سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه "موزه لوور در ایران" 14 اسفند 96 در موزه ملی ایران افتتاح شد. در این نمایشگاه 56 اثر از فرهنگ‌های باستانی روم، یونان، مصر، بین‌النهرین و همچنین هنر آلمان، فرانسه و... به نمایش درآمده است. اما در کنار این مجموعه، نمایشگاه دیگری برگزار شده که در ارتباط با لوور است. نمایشگاه عکس "به من نگاه کن" شامل آثاری از عباس کیارستمی است که در جریان بازدیدهای این هنرمند از موزه لوور ثبت شده‌اند.

یکی از نکات مهم درباره این آثار آن است که در زمان حیات کیارستمی فرصت نمایش پیدا نکردند و هم اکنون پس از فوت این هنرمند در کنار آثاری از موزه لوور به نمایش درآمده‌اند. در این مجموعه 18 تابلو به نمایش درآمده است، اما کیارستمی در این عکس‌ها توجهی به آثار باستانی موجود در موزه نداشته و تنها نقاشی‌ها و مجسمه‌هایی را انتخاب کرده و تاثیر آنها بر بازدیدکنندگان یا رابطه بصری میان آنها را مورد بررسی قرار داده است.

کیارستمی در طول سال‌های 1374 تا 1390 بازدیدهای متعددی از موزه لوور داشت و در جریان این بازدیدها، در تالارهای مختلف موزه به عکاسی پرداخت. اما سوژه عکس‌های او آثار با ارزش یا معماری جالب موزه نیست، بلکه او به انسان‌هایی توجه داشته که در این فضا حضور دارند و غرق در تماشای آثار هستند. کیارستمی بازدیدکنندگان نمایشگاه را مورد بررسی قرار داده و از جهات گوناگون به آنها پرداخته است.

در بعضی از این عکس‌ها کیارستمی به دنبال کشف شباهتی میان اثر و بازدیدکننده بوده است. این شباهت ممکن است در ویژگی‌های ظاهری چهره، لباس، حالت قرار گرفتن سوژه در برابر تابلو، شباهت سن سوژه تابلو و بازدیدکننده و... باشد.

در تابلوی تاج‌گذاری ناپلئون اثر ژاک لوئی داوید، جمع کثیری از افراد را می‌بینیم که در مقابل ناپلئون حضور دارند و فضایی شلوغ را به وجود آورده‌اند. در عکس کیارستمی شاهد تعداد زیادی بازدیدکننده هستیم که مقابل این تابلو تجمع کرده‌اند و به سخنان راهنمای موزه گوش می‌دهند. این لحظه خاص با آن هماهنگی میان تعداد افراد حاضر در صحنه، توسط کیارستمی ثبت شده است.

در آثار دیگر این مجموعه می‌توان شباهت‌های تصویری را جست و جو کرد. در تابلوی چهره ماری لژینسکا، زنی اشرافی با موهای سفید و جامه‌ای پر زرق و برق را می‌بینیم و در مقابل این تابلو زنی کهنسال قرار دارد که سفیدی موی او با سوژه درون تابلو هماهنگی دارد و در عین حال سادگی پوشش او با آن سوژه متضاد است. تابلوی نقاشی هوراس ورنت نیز که دخترش را با موهای بافته نشان می‌دهد، سوژه اثر دیگری از کیارستمی است که در برابر آن دختری جوان با موهای بافته قرار دارد.

در باقی آثار این مجموعه نیز می‌توانید نمونه‌های دیگری را مشاهده کرده و به جست و جوی شباهت‌های تصویری، مفهومی، یا فرمی موجود در آنها بپردازید.

گفتنی است نمایشگاه موزه لوور در ایران، تا 18 خردادماه در موزه ملی ایران پذیرای علاقه‌مندان است.