سرویس تجسمی هنرآنلاین:  لندآرت یا هنر زمینی، یک سبک هنری است که بر فرآیندهای طبیعت تاکید می‌کند و نخستین بار در ١٩٦٨ پدید آمد تا تذکری باشد برای عموم مردم و به آنها بگوید که چگونه دنیای اطراف‌مان را ببینیم و درباره آن فکر کنیم و چگونه هنر می‌تواند آینده سیاره ما را تضمین کند و زندگی ما را غنی کند.

‎نخستین لندآرت گروهی به سرپرستی پویا آریانپور و همکاری محسن صادقیان، پاییز 96 در قلعه تاریخی قوام زنگ نوش آباد در فضایی به وسعت ١٠ هکتار اجرا شد. این پروژه به عنوان یک پیام به تمام شهروندان ایرانی برای آشتی و دوستی با طبیعت و مسئولیت همگانی برای حفظ منابع محیط زیست بوده است.

‎در اجرای این لندآرت ٤٠ نفر از هنرمندان دوستدار طبیعت و محیط زیست، پس از یک سال آزمایش و ایده‌پردازی، در همسایگی قلعه‌ای از دست رفته در گستره کویر کاشان، ایده‌ها را به انجام رساندند. به مدت ١٠ روز آثار خود را خلق کردند و در روز آخر به معرض نمایش عموم گذاشتند. ‎هنرمندان در اجرای این پروژه از مصالح طبیعی، ارگانیک و آلی مانند چوب، سنگ، برگ، فلز و... استفاده کرده و اثر هنری را در فضای بکر و به دور از تمدن و تکنولوژی اجرا کردند.

‎آثار لندآرت اغلب موقتی هستند و با گذشت زمان در معرض فرسایش عناصر طبیعی، از بین رفته یا تغییر می‌کنند و هنرمند از راه عکاسی از پروژه آن را ماندگار می‌کند. بر همین اساس عکس‌ها و فیلم‌های این پروژه اردیبهشت ماه سال 97 در نمایشگاهی به نمایش درآمده و کتابی در رابطه با این پروژه منتشر می‌شود.

گروه "کاما"  متشکل از مهسا لیلابى، الهام کاظمى، غزال زارع، ساناز علوى، کیمیا فرهمند، ترمه بهبهانى و پریسا ثبوتى در این پروژه اثری را به اجرا درآوردند. مهسا لیلابی در گفت و گو با هنرآنلاین درباره این پروژه گفت: کشف افق‌هاى تازه به واسطه ترس‌هاى انسان معاصر ما را به بیابان آورد. انسان در شکسته شدن نور آفتاب و مهتاب، انعکاس تصوراتش را می‌بیند و آینه‌وار خود را می‌یابد.

او ادامه داد: انسان در این چرخش مداوم، گیج اما امیدوار به پایان این درماندگی و ترس‌هایش، سرزمینی دور از هیاهو را می‌طلبد تا درنگی کوتاه داشته باشد و رو به سراب خود را در نیلی آسمان غوطه‌ور سازد. این یک خیال بود که آسمان به زمین آید و آزادى و پرواز رویاها، در گستره خشک زمین محیا شود.

 لیلابی افزود: طراحى پروژه با یک نظام هندسى انجام گرفت. تجربه یک ساله با مواد گوناگون ما را به سمت صفحات آلومینیوم کشاند و در ادامه به این پرداختیم که چگونه لایه‌هاى شفاف خاکسترى بر روى هم قرار گیرند و آنچه ناپیداست را پیدا کنند.

 او با اشاره به روند اجرای کار گفت: زمانى که پیشنهاد اجراى پروژه لندآرت از طرف آقاى پویا آریانپور، سرپرست پروژه مطرح شد، ماکت اولیه طرح ساخته شد و طى مشاوره و جلسات مکرر با اعضاى گروه و تحقیق و بررسى‌هاى  کامل در راستاى هدف پروژه، براى روز اجرا آماده شد. این پروژه در حدود یک هفته با تلاش اعضاى گروه در شهر نوشاباد کاشان در کویر قوام زنگ به اجرا درآمد. در طول زمان کار تنها تغییرات جزئى بصرى اعمال شد و در نهایت همان ‌گونه که تصور می‌کردیم به اجرا درآمد.