سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی محمدرضا ظهوریان با عنوان "خاطرات نه چندان گنگ" در گالری فرمانفرما برپاست. ظهوریان در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این نمایشگاه گفت: 24 اثر در این مجموعه نمایش داده شده که تعدادی از آنها با اکریلیک و میکس مدیا و تعدادی دیگر با آب مرکب کار شده‌اند.

ظهوریان افزود: تا سال گذشته خیلی علاقه‌مند به رنگ و روغن بودم، اما از یک سال پیش متریال خود را عوض کردم و به آب مرکب رو آوردم. این کار برایم بسیار لذت‌بخش بود و آثاری که به وجود آمد قابل تکرار نبودند. بنابراین همان طرح‌های کوچک را قاب کرده و به نمایش گذاشتم. در سال‌های گذشته هم به دلیل علاقه به آب مرکب از آن استفاده می‌کردم اما این کار برایم جدی نبود. ولی وقتی تعداد کارها زیاد شد تصمیم گرفتم بخشی از آنها را نمایش دهم.

او با بیان اینکه در این مدت متریال برایم اهمیت زیادی پیدا کرد، افزود: پیش از آن هر متریال را به تنهایی استفاده می‌کردم، اما بعدا احساس کردم می‌توان مواد مختلف را با هم به کار برد و اثر را زنده‌تر و ملموس‌تر کرد. حالا روی میزم انواع مواد وجود دارد و خوشحال هستم که می‌توانم از همه آنها در کارم استفاده کنم.

ظهوریان با اشاره به اینکه تغییر تکنیک در تغییر مفهوم آثارش نیز تاثیر داشته است، گفت: فضاسازی در آثار من اهمیت زیادی دارد. در کارهای اخیر بدون اینکه تلاشی کرده باشم فضای آثار دو بعدی شد، در حالی که پیش از آن فضاهای سه بعدی و پرسپکتیو در آثارم بود. به نظر من دو بعدی شدن کار باعث می‌شود حس‌ها بیشتر برانگیخته شوند. در آثار آب مرکب قصد نمایش هیچ سوژه‌ای را نداشتم. ابتدا حس خود را روی کاغذ می‌آوردم و بعد اگر احساس می‌کردم فرم خاصی در میان لکه‌ها وجود دارد، آن را پرداخت کرده و شکل می‌دادم.

ظهوریان افزود: برای من اهمیت دارد که مخاطب از دیدن اثر لذت ببرد و مانند یک تئاتر یا فیلم خوب، این نقاشی‌ها نیز در ذهن او بماند. وقتی نظرات بازدیدکنندگان نمایشگاه را شنیدم احساس کردم توانسته‌ام آن حس را انتقال دهم. خاطرات نه چندان گنگی در آثار من وجود دارد که به نوعی استمرار در آنها می‌بینیم و بسیاری از این خاطرات به نوعی دیگر برای نسل بعد از من هم تکرار شده‌اند. اتفاقاتی که در جامعه می‌افتد و ارتباط میان آدم‌ها روی آثار من هم تاثیر دارد و بنابراین کارها به روز هستند، در غیر این صورت نمی‌شود کار کرد و آثار تصنعی می‌شوند.