سرویس تجسمی هنرآنلاین، امیر شلمانی، نقاش و مشاور هنری گالری افرند سال 96 را دارای ابعاد مثبت و منفی در عرصه هنرهای تجسمی در این مرکز دانست و در این باره گفت: گالری افرند نیز نظیر تمام بخش‌های هنری در سال 96 هم رشد داشت و هم افت‌هایی را تجربه کرد که کاملاً طبیعی است.

او ادامه داد: ما در بخش کیفیت آثار هنری و حضور هنرمندان رشد قابل‌توجهی را به خصوص در مورد نمایشگاه‌هایی که برگزار کردیم، شاهد بودیم؛ زیرا رویکردها در بخش‌های این‌چنینی مشخص‌تر بود و مخاطبان ما با نوع نگاه و رویکرد گالری افرند آشنا شده بود به همین خاطر شاهد یک رویکرد و تعامل خوب دو طرفه بودیم که افزایش کیفیت و رشد را در پی داشت.

مشاور هنری گالری افرند رکود اقتصادی را از جمله مواردی دانست که سبب‌ساز افت در بخش هنرهای تجسمی شده است. شلمانی در این باره گفت: سال 96 به لحاظ اقتصادی برای تمام گالری‌داران رکود و مشکلات بی‌شماری را به دنبال داشت که خود سبب‌ساز ایجاد ضعف‌ها و افت‌هایی در دل این عرصه شد؛ اما ما در گالری افرند برای سال آینده برنامه‌های جامعی را در عرصه اقتصادی دنبال خواهیم کرد تا دوباره شاهد رونق و بهبود در عرصه اقتصاد هنر نیز باشیم.

او درباره برنامه‌های این گالری در سال آینده توضیح داد: در سال 97 نیز نظیر دوره‌های  گذشته روی چند دسته از هنرمندان متمرکز هستیم که جوانان بخش مهمی از آن هستند.

مشاور هنری گالری افرند تأکید کرد: در سال جدید بر روی هنرمندان جوان و چهره‌های نامی تمرکز بیشتری خواهیم داشت. بر همین اساس نیز نیمه نخست سال به جوان‌ترها و استعدادهای نو اختصاص داده می‌شود اما در نیمه دوم سال شاهد نمایشگاه‌های گروهی و حضور هنرمندان حرفه‌ای و پیشکسوت خواهیم بود.

شلمانی درباره برنامه‌های نوروزی این گالری گفت: به دلیل تمرکز بر برنامه‌های خارج از کشور، امسال نوروز در داخل برنامه خاصی را نداریم.

او ادامه داد: در سال 97، نمایشگاهی از آثار چند هنرمند داخلی در برلین برگزار خواهیم کرد.

مشاور هنری گالری افرند تمرکز بر هنرهای بینارشته‌ای را از جمله ویژگی‌های این گالری خواند و گفت: ما در طی سال‌های اخیر همواره بر هنرهای بینارشته‌ای تمرکز داشته‌ایم به همین خاطر در سال 97 نیز روی این عرصه بیشتر انرژی صرف خواهیم کرد و احتمالاً برنامه مشخصی را برای پرفورمنس آرت ترتیب خواهیم داد.

شلمانی بر لزوم حضور گالری‌داران در عرصه سیاست‌گذاری‌های فرهنگی تأکید کرد و در این باره بیان کرد: بار اصلی در عرصه هنرهای تجسمی بر دوش گالری‌داران است به همین خاطر لازم است که مسئولان بتوانند از توانایی گالری‌ها و هنرمندان آگاه باشند و از این پتانسیل در راستای برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی بهره ببرند.

او افزود: در تمام دنیا گالری‌داران مورد حمایت دولت و بخش‌هایی چون شهرداری‌ها هستند زیرا این گروه می‌توانند مشاوران خوبی در بحث‌های زیباسازی شهری باشند.

مشاور هنری گالری افرند تصریح کرد: هر هنرمند یک پیک فرهنگی است که باید توسط گالری‌داران مورد حمایت قرار گیرد. بدیهی است که گالری‌داران به عنوان بخش خصوصی نمی‌توانند بدون کمک دولت و نگاه مثبت مسئولان به این عرصه کمک کنند.