سرویس تجسمی هنرآنلاین، "رنگ و رینگ" عنوان دومین نمایشگاه سپیده نوری، هنرمند جوان است. او که دانش آموخته هنر است، مجسمه‌سازی را به صورت حرفه‌ای در کلاس‌های آزاد دنبال کرده است. او تاکنون آثارش را در دو نمایشگاه انفرادی و ۱۴ نمایشگاه گروهی در ایران و خارج از کشور به نمایش گذاشته است. "رنگ و رینگ" نگاهی متفاوت به تعاملات انسانی و داد و ستد احساسی را به تصویر می‌کشد. آنچه که او در این نمایشگاه تصویر کرده، بعدی تازه از خشونت است که در قالب مبارزات بر روی رینگ دیده می‌شوند. بعدی که فراتر از خشونت احساسات درونی انسان‌ها را در تعاملات روزمره نیز نشان می‌دهد. آنچه که در ادامه می‌خوانید، گفت و گوی این هنرمند با هنرآنلاین است.

 

چطور شد که این نمایشگاه شما "رینگ و رنگ" نام گرفت؟

بیش از یک سال است که بر روی این پروژه کار می‌کنم و طی این مدت بر روی تاریخ هنر مطالعه جدی داشته‌ام. در واقع تمام تلاش من این بوده که بتوانیم بین نقاشی و مجسمه‌هایم مرزی را ایجاد کنم به همین خاطر نیز در این نمایشگاه درون تمام آثارم رنگ نقش بسیار بارزی ایفاء می‌کند. این حضور جدی رنگ در آثار سبب شد که تصمیم به حفظ کلمه رنگ در نام این نمایشگاه بگیریم. از آنجایی که موضوع اصلی این نمایشگاه مبارزه در روابط انسانی است، کلمه رینگ را نیز در کنار رنگ انتخاب کردم تا بتواند بیانگر احساس و مفهوم درونی آثار این نمایشگاه باشد.

ایده پرداختن به مبارزه در روابط انسانی آن هم به این نحو از کجا شکل گرفت و چطور شد که به این مسئله پرداختید؟

همان‌طور که عرض کردم، من مدت‌هاست که بر روی تاریخ هنر تمرکز دارم و در این زمینه مطالعه دارم. همین امر نیز سبب شد که با مکتبی به نام مکتب اَش اسکول (Ashcan school)  آشنا شوم که معنای لفظی آن خاکستر دان است. این مکتب راجع به مشکلات روزمره آمریکا به خصوص مسائل اجتماعی و اقتصادی جامعه می‌پردازد و آن‌ها را از طریق نقاشی، چاپ و تاریخ به نقد می‌کشد. این مکتب کاملاً واقع‌گرایانه و تفسیرگراست. در این مکتب جرج بیلاوز (George bellows)، نقاشی است که از نبردهای تن به تن مشت‌زنی، نقاشی و طراحی کرده است. او در این مسیر بارها از سوی عده‌ای تهدید شد که به جای پرداختن به مشکلات این‌چنینی، اندکی به زیبایی‌ها و خوبی بپردازد، اما او تمام تمرکز خود را بر روی درد اجتماع گذاشت. من نیز وقتی با این مکتب آشنا شدم، احساس کردم که تمام خاطراتم از روزهایی که در آن هستم تا روزهایی که گذرانده‌ام از پیش چشمم عبور کرد. به همین خاطر در این باره بسیار تعمق کردم.

نمایشگاه رینگ و رنگ

چه چیز این مکتب تا این اندازه با درون شما همراه شد؟

آثار این مکتب کوچک‌ترین جزئیات فیگورهای در هم تنیده را به تصویر می‌کشد و من احساس کردم که جرج بیلاوز و آثارش مرا به روابط امروز و دیروز در اجتماع برد. از آنجا تصمیم گرفتم که در قالب مجسمه لحظاتی را برای مخاطبم انتخاب کنم و از مبارزه روانی و تن به تن در اجتماع صحبت کنم.

چند اثر در این مجموعه به نمایش گذاشته شده است؟

در این نمایشگاه 14 اثر وجود دارد که 5 مجسمه آن از جنس برنز و 9 اثر با استفاده از اپوکسی و میکس مدیا با ارتفاع نزدیک به 65 سانت در طول‌های مختلف ساخته و به نمایش گذاشته شده است.

رنگ در نام این نمایشگاه نیز عنصر مهمی به شمار می‌رود. نقش رنگ در درون خود آثار چیست و چطور توانسته به پیشبرد مفهومی که مد نظر شما بود، کمک کند؟

رنگ در این نمایشگاه برای من نقش مهمی را ایفا می‌کند، به همین خاطر اصرار داشتم که در آثار از رنگ‌های اصلی استفاده کنم زیرا به قدری کارها بیانگر مفهوم  هستند که نمی‌خواستم مخاطب درگیر رنگ‌های ترکیبی شود به همین خاطر به سمت گروه رنگ‌های اصلی رفتم. از آن جایی که رنگ‌های به کار رفته در این آثار پودرهای معدنی هستند نیز من در انتخاب رنگ‌ها دچار محدودیت بودم.

بازخورد آثار پس از نمایش چطور بود و آیا توانست مفهومی را که مد نظر شما بود به مخاطب برساند؟

بله. بازخورد کارها برای شخص من بسیار خوب بود و احساسی که دریافت کردم عالی بود به نحوی که اغلب مخاطبان به سرعت با آثار ارتباط برقرار کردند و کاملاً مفهوم مد نظر من دریافت شد. این امر به من انگیزه داد که برای کارهای بعدی با شور و اشتیاق بیشتری فعالیت کنم.

نمایشگاه رینگ و رنگ

این اشتیاق می‌تواند سبب شد که سومین نمایشگاه شما در ادامه این مجموعه باشد؟

بله قطعاً این مجموعه در همین حوزه ادامه خواهد داشت، زیرا مهم‌ترین مسئله در جهان هستی برای من روابط انسانی است. به همین خاطر تمام تلاشم را می‌کنم تا در راستای این رسالت فعالیت کنم و بتوانم دیدگاه خودم را دنبال کنم.

آیا صرفاً آثار بر خشونت تأکید دارد یا عناصر رفتاری دیگری نیز مد نظر شما بوده است؟

در تمام این آثار خشونت وجه بارز است اما تأثیری که کارها بر یکدیگر دارند، هر کدام احساس متفاوتی را در درون خود دارند. به عنوان مثال من در یکی از آثار سعی کردم که وجه رفت و برگشت را در روابط انسانی نشان دهم؛ زیرا معتقدم که همه ما در تعامل با یکدیگر عناصری را به یکدیگر می‌دهیم و دریافت می‌کنیم. به همین خاطر در یکی از آثار دو مبارز را در شرایطی نشان داده‌ام که به یکدیگر رنگ می‌پاشند. در واقع من سعی کردم که با استفاده از عنصر رنگ این رفت و برگشت احساسات انسانی را به تصویر درآورم و بگویم که ما در هر تعاملی ناچار هستیم بخشی از وجودمان را ارائه دهیم.

آیا آثار از تصاویر یا مدل‌های خاصی گرته‌برداری شده‌اند؟

یکی از آثار این نمایشگاه به خاطر ادای دین به جرج بیلاوز از روی نقاشی این هنرمند، مدل‌سازی شده است اما سایر آثار نتیجه جست و جوی من و تلفیق عکس‌های مختلف از مبارزات کشتی آزاد، بوکسینگ و کشتی کج است که از تصاویر اینترنتی به دست آورده‌ام.

نمایشگاه رینگ و رنگ

بر اساس این گزارش، علاقمندان می‌توانند تا  ۲۸ فروردین همه روزه به گالری اعتماد واقع در خیابان هفت‌تیر٬ مفتح جنوبی٬ بن‌بست شیرودی پلاک ۲۵ مراجعه کنند.