سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی مجتبی تقوایی با عنوان "مرکز آنی" در گالری رج برپا شد. تقوایی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این نمایشگاه گفت: با بررسی تاریخ هنر متوجه می‌شویم که همواره به سمت پیدا کردن تعادل پیش رفته‌ایم. من به یک موضوع مکانیکی فکر کردم و اینکه هر چیزی که روی زمین قرار دارد یک مرکز ثقل دارد، مگر چیزهایی که در حال حرکت هستند و مرکز ثقل آنها در هر لحظه تغییر می‌کند.

تقوایی افزود: سعی من این بود که در نقاشی‌هایم وضعیتی را ایجاد کنم که با هر بار نگاه کردن به آن بشود یک مرکز ثقل جدید پیدا کرد. در اینجا موضوع "قضاوت" مطرح می‌شود و اینکه چقدر می‌شود درباره یک موضوع با قطعیت قضاوت کرد.

او درباره نحوه تغییر این مرکز ثقل در آثارش گفت: سعی کردم یک خاصیت کلاژگونه در آثار ایجاد کنم. هر عنصری که در تابلوی اول این مجموعه قرار دادم را تبدیل به یک موتیف کرده و آن را در بقیه تابلوها تکرار کردم و به این ترتیب داستان قاب قبلی را وارد قاب جدید کردم. از سوی دیگر در هر قاب چند زمان مختلف از روز دیده می‌شود. همچنین سعی کردم در هر قاب ارجاعات فرهنگی و موضوعی به تاریخ نقاشی و سینما داشته باشم و تا حدودی از آثار تاریخ هنر، به ویژه باسمه‌های چوبی قرن 19 ژاپن بهره گرفتم.

تقوایی افزود: هرچه نقاشی کردم به صورت یک چیدمان است که عناصر زیادی در آن چیده شده‌اند. گاه رخداد خاصی بین آنها وجود، ندارد و با خط مشخصی به هم مرتبط نیستند. در واقع یک نوع آزمایش است که ببینم مخاطب چگونه با آثار برخورد می‌کند و چه ارتباطی میان عناصر پیدا می‌کند. سعی کردم با المان‌های زیاد و تکرار شونده، قضاوت را به چالش بکشم. درعین حال هر اثر نامی دارد که می‌تواند به مخاطب خط بدهد تا با پیگیری عناصر موجود در قاب، روایت خاصی را پیدا کند. در این تابلوها سعی کردم یک جهان مشخص به وجود آورم که همه اتفاق‌ها در آن می‌افتد.

او با اشاره به نحوه استفاده از رنگ در آثارش گفت: می‌خواستم رنگ‌ها هم خاصیت کلاژ داشته باشند و این کار را از باسمه‌های ژاپنی برداشت کردم. در این آثار با سطوح رنگی مواجه هستیم و تنالیته و سایه روشن در آنها وجود ندارد. از سوی دیگر این آثار را با استفاده از ماژیک راندو که داخل آن مرکب هست نقاشی کردم و این ابزار کمک کرد تا یک رنگ را در تابلوهای مختلف تکرار کنم و به هر رنگ یک نقش مشخص بدهم.

تقوایی درباره شباهت آثارش به پاپ‌آرت گفت: پاپ‌آرت یک رویکرد است که المان‌های مختلف فرهنگی در آن به کار می‌رود و آثار متنوع و متفاوتی تحت این نام شناخته می‌شوند. رویکرد من هم استفاده از المان‌های فرهنگی است اما سعی کردم جهانی را به وجود آورم که المان‌های فرهنگی خاص خودش را دارد و به نظر می‌رسد، عناصری مانند ماهی، کلاه و... هر کدام معنای خاصی در آن جهان دارند.

تقوایی افزود: سرزمینی که در این تابلوها وجود دارد دارای شرایطی است که قضاوت را به مخاطره می‌اندازد. انگار سایه یک جنگ بر سر جامعه وجود دارد و چندین سال است که در آستانه جنگ قرار دارد. این شرایط وضعیتی را به وجود می‌آورد که نمود بیرونی ندارد ولی چون سایه آن همیشه هست، در همه شخصیت‌ها تنش دیده می‌شود. به همین دلیل قضاوت در آن جامعه سخت شده و چیزی قابل پیش‌بینی نیست.