سرویس تجسمی هنرآنلاین، مژگان والی‌پور مدیر گالری والی، سال 96 را در حوزه هنرهای تجسمی دارای شرایط مناسبی در حوزه اجتماعی و سیاسی خواند و در این باره گفت: سالی که گذشت به لحاظ اقتصادی و سیاسی دارای شرایط نسبتاً خوبی بود، اما متأسفانه در حوزه اقتصادی شرایط این‌چنین نبود و رکود سبب شد که بسیاری از نمایشگاه‌های خوب نتوانند به اندازه ظرفیت خود فروش داشته باشند.

او درباره رشد تعداد گالری‌ها در این مدت، اظهار کرد: خوشبختانه یا متأسفانه ما هر روز شاهد افتتاح یک گالری هستیم اما مسئله اینجاست که اغلب این گالری‌ها صرفاً دکان اقتصادی هستند نه یک مکان فرهنگی زیرا هدف آنان توسعه فرهنگی این عرصه نیست.

والی‌پور ادامه داد: 30 سال پیش که ما گالری والی را افتتاح کردیم، فضا کاملاً متفاوت بود و گالری‌ها صرفاً یک فضای فرهنگی بودند در حالی که امروزه این بخش‌ها بیشتر اقتصادی به شمار می‌روند البته این حرف بدان معنا نیست که اقتصاد هنر بد است.

او افزود: از نظر من اقتصاد بسیار مسئله مهم و خوبی است و همه ما نیز تلاش داریم که اقتصادی پویا در گالری‌ها داشته باشیم زیرا یک اقتصاد فعال و خوب سبب افزایش خلاقیت هنرمندان و سطح کیفی آثار آن‌ها می‌شود اما مسئله اینجاست که برای ملاک قرار دادن اقتصاد نیز ما نیازمند اصول خاصی باشیم زیرا پرداختن نامناسب به این بخش ضررها و زیان‌هایی را در پی دارد.

مدیر گالری والی، فرهنگ را هدف اصلی خواند و گفت: در یک گالری پرداختن به فرهنگ و رشد این عرصه باید هدف نخست باشد اما متأسفانه عده‌ای با هدف درآمدزایی وارد این عرصه شده‌اند و عملاً دل به حال فرهنگ نمی‌سوزانند؛ زیرا صرفاً سعی دارند که از این حوزه ثروت خود را افزایش دهند. همین امر نیز سبب شده که عده‌ای هنرمند جوان با کمک این گالری‌ها موفق به فروش گران قیمت آثار خود شوند اما امروز با رکود پیش آمده دیگر امکان پایین آمدن قیمت ایجاد شده، نیست و همین امر نیز سبب می‌شود که جریان فروش بیشتر دچار مشکل شود تا جایی که حتی افرادی که کار گران‌قیمت نیز خریداری می‌کردند، به این کار علاقه نشان نمی‌دهند.

والی‌پور تأکید کرد: به نظر من گالری داران نقش بسیار مهمی در این نابه سامانی ایجاد شده و فضای امروز دارند به همین خاطر نیز لازم است که اصولی از سوی دولت برای مدیریت کلان این عرصه تعیین شود. البته این بدان معنا نیست که شاهد دخالت مستقیم مسئولان باشیم اما قطعاً نیاز به برنامه‌ریزی و مدیریت در این عرصه وجود دارد.

او خاطرنشان کرد: صرفاً فروش ملاک فعالیت خوب و ارزشمند یک گالری نیست، زیرا با ایجاد چنین شرایطی صرفاً عده خاصی می‌توانند برنده شوند البته قطعاً این شرایط موقت و گذراست اما می‌تواند آسیب‌های زیادی را به دنبال داشته باشد.