به گزارش هنرآنلاین، موزه گالری دیدی از 24 اسفند ماه میزبان نمایشگاهی از آثار بهرام دبیری، محمود زنده‌رودی (زنده) و عین‌الدین صادق‌زاده خواهد بود.

در این نمایشگاه بهرام دبیری 12 کلاژ خود را که  بر مبنای پاساژبندی مینیاتور اجرا شده به نمایش خواهد  گذاشت. دبیری  درباره آثار خود در این نمایشگاه گفت: این یک نمایشگاه پیش بینی نشده بود که آقای توسلی مدیر موزه گالری دیدی تدارک دیدند و از من  هم خواستند در آن شرکت کنم. در این نمایشگاه 12 کلاژ  ارائه می‌کنم  که مجموعه‌ای از کلاژ نوشته، یادداشت، شعر و عکس است و  بنیاد آن بر مبنای تقسیم بندی‌ها و پاساژبندی‌های مینیاتور انجام شده چیزی که در این سالها روی آن  فکر  و کار می‌کنم.

دبیری درباره ایده  پاساژبندی مینیاتور اضافه کرد: چند سال پیش آقای بهرام شیردل معمار و آرشیتکت مشغول طراحی سینما فرهنگ بود. ایشان به من گفت  چه ایده‌ای داری و من گفتم اینجا سینماست و ما می‌خواهیم ایده، طعم تاریخی خودمان را داشته باشد. مینیاتور در واقع یک جورهایی شبیه فوتو رمان هم هست برای این که در مینیاتور پاساژهای مختلف را می‌بینید، حیات، درون اتاق، پشت بام، حیاط پشتی ، تپه ها و پشت تپه‌ها را هم می‌بینید. این مسیرِ پرسپکتیو سلسله مراتبی که بسیار خردمندانه است، در مینیاتور ایران کار شده؛ چیزی که به هنرمندی مثل ماتیس - آن طور که خودش می‌گوید- امکانات بی‌پایان بصری را یاد داده است. در حالی که  پرسپکتیو نقطه‌ای نقاش را محدود می‌کند چیزهایی  را که دور می‌شوند  نبیند؛  در نقاشی ایران همه چیز دیده می‌شود.  در دفتر آقای شیردل روی این بحث شد که مینیاتوری  که معماری دارد و ساختمان در آن هست از گل و بوته و آدم و ... خالی شود  و فقط استراکچر باقی  بماند ، در این صورت با یک کار کوبیک درجه یک روبرو می‌شوید  و این ساختمان از چهار طرف باز شده است. این ایده که چند سالی روی آن کار می کردم  هم وارد  کلاژهای این نمایشگاه  شد در نتیجه ساختار این کلاژها بر مبنای پاساژبندی مینیاتور شکل گرفته  است.

در این نمایشگاه محمود زنده رودی (زنده) هنرمند ایرانی مقیم فرانسه هم دوازده جامه حرز با عنوان کلی "لباس طلسم شکن"  به نمایش خواهد گذاشت. اینها  آثاری است که زنده ‌رودی طی چند سال به وجود آورده. هر یک از این جامه‌ها گوشه‌ای از زیبایی هنر نقاشی و خط‌نگاری را به تصویر می‌کشد. این آثار زیبا نشان دهنده جلوه‌های روح‌افزای فرهنگ و هنر ایرانی است. جامه‌ی طلسم شکن یا به  اصطلاح "حرز" البسه‌ای  است که پیشینیان برای دفع آفات و بلایا به تن می‌کردند. هنروران دیرین، این جامه‌های مزین شده به اشکال و نوشته‌ای نه چندان خوانا، با حروف و اعداد نامنظم شبیه به حروف ابجد و وردهای مختلف را به پادشاهان و جنگجویان هدیه می‌کردند تا آنان را از گزند بدی‌ها در امان بدارند. آنها این جامه‌ها را معمولا هنگام رزم در زیر زره می‌پوشیدند و معتقد بودند که لباس‌های حرز و یا به عبارتی ضد چشم زخم، به منظور محافظت در برابر شر ارواح شیطانی، حفظ از آفات و رفع بلایا، شکستن طلسم و محافظت در برابر سحر و جادو، ازدیاد رزق و روزی، گشایش در کارها، دفع پریشانی، پیشرفت در  امور، بستن زبان بدگویان  و بدخواهان و تنگ نظران، دفع بیماری‌ها، ضد صدمات جنگ، افزایش قدرت بازو، افزایش توان جنسی، حصول عشق و  محبت و خلاصه برای تمام فضایل خوب مفید خواهد بود. نمونه‌هایی از این جامه‌ها را در گنجینه موزه‌ها می‌توان دید.

زنده‌رودی این بار به باورهای گذشتگان پرداخته و با استفاده از تکنیک‌های سبک سقاخانه از جمله شیوه مهر زدن، کلیشه، حکاکی، خطاطی و بازی با اعداد، جامه‌های طلسم شکنی به وجود آورده که عرصه یک جستجوی هنرمندانه و صنعتگرانه در امکانات بیان تجسمی است و آمیخته‌ای از نقش‌های  بومی، ملی، مذهبی، محلی و نمادین ایرانی.

در کنار زنده رودی و دبیری، عین‌الدین صادق‌زاده هنرمند صاحب‌سبک  خوشنویسی و نقاشیخط هم در این نمایشگاه ده اثر از آثار جدید خود را به نمایش می‌گذارد. صادق‌زاده درباره آثار خود در این نمایشگاه گفت:"من  5  اثر از مجموعه "سرخوشی‌ها " با تکنیک اکریلیک مایع روی مقوا و 5 اثر از مجموعه بوم‌های بزرگ‌ام را که تا حالا جایی به نمایش در نیامده و همگی جدید هستند در  این نمایشگاه  ارائه می‌کنم." 

صادق‌زاده که خود مازندرانی و متولد بابلسر است با تحسین حرکت راه‌اندازی موزه گالری دیدی اضافه کرد: "کاری که آقای توسلی در این موزه گالری کرده یک کارستان است و سابقه نداشته. اهمیت این کار فرهنگی در آن است که بخش خصوصی این پروژه را عهده‌دار شده و نکته مهم‌تر آن که مدیریت این موزه گالری  اعلام کرده‌اند در این نمایشگاه درصدی از هنرمند دریافت نمی‌کنند و این در روزگاری که پایه مناسبات بر مادیات و نفع های اقتصادی استوار است خیلی اهمیت دارد. از همین رو معتقدم باید از چنین حرکت هایی حمایت کرد."

مجموعه فرهنگی، هنری دیدی اردیبهشت ماه سال 1395 با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مدیریت علی توسلی، مجموعه‌دار، در شهرستان نور استان مازندران افتتاح شد. موزه و مجموعه بزرگ "دیدی" که شامل خانه کتاب، مرکز خرید، کافی‌شاپ و رستوران است، اکنون با نگهداری مجموعه‌ای بیش از هزار و ٨٠٠ اثر ارزشمند هنرمندان معاصر ایران، موزه‌ای شاخص در کشور محسوب می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند تا 31 فروردین 97 هر روز از ساعت ١٠ صبح تا ١١ شب از این آثار در مجتمع فرهنگی- هنری دیدی، به نشانی کیلومتر ٩ جاده محمودآباد- نور، ایزدشهر دیدن کنند.