به گزارش هنرآنلاین، مراسم اختتامیه پانزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر 18اسفندماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. سیف الله صمدیان، دبیر این رویداد گفت: پانزده سالگی تصویر سال اتفاق عجیبی است که فقط با کمک ۳۰۰۰ هنرمند دوام آورد. ما در دوره اولیه این رویداد چیزی نزدیک به ۱۲۰ نفر بودیم که در پشت‌بام خانه هنرمندان جمع شدیم و تصمیم گرفتیم تصویرسال را برگزار کنیم. ما در تصویر سال به تفکرات هنرمندان توجه نداریم و سعی کردیم رعایت کنیم که این اتفاق خانوادگی و ملی انجام ‌شود. امیدوارم دولت هم در جای درست بنشیند و اتفاقات سالم فرهنگی بدون سیاست‌زدگی برگزار شود.

در ادامه مراسم از محمد گل جامجو (مجموعه‌دار عکس)، مرتضی نیکوبذل (عکاس) و آلفرد یعقوب‌زاده (عکاس) به دلیل نمایش آثار و مجموعه‌های آنها در بخش مولتی‌مدیای این رویداد تقدیر شد.

همچنین تقدیراز قصیده گلمکانی، فیلمساز و دختر هوشنگ گلمکانی، بخش بعدی برنامه بود و صمدیان در این‌ مورد گفت: دختری که نامش "قصیده" است به یک "پدیده" تبدیل شده است. او به من می‌گفت آرزو به دلش مانده یکی از تندیس‌های تصویر سال را ببرد؛ به او گفتم اگر در یک سال سه فیلم کوتاه بسازی به تو تندیس می‌دهیم اما او در یک سال هشت فیلم کوتاه ساخت و در کشورهای مختلف برنده جایزه شد.

در ادامه مراسم برگزیدگان بخش‌های مختلف به این شرح معرفی شدند:

برگزیدگان بخش عکس ایران ما

فاطمه پیشخوان، احسان جزینی، فرناز دمنابی، سهیل زندآذر، امین فائزی، امیرحسین کمالی، محمدجواد مکتبی.

برگزیدگان بخش عکس ایران ساخت

مژگان جعفری، ابوالفضل نسایی، حامد صادقی، پژمان رضایی، ارسلان امانتی، احسان جزینی، افشین میرزایی.

برگزیدگان بخش عکاسی از مناطق محروم

مجید حامدحق‌دوست، محمد صفرپور، مهدی قاسمی، محمد مهیمنی، ابوطالب ندری.

بخش ویژه عکس‌های موبایلی

مجید سعیدی، محمدحسین صفایی، ابوالفضل نسایی، بابک کنعانی، کیانوش محبیان، محمد محسنی‌فر، الناز قندفروش.

جایزه وحید سهرابی ابد

 محمدحسین ولایتی برنده تندیس تصویر سال و لوح افتخار و جایزه ۳۰ میلیون ریالی شد.

بخش گرافیک (پوستر) جوانان زیر ۲۵ سال

ضمن تثدیر از مریم عباسی و مهدی مجیدی، دیپلم افتخار به یاسمن تاوه و ناهید قهرمانی تعلق گرفت. تندیس این بخش به علی مدیری اهدا شد.

بخش کاریکاتور جوانان زیر ۲۵ سال

در این بخش محمدرضا ایزدی، امیرمحمد نوری و صدف گلشنی تقدیر شدند. دیپلم افتخار به عارف نیازی و مطهره ناسخیان اهدا شد و سحر فتاح برنده تندیس شد.

 

بخش فیلم جوانان زیر ۲۵ سال

برای فیلم‌های زیر ۱۵ دقیقه از علی بنائیان برای فیلم "برای فروش" تقدیر شد. دیپلم افتخار این بخش به برزان رستمی برای فیلم "بالانس" و هِمِن باجلانی برای فیلم "پنهان‌ترین صداها به رنگ آب‌اند" داده شد و تندیس این بخش به مهیار ماندگار برای فیلم "آسمان آبی زمین پاک" اهدا شد.

در بخش فیلم‌های‌ بالای ۱۵ دقیقه، روزبه شُعَرای نجاتی برای فیلم "خانه پدری"، علی حسینی‌صدر برای فیلم "من نجس نیستم"،  رامین محمدیار برای فیلم "فایل‌ها موجود نیست"،  فرید حاجی برای فیلم "چرخ" و پیام نیکفرد برای فیلم "هشتاد متر سی هشتصد" شایسته تقدیر شناخته شدند.  ایمان فراهانی برای فیلم "خوشحال و شاد و بیزارم" و سیدمصطفی فخاری نیّری برای فیلم "داستان عروسک‌ها" دیپلم افتخار گرفتند و تندیس این بخش به آرمان خوانساریان برای فیلم "سایه فیل" داده شد.

جایزه تندیس بهترین تصویر نیز به سروش علیزاده، تصویربردار سه فیلم "خوشحال و شاد و بیزارم"، "آسمان آبی زمین پاک" و "بارسلونا" تعلق گرفت و از حامد حسینی سنگری برای فیلم "فاش" تقدیر شد.

 

بخش عکس جوانان زیر ۲۵ سال

در بخش عکس‌های مستند اجتماعی از حسین قربانی‌مهرزاد و بهزاد علیپور تقدیر شد؛ دیپلم افتخار به ساجد حق‌شناس و عابد جلیل‌پوران تعلق گرفت و محمد صفرپور تندیس را از آن خود کرد.

در بخش عکس‌های نگاهی دیگر، حسین قربانی‌مهرزاد و سامان عبدیانی شایسته تقدیر شناخته شدند، به میلاد اسلام‌زاده و سیدامیرحسین میرمعینی دیپلم افتخار اهدا شد و محمد محسنی‌فر برنده تندیس شد.  در بخش عکس‌های هنر و هنرمندان از شکرانه کریم و علی شریف‌زاده تقدیر شد. سهیل صحرا نورد و شیوا بابابیگی برنده دیپلم افتخار شدند و تندیس به مریم رضوی اهداء شد.

در بخش عکس‌های ورزشی از مصطفی رودکی تقدیر شد. کیانوش محبیان وعلیرضا زینلی‌ طُرقی نیز برنده دیپلم افتخار شدند. این بخش برنده تندیس نداشت.

در بخش عکس‌های خبری حسین اسماعیلی و علی خارا شایسته تقدیر شناخته شدند، مسعود ماکاوند و کیانوش محبیان دیپلم افتخار را از آن خود کردند و تندیس به آرمین کرمی اهدا شد.

تقدیر از حیدر رضایی ـ عکاس ـ برای مدیریت پروژه عکاسی از مناطق محروم نیز بخش بعدی برنامه بود.