سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی محمد اسکندری با عنوان "کاشفان چشمه" در گالری پروژه‌های آران برپاست. اسکندری در گفتوگو با هنرآنلاین گفت: ایده این مجموعه از دو سال پیش و زمانی که یک مجموعه نقاشی پشت شیشه را برای یک نمایشگاه گروهی آماده کرده بودم شکل گرفت. تصمیم گرفتم آن کارها را گسترش دهم و از آدم‌های معمولی هم نسل خودم که متعلق به طبقه متوسط جامعه هستند، استفاده کنم.

اسکندری افزود: چند سالی است که با موضوع "عکس برگردان" کار می‌کنم و این هم به دوران کودکی و زمانی که با این استیکرها بازی می‌کردم برمی‌گردد. من عکس‌برگردان‌ها را روی دیوار می‌چسباندم و از آنها قصه می‌ساختم. بعدا تصمیم گرفتم آنها را با دیدگاه شخصی خودم به نقاشی وارد کنم. اما این کار با رنگ روغن یا اکریلیک روی بوم انجام می‌شود و خودش یک نوع بازی با ابزار کلاسیک نقاشی است. آن انتظاری که از یک نقاشی در ذهن‌ها هست، پس از مواجهه بیننده با این آثار تغییر می‌کند.

او با بیان اینکه در اجرای نقاشی‌هایش یک روند معکوس وجود دارد گفت: ابتدا پرسوناژها را نقاشی می‌کنم و بعد با پوشاندن آنها، زمینه را می‌کشم. همه کارها با قلم‌مو و رنگ هستند و اصلا از اسپری یا کلیشه استفاده نکردم. ابعاد تابلوها نیز بالای دو متر و در حدود ابعاد طبیعی است.

اسکندری درباره نحوه انتخاب پرسوناژها گفت: بیشتر دقت من روی منش، رفتار و کردار این آدم‌ها بود و ظاهر آنها اهمیتی نداشت. این افراد از اطرافیان من هستند که یک ویژگی خاص در آنها دیده بودم و آن هم ثبات در رفتار و هدف‌مندی آنها بود. آنها درگیر حاشیه‌ها و موج‌های اطراف نمی‌شوند و به سمت هدف خود حرکت می‌کنند. این ویژگی‌ها برای من جذابیت داشت و تصمیم گرفتم این نوع افراد را به تصویر بکشم.

اسکندری افزود: در نقاشی پشت شیشه به شمایل‌نگاری پرداخته می‌شود، اما من آدم‌های عادی را در همان ساختار جایگزین کردم. 

او با بیان اینکه هدف من ارائه یک نوع کلاژ است افزود: نتیجه نهایی را بر عهده مخاطب می‌گذارم و دوست ندارم در نقاشی‌ها از طرف من حرف تمام شود. به عنوان یک شاهد یا تماشاگر در اتفاقات تاریخی حضور داشتم و هر کدام از آنها را که روی من تاثیر بیشتری گذاشته است ثبت کردم.

اسکندری با اشاره به تابلوی سه متری که نمایی از برج آزادی در آن دیده می‌شود افزود: پیش از این هم نمونه کارهایی داشتم که از تصاویر تاریخی در آنها بهره برده و آنها را از آن خود کرده بودم. در این تابلو نیز تصویری از یک مقطع تاریخی در ایران به همراه یک برش از فیلم "روزی روزگاری در امریکا" وجود دارد، زیرا از نظر من آن سکانس مربوط به نقطه‌ای خاص از دنیا یا دوره تاریخی خاصی نیست و به همه مردم قابل تعمیم است.

گفتنی است نمایشگاه نقاشی محمد اسکندری تا 21 اسفندماه در گالری پروژه‌های آران به نشانی خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک 5 برقرار است.