سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار سحر خلخالیان با عنوان "جنگ و صلح" در گالری ‌آریانا، نمایشگاه نقاشی مرتضی دره‌باغی در گالری ایرانشهر، نمایشگاه نقاشی مجتبی تقوایی با عنوان "مرکز آنی" در گالری رج و نمایشگاه نقاشی زاها بیات با عنوان "ملاقات و مکافات" در گالری سایه سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

هم‌نشینی رویکردهایی متضاد

نمایشگاه نقاشی مرتضی دره‌باغی در گالری ایرانشهر برپاست. در آثار این نمایشگاه با فضایی دوگانه مواجه هستید که همزمان شما را با سنت و مدرنیته مواجه می‌کند. تابلوهای بزرگ طلایی که نقوش تزیینی با ظرافت تمام بر آنها نقاشی شده، نشان از دقت نظر و وسواسی هنرمندانه دارد که به بازنمایی دوره‌ای از تاریخ ایران می‌پردازد. آنچه در معماری، فرش‌بافی و هنرهای سنتی دوره صفویه یا قاجار به چشم می‌آمد، این بار بر سطح دو بعدی تابلو نقش بسته است و رنگ طلایی آن حسی از دور دسترس بودن را تداعی می‌کند.

 اما این ریشه‌های سنتی در سایر تابلوها جای خود را به هنر مینی‌مال و آبستره داده‌اند. دیواری که پوشیده از بوم‌های کوچک چسبیده به هم است بیننده را با همنشینی عناصر متضاد مواجه می‌کند. بوم‌هایی که نقوش هندسی چهارخانه و راه راه بر آنها نقش بسته است با رنگ‌های متنوع خود در کنار قاب‌هایی قرار گرفته‌اند که خطوطی آزاد و رها بر آنها نقش بسته و از سوی دیگر بوم‌هایی دیده می‌شود که باز هم نشانی از نقوش سنتی بر روی آنها خودنمایی می‌کند.

افتتاحیه نمایشگاه نقاشی‌های مرتضی دره‌باغی در گالری ایرانشهر

دره‌باغی علاقه‌مند است که رویکردهای گوناگون خود در نقاشی را به تصویر بکشد اما به جای آنکه یک تابلو را محل ارائه فضاهای گوناگون کند، با قرار دادن بوم‌های جداگانه در کنار هم، یک فضای کلی را ساخته است که در عین نمایش همزمان سنت و مدرنیته، مرز میان آنها و تلفیق‌پذیر نبودن‌شان را به نمایش می‌گذارد. هر کدام از این بوم‌ها به تنهایی می‌تواند در دسته آثار سنت‌گرا، مینی‌مال یا آبستره قرار بگیرد، اما کنار هم قرار گرفتن آنها به یک هم زیستی مسالمت‌آمیز منجر شده است.

نمایشگاه آثار مرتضی دره‌باغی تا 14 فروردین در گالری ایرانشهر به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان شهید عضدی، خیابان سپند، پلاک 69 ادامه دارد.

 

حیوان جنگ‌زده و انسان جنگ‌آور

آثار سحر خلخالیان با عنوان "جنگ و صلح" در گالری ‌آریانا به نمایش درآمد. خلخالیان در این مجموعه با استفاده از مدیاهای گوناگون تلاش کرده است به نقد اقدامات انسان در برپایی جنگ‌ها، و آسیب‌های وارده بر جانداران گوناگون بپردازد. بخشی از آثار این مجموعه مجسمه‌هایی از حیوانات هستند که هر کدام با آسیب‌هایی مواجه شده و بخشی از اندام خود را از دست داده‌اند. گاو، خروس، اردک و... حیوانات اهلی هستند که همواره در نزدیکی انسان زندگی می‌کنند و همین موضوع باعث آسیب دیدن آنها در جنگ‌ها می‌شود.

بخش دیگری از آثار خلخالیان، نقاشی‌هایی هستند که با مواد مصنوعی برجسته شده و نمایی سنگی پیدا کرده‌اند. آدم‌هایی بی‌چهره با فیگورهای ساده، گاه یادآور سربازانی منفعل هستند و گاه انسان‌هایی بی‌دفاع که در برابر حملات دشمن راه گریزی ندارند. اما در این میان چهره‌های آشنایی هم دیده می‌شود. هیتلر و ترامپ، به عنوان دو دیکتاتور متعلق به دوره‌های زمانی مختلف، در این نقاشی‌ها حضور دارند.

افتتاحیه نمایشگاه آثار سحر خلخالیان در گالری آریانا

تکمیل‌کننده این مجموعه اجرای پرفورمنسی توسط 4 بازیگر است. تلویزیون‌هایی که بر روی میز قرار گرفته‌اند، تصاویری مستند از جنگ‌های قرن بیستم را نمایش می‌دهند و در کنار آنها بازیگرانی با پوشش نظامی دیده می‌شوند که بعضی از آنها به دیگران آسیب رسانده‌اند و بعضی دیگر خود آسیب دیده‌اند.

نمایشگاه آثار سحر خلخالیان تا 15 اسفند در گالری آریانا به نشانی الهیه، انتهای خیابان مریم شرقی، ابتدای خیابان فرشته (شهید فیاضی)، شماره 9 برقرار است.

 

انسان در سایه بحران

نمایشگاه نقاشی مجتبی تقوایی با عنوان "مرکز آنی" در گالری رج برپاست. تقوایی در این نمایشگاه آثاری را به نمایش گذاشته است که به زندگی انسان و موقعیت اطراف او می‌پردازد، اما آنچه دیده می‌شود فضایی غیرطبیعی و ناشناخته است که شلوغی و ازدحام آن خبر از شرایطی غیرمعمول می‌دهد.

رنگ‌های درخشان و زنده‌ای که در آثار وجود دارد شاید ظاهری با سرخوشی و نشاط را در آثار ایجاد کند، اما کمی دقت در تصاویر بیننده را با مفاهیمی متضاد روبه‌رو می‌کند. انسان‌های بی‌سر، پیکره‌های دفرمه، چشم‌هایی که روی دیوار و زمین رها شده و به مقابل چشم دوخته‌اند، همگی خبر از شرایطی نابه سامان می‌دهند، مانند جشنی که بر هم خورده یا با وقوع یک حادثه ناتمام مانده است.

مجتبی تقوایی

انسان معاصر با حافظه‌ای مملو از جنگ‌ها و اتفاق‌های تلخ، همچنان تلاش می‌کند زندگی را قدر بداند و به مشکلات بی‌توجهی کند، اما سایه موحش مصایب همواره بر سر اوست و حتی خود را در قالب رنگ‌هایی تند و پر هیجان می‌نمایاند. تقوایی در هر نقاشی خود با نمایش چند موقعیت جغرافیایی یا زمانی متفاوت، به نمایش همزمان بخش‌های گوناگون جهان پرداخته و به این ترتیب شرایطی یکسان را برای تمام دنیا متصور شده است.

نمایشگاه نقاشی مجتبی تقوایی با 21 اسفندماه در گالری رج به نشانی خیابان بهشتی، خیابان پاکستان، کوچه‌حکیمی، شماره 4، زنگ 3 میزبان علاقمندان است.

 

مصائب معاشرت

نمایشگاه نقاشی زاها بیات با عنوان "ملاقات و مکافات" در گالری سایه برپاست. انسان سوژه آثار بیات است اما آدم‌ها با ظاهری متفاوت به نمایش درآمده‌اند. در تعدادی از تابلوها آدمی تنها با ظاهری دفرمه همراه با نشانه‌هایی از شماره‌گیر تلفن یا صفحه کلید کامپیوتر به چشم می‌آید که به عنوان نمادی از ارتباطات انسان در دنیای معاصر به کار رفته‌اند. انسان‌هایی با دهان بسته که حرف خود را در قالب نوشتار درآورده و به شخصی دیگر انتقال می‌دهند.

اما دسته‌ای دیگر از آثار به ارتباط میان انسان‌ها می‌پردازد و از اینجا است که فضای تخت با رنگ‌های یکدست و فرم‌های منظم به آشفتگی فرم‌ها و تاش‌های رنگ و سطوح به هم ریخته تبدیل می‌شود. تابلوهای کوچک و بزرگ این مجموعه به روایت داستان‌هایی گوناگون از زندگی انسان‌ها می‌پردازند و دشواری‌های ارتباط برقرار کردن با هم‌نوع را نمایش می‌دهند.

نمایشگاه نقاشی‌های زاها بیات در گالری سایه

جدا از انسان، حضور حیوانات هم در بخشی از آثار قابل توجه است. حیواناتی که هر کدام به عنوان نمادی از یک ویژگی خاص شناخته می‌شوند و با حضور خود در کنار انسان سعی دارند آن ویژگی را در او متبلور کنند. کلاغ، ماهی، خوک و... هر کدام صفاتی را برای مخاطب یادآور می‌شوند که به وفور در انسان قابل مشاهده است.

نمایشگاه نقاشی زاها بیات تا 16 اسفند در گالری سایه برپاست. این گالری در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، پلاک 21 قرار دارد.