سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه طراحی دیجیتال پژمان دیانی با عنوان "صفر و نور" در موزه طراحی برگزار شد. دیانی در گفتوگو با هنرآنلاین با اشاره به اینکه این نمایشگاه از دو مجموعه تشکیل شده است گفت: در یک مجموعه از آثار من با نام "اساطیر" به دنبال ترسیم تصویر ذهنی خود از اسطوره‌ها بودم، اما دوست داشتم تصاویر دیجیتال از اسطوره‌های معاصر ارائه کنم. تکنیک این آثار دیجیتال است و من با انگشت روی تبلت طراحی می‌کنم.

دیانی افزود: در طراحی‌های خود از قلم نوری استفاده نمی‌کنم چون احساس می‌کنم قلم نوری یک واسطه است، در حالی که اثر انگشت می‌تواند کار را شخصی‌تر کند و با لمس کردن صفحه نمایش حس غریبی به من دست می‎دهد. به نظر من کسانی که با قلم نوری کار می‌کنند به شباهت‌هایی در تکنیک می‌رسند، اما من به سمت تکنیک طراحی با انگشت دست روی صفحه تاچ گرایش پیدا کردم.

او با بیان اینکه این آثار دارای اجرای دیجیتال هستند ادامه داد: دنبال این بودم که از امکانات دیجیتال استفاده کنم. این طرح‌ها را می‌توان با مداد هم کشید اما من به دنبال کشف امکانات و ابزارهای دیجیتال بودم. این آثار به جای آنکه هنر دیجیتال باشند دارای اجرای دیجیتال هستند.

او درباره وجود قطعات الکترونیکی در پشت این آثار گفت: مجموعه اساطیر نورپردازی ندارد ولی دنبال نمایش پشت صحنه این آثار بودم. کارها را روی شیشه که مانند صفحه تاچ است گذاشتم و پشت آن مِین بُرد چسباندم تا یادآور دستگاهی باشد که با آن کار می‌کنم. به این ترتیب نشان دادم اتفاقی که شکل گرفته به واسطه آن هوش مصنوعی است که پشت آن وجود دارد و با منطق دیجیتال کار می‌کند.

دیانی ادامه داد: اما در مجموعه دوم نگاه دیگری را دنبال کردم و آن خود منطق دیجیتال است. فکر می‌کردم صفر و یک دیجیتال در تاریکی و روشنایی و تضادهایی که در هستی وجود دارد نیز قابل تعریف است. مجموعه "صفر و یک" با تکنیک دیجیتال و روی لایت باکس کار شده است .

دیانی افزود:  در دیجیتال صفر یعنی خاموش و یک یعنی روشن. وقتی دیجیتال کار می‌کنید صفحه سفیدی در اختیار شما است که می‌توانید روی آن اثر بگذارید و آن را سیاه کنید. ولی من برعکس کار کردم و بر روی صفحه سیاه، سفیدی را ایجاد کردم. یعنی در این آثار روشنی صفر است و تاریکی یک. چون همیشه در طول شب کار می‌کنم، تبدیل شدن تاریکی به روشنی و فرارسیدن روز را زیاد می‌بینم. ایده استفاده کردن از نور و اینکه روی صفحه تاریک خطوط و فرم‌های روشن بیاید، مانند این است که شما در تاریکی محض در حال درست کردن صبح هستید. ارتباط بین صفر و یک و منطق دیجیتال در شب و روز هم وجود دارد و این چرخه مدام ادامه دارد.

دیانی ادامه داد: دوست داشتم تجربه کنم و با هنر دیجیتال تعامل کنم تا ببینم تغییر آن منطق چه جوابی به من می‌دهد. در این مجموعه می‌خواستم آثاری به وجود آورم که کاملا مشخص باشد هنر دیجیتال است. استفاده از نور در این مجموعه موضوع مهمی است. نور و امکاناتی که به هنرمند می‌دهد تا روشنی و تاریکی به وجود آورد نیز از بستر دیجیتال است. در چیدمان آثار هم با فضای موزه ارتباط برقرار کردم و آثار طوری چیدمان شدند که با این عمارت قدیمی ارتباط پیدا کنند. به عنوان مثال فضای پناهگاه که محیطی زیرزمینی و خاص در این عمارت است فضای مناسبی برای نمایش این آثار بود.

او با اشاره به اینکه علاقه دارد بیشتر به فضای دیجیتال نزدیک شود گفت: وقتی می‌توانید با یک هنر که عنوان خاصی دارد ارتباط برقرار کنید که به ماهیت آن نزدیک شوید و شناخت خوبی از آن پیدا کنید. آن موقع می‌توانید با آن تعامل کنید و قابلیت‌های دیگری از آن را کشف کنید. در طول طراحی این آثار سوالات مختلفی برایم به وجود آمد مانند اینکه اجرای دیجیتال و هنر دیجیتال قابل تفکیک هستند و من در آثارم دنبال پاسخی برای این پرسش‌ها بودم.