سرویس تجسمی هنرآنلاین: فرشید داوودی جدیدترین آثار خود را در گالری هما به نمایش گذاشته است. داوودی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با اشاره به اینکه 8 اثر با تکنیک چاپ و سوزن‌دوزی روی پارچه در این مجموعه به نمایش گذاشته شده است گفت: آثاری که قبلا انجام می‌دادم انتزاعی بودند و بعد کم‌کم این انتزاع با روایت، داستان، تاریخ و فرهنگ تلفیق شد. مجموعه جدید من در ادامه همان آثار انتزاعی است اما روایت و داستان به آن افزوده شده و در متریال هم تفاوت‌هایی به وجود آمده است.

داوودی با بیان اینکه در این آثار اشاراتی به فرهنگ و جامعه ما وجود دارد، درباره تکنیک آثار خود گفت: در فرهنگ عامه سوزن‌دوزی و اصولا هر نوع دوختی رواج دارد و نمونه‌های زیادی از آن را می‌بینیم. چاپ هم همیشه در قالب روزنامه، کتاب، پوستر و... در کنار ما هست. این متریال برای بیان ایده‌های من بهترین گزینه بود و از این طریق به نوعی فرهنگ عامه را مورد بررسی قرار دادم.

او با اشاره به استفاده از نوشتار در این آثار گفت: نوشتار در شکل کلی خود به یک انتزاع می‌رسد و مفهومِ نوشته بودن خود را از دست می‌دهد. از سوی دیگر این نوشتار به ریشه ما و درکی که از کلمات داریم برمی‌گردد و اشاره به تاریخ، فرهنگ و اشعاری که در خاطره ما وجود دارد، می‌کند. هر کدام از مخاطبان می‌تواند برداشتی از این نوشته‌ها داشته باشد و لایه‌های مختلف آن را درک کند.

داوودی افزود: هر هنرمندی تحت تاثیر جامعه خودش، اخبار و اطلاعاتی است که می‌شنود. ما اخبار دنیا را می‌شنویم و از کلمات انگلیسی، عربی و... استفاده می‌کنیم. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم آثار ما باید فقط برگرفته از المان‌های ایرانی باشد. کسی که در ایران زندگی می‌کند نمی‌تواند تحت تاثیر شرایط آن قرار نگیرد، ولی در عین حال تحت تاثیر وقایع خاورمیانه نیز هستیم و از سوی دیگر حروف و کلمات غربی هم در زندگی ما وارد شده است. بنابراین آنچه در این آثار دیده می‌شود دریافت من از جامعه در کنار فرهنگ عامیانه است.

داوودی ادامه داد: سال‌ها میان هنر سنتی و مدرن درگیری بوده است، اما مکتب سقاخانه میان این دو پیوندی برقرار کرد و با استفاده از ویژگی‌های هنر ایران و تکرار آنها، فضای جدیدی به وجود آورد. بعد از سال‌ها پرداختن به انتزاع، به این نتیجه رسیده‌ام که انتزاع و سوژه تنها از طریق طبیعی امکان امتزاج با یکدیگر را پیدا می‌کنند و گستره فرهنگ عامه نمونه بارز این موضوع است. در تابلوهای شهری، در هنرهای ملی، در هنر مذهبی و بیشتر از همه در گرافیک توده‌پسند، همیشه زمینه‌های ترکیب‌پذیری انتزاع و سوژه وجود دارد. البته من درگیر این فضا نبودم و سعی کردم بیان جدیدی داشته باشم. در مجموع از کاری که انجام دادم راضی هستم چون ادامه تفکرات قبلی من است. بازخوردهای خوبی از این نمایشگاه به دست آوردم و دوست دارم آثارم نقد شود تا به شناخت خودم کمک بیشتری کند.

نمایشگاه آثار فرشید داوودی تا 22 اسفندماه در گالری هما واقع در خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک 8، واحد یک ادامه دارد.