سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی مصطفی ندرلو در گالری هفت‌ثمر برپاست. این هنرمند با اشاره به اینکه 26 نقاشی با تکنیک اکریلیک روی بوم را به نمایش گذاشته است گفت: موضوع آثار من رویکرد به طبیعت از منظر نقاشی ایرانی و دیدگاه عرفانی است. روش کار من بر اساس نظریه نقاشی ایرانی است و سوژه این آثار گل، پرنده و اسب هستند. اما در واقع رویکرد من یک دیدگاه عرفانی است و به بازنمایی مستقیم طبیعت نپرداختم، بلکه این آثار برداشتی از آفرینش هستند، همانطور که در نگارگری سنتی ایران این دیدگاه وجود دارد.

 ندرلو ادامه داد: این طرز فکر را از سال 81 در اولین نمایشگاه خود داشتم. آن زمان گرایش‌های مختلف در هنرهای تجسمی وجود داشت و من با توجه به سلیقه خودم سعی کردم بگویم تفکر نقاشی ایرانی متعلق به زمان خاصی نیست، بلکه در هر زمانی اگر بتوانیم ابعاد و ظرایف این رویکرد را بشناسیم، می‌توانیم از آن اندیشه در زمان حاضر هم استفاده کنیم. من زیبایی شناسی معاصر را در آثارم به کار بردم و این کارها در عین اینکه تکیه به هنر گذشته دارند، می‌توانند با مخاطب امروزی ارتباط برقرار کنند.

این استاد دانشگاه هنر افزود: این آثار که برگرفته از فضای سنتی نگارگری هستند، زمان و مکان ندارند و یک فضای کلی را به تصویر می‌کشند. یک زبان خاص در آنها وجود دارد که در عین داشتن هویت ایرانی، بین‌المللی نیز هست و هر کسی می‌تواند به آنها احساس نزدیکی کند. مسئله معاصر بودن به معنی امروزی بودن برایم مهم است؛ اما نمی‌خواهم نشانه‌ها فقط در سطح باقی بمانند بلکه ارتباط با لایه‌های درونی آدم‌ها برای‌ من اهمیت دارد.

ندرلو با بیان اینکه هنر ایرانی زبان خاصی دارد که قابل تشخیص است گفت: هنرهای ایرانی شامل موسیقی، نقاشی، خوشنویسی و... جوهره خاصی دارند که قابل تمایز از هنر سایر نقاط دنیا است. در این هنرها با گذر از صورت به معنا توجه می‌شود و من هم در کار خودم همین رویکرد را در نظر داشتم. سوژه آثار من در ظاهر گل و پرنده است اما با دیدگاه خودم به آنها پرداختم و سعی کردم آنچه در ورای این صورت‌ها وجود دارد را نمایان کنم.

نمایشگاه نقاشی‌های مصطفی ندرلو در گالری هفت ثمر

او با اشاره به اینکه مسئله اصلی در این آثار توجه به زیبایی است افزود: زیبایی در کارهای من نقش محوری دارد و مهم‌ترین فاکتوری است که خواستم در آثارم باشد. این زیبایی محملی برای ارتباط فضای مادی با غیرمادی است. ما وقتی زیبایی را می‌بینیم از خودمان خارج می‌شویم و به فضایی می‌رویم که با کلام نمی‌توان آن را توصیف کرد. در موسیقی، شعر و نقاشی ایران این ویژگی هست اما در سال‌های اخیر کمی مورد غفلت بوده و من با تحقیقاتی که داشتم سعی کردم در آثار خود این زیبایی را نشان دهم.

ندرلو که پنجمین نمایشگاه خود را با این رویکرد برگزار کرده است، درباره رنگ در آثار خود گفت: اساسا در هنر ایرانی وجه تمایز آن با هنر اقلیم‌های دیگر، رنگ است. در هیچ فرهنگی نقاشی آنها این قدر رنگ درخشان در خود ندارد. من هم این تفکر را دنبال کردم و دنباله‌رو هنرمندان بزرگ ایران در اعصار گذشته هستم.

ندرلو افزود: رنگ تعریف دیگری از نور است. در ادبیات عرفانی، جهان هستی معادل نور است و نور توسط رنگ متجلی می‌شود. هنرمندان گذشته، فرهنگ تصویری ممتازی داشتند و از 70 نوع کاغذ در رنگ‌های مختلف برای خوشنویسی استفاده می‌کردند. این موضوع در نقاشی هم وجود داشته و رنگ ویژگی هنر ما است. در نقاشی‌های ایرانی طلا به کار می‌رفته است و من هم در آثارم از طلا استفاده کردم تا آن رنگ‌های درخشان را داشته باشند.

او با بیان اینکه آثار برگرفته از قدیم، باید با زبان امروزین مطرح شوند تا بتوانند با مخاطب ارتباط برقرار کنند افزود: نقاشی کردن من از سر یک دغدغه است و 20 سال است که به این کار می‌پردازم. هیچ وقت به دنبال جریان‌های هنری نبودم و نخواستم کاری انجام دهم که مورد پسند یک جریان خاص قرار گیرد. در تمام این سال‌ها زحمت کشیدم و مطالعه کردم و هم اکنون اطمینان دارم که یک راه را پیدا کرده‌ام و روی جریانی انگشت گذاشته‌ام که باید حمایت شود.

ندرلو ادامه داد: ما دچار یک غفلت فرهنگی شدیم. هنر ما در جهان همتا ندارد و ویژگی‌های خاص آن توسط ایران‌شناسان خارجی مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما خود ما از این فرهنگ غافل هستیم. باید خودمان را حمایت کنیم و در هنرهای تجسمی تلاش کنیم خودمان را ببینیم.

گفتنی است نمایشگاه نقاشی مصطفی ندرلو تا 9 اسفندماه در گالری هفت‌ثمر واقع در خیابان مطهری، خیابان کوه نور، کوچه پنجم، شماره 8 ادامه دارد.