سرویس تجسمی هنرآنلاین: مراسم اختتامیه دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمد مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره و جمعی از هنرمندان شامگاه جمعه ۴ اسفند در تالار وحدت برگزار شد.

این مراسم با اجرای منصور ضابطیان آغاز شد و در بخش نخست فیلمی حاوی گزارش مجید ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد درباره جشنواره هنرهای تجسمی فجر پخش شد. ملانوروزی در بخشی از سخنان خود گفت: جشنواره هنرهای تجسمی تنها یک نمایشگاه نیست بلکه نگاهی به همه فعالیت‌های حوزه تجسمی دارد. سعی کردیم جشنواره را به سمتی سوق دهیم که مناسبات آن تعریف شده‌تر باشد. دوسالانه‌های هنری را موسسات هنری به صورت تخصصی در هر رشته برگزار می‎کنند اما جشنواره هنرهای تجسمی فجر همگانی‌تر است و سعی می‌کنیم از همه رشته‌ها و مدیاهای هنری در حوزه تجسمی در این رویداد استفاده شود.

ملانوروزی افزود: امسال بخش‌های بین‌المللی را جدی‌تر دنبال کردیم و امیدواریم این نمایشگاه حداقل بتواند ایران فرهنگی را در بر بگیرد و کشورهای هم‌زبان ما را پوشش دهد. یکی از مهم‌ترین اقدامات این دوره حضور جشنواره تجسمی فجر در استان‌ها بود. امسال در 19 استان جشنواره برگزار شد و حضور هنرمندان فعال استان باعث ایجاد هیجان و رشد هنر در استان‌ها شد. اما نداشتن فضای مناسب برای برگزاری جشنواره باعث می‌شود که هر سال ناچار شویم تعداد زیادی از آثار خوب را حذف کنیم. امیدوارم فضایی در اختیار هنرهای تجسمی قرار بگیرد که بتواند خیلی عظیم هنرمندان را پوشش دهد.

اختتامیه دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در تالار وحدت

پس از آن  مجتبی آقایی دبیر دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر پشت تریبون قرار گرفت و گفت: نکته ارزشمند این دوره از جشنواره که برای ما غیرقابل پیش‌بینی بود، همکاری با نشاط و پر هیجان مراکز استان‌ها در جشنواره بود. امسال ۲۰ استان نمایشگاه‌های استانی برگزار کردند و از هر استان هم آثار یک هنرمند شاخص برای حضور در جشنواره به تهران آمد. همچنین مشارکت بخش خصوصی نکته مهمی در جشنواره امسال بود. گالری‌ها در حلقه تولید، توزیع و مصرف، نقش مهمی دارند و امیدوارم با برنامه‌ریزی مناسب در دوره‌های بعدی جشنواره این مشارکت افزایش یابد.

آقایی درباره بین‌المللی شدن جشنواره گفت: در سال‌های بعد دبیرخانه بین‌الملل جشنواره باید پیش از ستاد برگزاری جشنواره فعالیت خود را آغاز کند و با انجام مذاکرات در طول سال، زمینه را برای همکاری با هنرمندان خارجی فراهم کند.

آقایی ادامه داد: در این جشنواره دیوارهای بین رشته‌های هنری برداشته شد و مدیاهای مختلف وارد آن شدند. هم اکنون رونقی در این جشنواره به وجود آمده است که می‌توانیم پیشنهاد دهیم فدراسیون هنرهای آسیایی تشکیل شود. با سرمایه انسانی که در کشور داریم، می‌توانیم جریانی را در کنار جریان‌های متکثر دنیا ساماندهی کنیم.

در ادامه این مراسم فیلمی از هنرمندان درگذشته در سال 96 پخش شد و یاد هنرمندانی مانند علی اکبر تجویدی، شاهرخ حاتمی، بهمن پارسا، منصور دولو، ایرج انواری، میهن بهرامی، صادق تبریزی، منیژه میرعمادی و... گرامی داشته شد.

بخش بعدی برنامه پخش مستندی 30 دقیقه‌ای درباره زندگینامه ۱۰ استاد پیشکسوت هنرهای تجسمی بود و پس از آن نشان عالی طوبی زرین توسط سیدعباس صالحی، سید محمدمجتبی حسینی، مجید ملانوروزی و مجتبی آقایی به مفاخر هنرهای تجسمی ایران اهدا شد. امرالله فرهادی (گرافیست)، ایرج محمدی (مجسمه‌ساز)، عبدالصمد صمدی (خوشنویس)، حبیب‌الله صادقی (نقاش)، امیرهوشنگ جزی‌زاده (نگارگر)، علی دیواندری (کاریکاتوریست)، هادی شفاییه (عکاس)، فریده تطهیری مقدم (سفال و سرامیک)، حسین محجوبی (نقاش) و اکبر نیکان‌پور(تصویرگر) هنرمندانی بودند که از آنها تجلیل شد.

اختتامیه دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در تالار وحدت

پس از آن نوبت به تقدیر از 3 مدیرکل منتخب استان‌ها رسید. حسین فرخنده مدیرکل استان خراسان شمالی، حسین مسگرانی مدیرکل استان سیستان و بلوچستان و محمد باقر کریمی مدیرکل استان آذربایجان غربی، افرادی بودند که در این بخش تقدیر شدند.

پس از رونمایی از کتاب طوبی زرین 1396 که توسط موسسه توسعه هنرهای معاصر به چاپ رسیده است، سیدعباس صالحی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: هنرهای تجسمی علاوه بر اینکه گستره وسیع فرمی دارند، ارتباط بی‌واسطه زبانی با مخاطب ایجاد می‌کنند و نیازمند ترجمه زبانی نیستند. هنرهای تجسمی چون با زبان تصویر صحبت می‌کنند، هنرهای جهانی هستند و پدیدآورنده آنها بی‌واسطه می‌تواند با مخاطب جهانی صحبت کند.

 صالحی افزود: خلاقیت ایرانی در دهه‌های جدید باعث شده است سابقه ما در هنرهای سنتی در کنار آشنایی با هنر مدرن و معاصر حرکت کند و همراه شود. حرکت‌هایی که در هنرهای بینارشته‌ای در ایران اتفاق می‌افتد در ترکیب‌سازی که همراه با بازآفرینی و سبک‌های جدید هستند، نمایان می‌شوند.

وزیر ارشاد ادامه داد: ایران از طریق هنرهای تجسمی می‌تواند بدون زبان واسطه با جهان ارتباط برقرار کند و این فرصت مناسبی برای ما است تا آنچه در تاریخ چند هزار ساله ایران وجود دارد را عرضه کنیم.

 او در بخش دیگری از سخنان خود افزود: باید تلاش کنیم هنرهای تجسمی به عنوان یک کالای فرهنگی عمومی مورد توجه قرار بگیرد. کالای فرهنگی فقط کتاب و موسیقی و... نیست. هر خانه‌ای باید سرشار از کالای فرهنگی هنرهای تجسمی باشد و این موضوع نباید صرفا ویژه افراد مرفه باشد. انسان نیاز دارد که بشنود، بخواند و ببیند و این ترکیب است که از انسان، انسان می‌سازد.

پس از سخنان وزیر ارشاد نوبت به اهدای جوایز برگزیدگان جشنواره تجسمی فجر رسید و 10 نفر برگزیده بخش رقابتی، بدون رتبه‌بندی، جوایز خود را که شامل تندیس طوبی زرین، لوح افتخار، عضویت در موسسه هنرهای تجسمی معاصر، معرفی برای امکان استفاده از سفر مطالعاتی به سیته فرانسه و 150 میلیون ریال بود، در یافت کردند.

حسن قائدی از تهران، حسن کاکاوند از تهران، سجاد رافعی از اهواز، سمانه سلیمی از رشت، عبدالرحمن مجرد از اردبیل، میترا سلطانی از تهران، لیلیانا پتروویچ  از صربستان، مرتضی پورحسینی از تهران، مهدی بهبودی از تهران و نیماد آذرگان از بابلسر برگزیدگان جشنواره دهم بودند.

همچنین در بخش اینستاگرام دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر، معادل ریالی دو هزار دلار به صورت مشترک به صمد قربانزاده و حسین اسفندانی اهدا شد.

معرفی مدیران هنری منتخب بخش استان‌ها قسمت بعدی برنامه بود و لوح تقدیر و جایزه 20 میلیون ریالی به احمد تاجی (چهارمحال و بختیاری)، حجت مجرد (اردبیل)، سیدتقی رضایی (خراسان شمالی)، مجید کاظمی (قزوین)، یاسر قادر (آذربایجان غربی)، علی راشکی (هنرمند منتخب سیستان و بلوچستان) اهدا شد.

آخرین جایزه این جشنواره نیز به هنرمند منتخب بخش استان‌ها تعلق گرفت و لوح سپاس و جایزه 50 میلیون ریالی به علی راشکی از استان سیستان و بلوچستان اهدا شد.