به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی "پیش نگاه"٬ لیلی گلستان در مراسم رونمایی این کتاب گفت: بسیار خوشحالم که دومین جلد کتاب پیش نگاه بسیار خوب چاپ شده است. کار فرهنگی کردن در سرزمین ما با دردسرهای متعددی همراه است و با این وجود کار مژگان قدوسی ستودنی است.

او افزود: قدوسی برای انتشار ماهنامه پیش نگاه یک تنه جنگید و چون او را از سال های دور می شناختم٬ داوطلبانه به کمکش آمدم. پیش از مژگان قدوسی یکی از گالری دارها مجری کار بود٬ اما پس از مدتی کار را از سرش باز کرد و زمانی که مژگان قدوسی انتشار پیش نگاه را شروع کرد؛ چون برخی از گالری داران با مدیر گالری که قبلا ماهنامه برنامه گالری ها را منتشر می کر٬د رفاقت داشتند با او همکاری نکردند.

مدیرگالری گلستان ادامه داد: من خودم به تمام ۱۲ گالری که عدم همکاری خود را با پیش نگاه اعلام کرده بودند سر زدم و با مدیران آن ها صحبت کردم و در نهایت توانستم هشت گالری دار را راضی به همکاری کنم. بی شک گالری هایی که به پیش نگاه نپیوستند به ضرر خودشان است.

این گالری دار پیشکسوت با بیان این مطلب که همه ما پیش نگاه را در اتاق کار یا ماشین مان داریم گفت: در پیش نگاه اطلاعات خوبی در مورد برنامه گالری ها منتشر می شود و بیشتر گالری گردها با اطلاعاتی که پیش نگاه به آن ها می دهد به دیدن نمایشگاه ها می روند. 

او با بیان این مطلب که در ابتدا موافق انتشار کتاب سال پیش نگاه نبوده ام٬ گفت: چون فکر می کردم هزینه عظیمی صرف انتشار این کتاب می شود و همه ما ماهنامه های پیش نگاه را داریم. اما امروزبه این باور رسیده ام که تفکرم اشتباه بوده است و کتاب سال پیش نگاه تاریخ گالری های ما است و خوشحالم که مژگان قدوسی به مخالفت من برای انتشار کتاب سال پیش نگاه بی اعتنایی کرد.

گلستان در پایان سخنانش گفت: بی شک کتاب سال پیش نگاه  بهترین سند برای محققانی است که می خواهند درباره وضیعت گالری های ما تحقیق کنند.

تاها بهبهانی

تاها بهبهانی دیگر سخنران این مراسم گفت: خیلی خوشحالم که مراسم رونمایی کتاب سال پیش نگاه با اقبال خوب هنرمندان تجسمی کشور روبرو شده است. نسل جدید هنرمندان تجسمی با سختی و مشقت خودش را سرپا نگاه می دارد. البته هنرمندان تجسمی در دهه ۴۰ که به اعتباری دهه گذار بود نیز با سختی و مشقت های متعددی روبرو بودند.

او افزود: در این دهه ما با جمعی از هنرمندانی کارشان تنها کپی کاری بود و جمعی از هنرمندانی که در اروپا تعلیم هنر را دیده بودند مواجه بودیم و افرادی هم که دیدگاه چپ داشتند همواره نقاشان را متهم می کردند که چرا هنرشان متعهد نیست و در آثارشان تصویری از طبقه زحمت کش کارگر به چشم نمی خورد و چرا آثاری خلق نمی شود که این طبقه بتواند با آن ها ارتباط برقرار کند. ما در آن دوره بسیار سختی کشیدیم تا توانستیم سرپا بیاستیم.

این هنرمند پیشکسوت مجسمه ساز ادامه داد: ۵۶ سال پیش در اروپا دو نشریه مهم منتشر می شد که در این نشریه ها اخبار فرهنگی و هنری از قبیل برنامه گالری ها٬ موزه ها٬ سینما و تاتر منتشر می شد. صبح روزهای دوشنبه که این دو نشریه منتشر می شد مردم برای تهیه آن ها جلوی کیوسک روزنامه فروشی صف می کشیدند تا با تهیه این دو نشریه برنامه هفته شان را تنظیم کنند. 

بهبهانی ادامه داد: خوشحالم که با گذشت بیش از ۵۰ سال ما هم در کشورمان نشریه ای داریم که جارچی برنامه های فرهنگی است و من به نمایندگی از هنرمندان از مژگان قدوسی و همکارانش قدردانی می کنم.

او با بیان این مطلب که هنرمندان تجسمی به شهر آبرو و طراوات می بخشند٬ گفت: وقتی یک خارجی وارد فرودگاه بین المللی یک کشور می شود در طول مسیری که طی می کند تا به شهر برسد این هنرمندان تجسمی هستند که با نقاشی های دیواری و مجسمه هایشان بی واسطه او را با فرهنگ کشورشان آشنا می کنند. 

بهبهانی در ادامه سخنانش از لیلی گلستان به عنوان یکی از کسانی که با صلابت و وقارش به هنرهای تجسمی اعتبار بخشیده یاد کرد و گفت: به تازگی مدیر انتشارات فرهنگ گویا نیز بخشی از فعالیت مجموعه خود را به هنرهای تجسمی اختصاص داده است و این در روزگاری که همه به فکر کافه شاپ راه انداختن هستند جای تقدیر دارد.

او در بخش پایانی سخنانش گفت: پیش نگاه جارچی هنرهای تجسمی است٬ امیدوارم با حمایت و همراهی همه جانبه ما هنرمندان این نشریه هر روز پربارتر شود.

photo_۲۰۱۸-۰۲-۲۳_۱۷-۲۱-۵۲

دومین کتاب سال پیش نگاه، شامل نمایشگاه‌های ۳۰ گالری با نمایش آثاربیش از ۱۵۰۰ هنرمند در ۴۳۰ صفحه با همراهی ۳۰ هنرمند و اتفاقات هنری سال ۹۵ گالری‌های تهران است. کتاب سال پیش‌نگاه با صاحب امتیاز و مدیر مسئول مژگان قدوسی و با حمایت مالی مازیار مصور رحمانی منتشر می‌شود.