سرویس تجسمی هنرآنلاین: نشست خبری انتشار دومین کتاب سال پیش نگاه چهارشنبه 2 اسفند با حضور مژگان قدوسی، مدیر مسئول پیش نگاه؛ سامان اسطلخی مدیرسایت پیش نگاه و علیرضا آدم‌بکان هنرمند نقاش؛ در گالری ثالث برگزار شد. در ابتدای این برنامه قدوسی با اشاره به اینکه انتشار پیش نگاه از آذرماه 92 آغاز شد، گفت: شماره نخست را با 10 گالری و صفحات محدود آغاز کردیم. پیش از آن چند گروه با نام‌های مختلف اطلاعات گالری‌ها را منتشر می‌کردند اما کار هیچ کدام ادامه پیدا نکرد.

قدوسی ادامه داد: رشته تحصیلی من نقاشی بود و ما در زمان دانشجویی هیچ منبعی برای دسترسی به اطلاعات نمایشگاه‌ها نداشتیم. با زیاد شدن گالری‌ها و اقبال مردم به هنر، احساس کردم لازم است منبعی برای معرفی فعالیت هنرمندان و گالری‌ها وجود داشته باشد، بنابراین انتشار ماهنامه پیش نگاه را آغاز کردیم و به مرور زمان گالری‌های بیشتری با ما همکاری کردند و کار ما گسترش یافت. پس از 3 سال هم فعالیت ما در فضای مجازی آغاز شد و به شکل گسترده‌تری کار کردیم.

او با اشاره به اینکه تیراژ پیش نگاه به 7 تا 10 هزار نسخه افزایش یافته است گفت: پیش نگاه یک نگاه گذرا بدون هیچ جهت‌گیری و دسته بندی، به اتفاق‌های هنری است که در این جامعه رخ می‌دهد. هنرمندان هم به این ماهنامه توجه دارند و به آرشیو کردن آن علاقه نشان می‌دهند.

پس از آن علیرضا آدم‌بکان درباره اهمیت آرشیو شدن هنر گفت: تاریخ سرزمین ما شفاهی است به خصوص در بخش تصویری منبع مکتوبی نداریم. در هنرهای تجسمی نسل به نسل که جلو می‌آییم هیچ منبعی برای رجوع به گذشته نداریم و این باعث می‌شود ندانیم برای آینده خود چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم. پیش‌نگاه می‌تواند به مخاطبان کمک کند فعالیت سایر هنرمندان در سال‌های گذشته را ببینند و به این ترتیب سندیت تاریخی برای فعالیت هنرمندان به وجود می‌آید و امکان ادعای واهی از بین می‌رود.

آدم‌بکان افزود: با نگاه به سالنامه پیش نگاه می‌توان هنر یک سال ایران را بررسی کرد و حتی از بستر اجتماعی خلق آن آثار شناختی به دست آورد. هنرجویانی که هر سال به دنیای هنر اضافه می‌شوند شناخت چندانی از سابقه تاریخی هنرمندان ندارند اما با رجوع به پیش نگاه می‌توانند نمونه تصویری از فعالیت‌های آنها را به دست آورند.

قدوسی درباره انتشار کتاب سال پیش نگاه گفت: سال گذشته اولین آرشیو سالانه پیش نگاه به صورت یک کتاب منتشر شد و این فصل جدیدی از آرشیوسازی پیش نگاه بود. تمام آرشیو یک ساله گالری‌هایی که در سال 94 با پیش‌نگاه همکاری کرده بودند در قالب یک کتاب منتشر شد. این تاریخ‌‌نگاری برای کسانی مفید است که در آینده قصد دارند در آثار هنرمند خاصی جست‌وجو کنند و آثار او را در دوره‌های زمانی مختلف بشناسند.

او درباره دومین کتاب سال پیش نگاه گفت: کتاب امسال شامل آثار بیش از 1500 هنرمند در 30 گالری است که به صورت مستمر در طول سال فعال هستند و سال 95 با ما همکاری کردند. تمام اطلاعات کتاب به تایید گالری‌داران رسیده و چون این کتاب به عنوان مرجع باقی خواهد ماند برای ما مهم بود که هیچ نقصی در اطلاعات وجود نداشته باشد. در این کتاب 430 صفحه‌ای مصاحبه‌ای با بهنام کامرانی و محمدرضا مریدی وجود دارد که به بررسی رویکرد گالری‌ها در سال 95 و موج هنری که در لایه‌های اجتماع وجود دارد پرداخته است.

قدوسی افزود: همچنین امسال 30 هنرمند به صورت مستقل همراه ما بودند و رزومه و نمونه اثر خود را برای ما فرستادند تا به غنی شدن آرشیو پیش‌نگاه کمک کنند. برای انتخاب این هنرمندان دعوتنامه برای آنها فرستادیم و با توجه به فعالیت هنری و مطبوعاتی که داشتم، هنرمندان به من اعتماد کردند و در پیش نگاه حضور پیدا کردند. چهره‌هایی مانند صادق تبریزی، تاها بهبهانی، نصرت‌اله مسلمیان، علی ندایی، عین‌الدین صادق زاده و... از جمله این هنرمندان هستند.

او با اشاره به امکان افزایش صفحات ماهنامه پیش نگاه گفت: هر تعداد گالری که تقاضای همکاری با پیش نگاه را داشته باشند پذیرا هستیم. حدود 80 گالری به ثبت رسیده است اما بسیاری از آنها فعال نیستند یا هر ماه نمایشگاه ندارند، بنابراین تا به حال 35 تا 40 گالری با ما همکاری کرده‌اند. هر گالری که به ما مراجعه کند اگر در چهار چوب هنر معاصر فعالیت کند، پس از برگزاری 2 یا 3 نمایشگاه پذیرای آن هستیم. نکته مهم برای ما استمرار کار گالری است و ترجیح می‌دهیم امکانات را در اختیار گالری‌هایی بگذاریم که هر ماه برنامه دارند.

سامان اسطلخی در بخش بعدی این نشست درباره سایت پیش نگاه گفت: این سایت شامل آرشیو سالهای 92 تا 95 است و مطمئن هستم که در آینده از مهم‌ترین سایت‌های تجسمی ایران خواهد بود. بحث آرشیوسازی و ثبت تاریخ بسیار مهم است، اما نسخه‌های چاپی پیش‌نگاه بعد از مدتی تمام شده و قابل دسترسی نبود. پس از آنکه نخستین کتاب سال پیش نگاه منتشر شد، سایت پیش نگاه هم آغاز به کار کرد تا امکان دسترسی دائمی به این اطلاعات را فراهم کند.

اسطلخی افزود: طراحی این سایت بسیار ساده است تا امکان دسترسی و جست و جوی اطلاعات به راحتی فراهم شود. محتوای سایت شامل 5 سال آرشیو تجسمی بیش از 80 گالری تهران است که بعضی از آنها دیگر فعال نیستند. همچنین پروفایل هنرمندان و اطلاعات آنها نیز در سایت قابل مشاهده است.

در پایان این نشست قدوسی با اشاره به حمایت مالی مازیار مصور رحمانی از کتاب سال پیش نگاه گفت: برنامه‌های زیادی برای ادامه کار پیش نگاه و حمایت از استعدادهای جوان داریم. بر اساس بازخوردهایی که در این چند سال دریافت کرده‌ایم متوجه شدیم پیش‌نگاه برای معرفی هنرمندان جوان به کیوریتورها و مجموعه‌داران کمک زیادی کرده است و از سوی دیگر جریان هنر را مردمی‌تر کرده و از تعلق به قشر خاصی درآورده است.