به گزارش هنرآنلاین، نمایشگاه انفرادی نقاشی محمد اسکندری در گالری پروژه‌های آران برگزار می‌شود. نازیلا نوع بشری درباره این نمایشگاه نوشته است:

روایت تصویری محمد اسکندری همواره سمبولیک بوده. در مجموعه جدید آثار او که شامل پرتره‌های تمام قد دوستانش هست، پیکرها خود سمبل می‌شوند؛ سمبل نسل شجاعی که بلافاصله پس از انقلاب به دنیا آمده. در حال خیز برداشتن، فریاد زنان و یا راسخانه ایستاده برجا؛ با صلابت در شوق دست زدن به بام آسمان و در کنکاش مدام با دشواری وضع موجود و سختی‌ها که بخشی از زندگی‌شان بوده. در بستر این بوم‌ها گذشته‌ی حل نشده و آینده که کاملا نامشخص است جریان دارند. پیکرهای این نقاشی‌ها رد آمال و آرزوهای نسل‌های بی‌شمار از ایرانیانی که برای نظم دادن به زندگی خود تقلا و مبارزه کرده‌اند، پی می‌گیرند. آمال و آرزوهایی که به نظر می‌رسد با گذر زمان به خیالی واهی نزدیک می‌شوند. ولی آیا خیال به اندازه واقعیت حقیقی نیست، حتی اگر بخشی یا کسری از واقعیت باشد.

این چهره ایرانی شجاع است؛ بر زمین افتادگان و برخاستگان، در اجرائی مدور، تکراری مکرر، حتی می‌شود صدای آنها را شنید که سرودهای محبوب‌مان در ستایش آزادگی را باز می‌خوانند. نسل‌هایی از پارسیانی که امید سحر را شاید از دست داده‌اند ولی هنوز شکست نخورده‌اند.

در نقاشی با وسعت سه متر، دو نسل از ایرانیان از زیر برج آزادی گذر می‌کنند، گویی که زیر طاق‌های آن غسل تعمید می‌شوند، درست زیر سایه سلسله کوه‌های عظیم البرز: سه سمبل پایتخت- قلب کشور- در کنار هم قرار می‌گیرند تا روایتی نفس‌گیر و بس زیبا را شکل دهند. و کودکی که متاثر است، ولی با نور سحر بر خواهد خواست، چرا که برای بقای تاریکی، نور باید بدرخشد.

تکرار بی رویه‌ای که نظم زندگی ماست، دردِ ایران و عجایب و غرایب آن، ته صدای پس زمینه این نقاشی‌هاست. محمد اسکندری همچون همیشه با چیره دستی و با حال و هوای خاص خود رنج و سرمستی را توامان به تصویر می‌کشد. به تجلیل دوستانش می‌پردازد و به همراهان خود که همواره مرزها را بسط می‌دهند سلام می‌دهد و در جستجوی چشمه و بهار خود، در بستری از بی‌ثباتی همیشگی ما، با تمنای امید به راه خود ادامه می‌دهد.

یادآور سرنوشت ققنوس که آگاه به تمامی اسرار بود و از خاکستر بر می‌خواست تا هربار شگفتی بسازد، به عمق آتش برگردد تا تطهیر شود، تا دوباره برخیزد، هربار قوی‌تر، هر بار تواناتر.

نمایشگاه نقاشی محمد اسکندری 4 تا 21 اسفندماه در گالری پروژه های آران به نشانی خیابان نوفل لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک 5 برقرار است.