سرویس تجسمی هنرآنلاین، نسرین شاپوری آذر، هنرمند مجسمه ساز و تصویرگر از اجرای چیدمانی در دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر خبر داد و در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: برخلاف تمامی آثار گذشته من که نگاهی کاملاً سورئال دارند و در آن‌ها معنا واژگون ارائه می‌شود، در این اثر فضایی کاملاً رئال و واقعی را به تصویر کشیدم.

او ادامه داد: چیدمانی که در این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر ارائه کردم، ترکیبی از پرندگان بزرگ و کوچک است زیرا می‌خواستم نور و انعکاس آن در پرواز پرنده را به تصویر درآورم.

این هنرمند به تصویرکشیدن سبکی پرندگان هنگام پرواز را از جمله اهداف این چیدمان خواند و افزود: در این اثر سعی کردم که با استفاده از بال‌های شفاف، سبک بودن پرواز و پرندگان را به مخاطب نشان دهم و او را در این رویای زیبا سهیم کنم.

شاپوری آذر درباره شکل‌گیری ایده این اثر توضیح داد: این اثر برداشتی کاملاً رئال و واقعی از فضای طبیعت اطراف است و هنگامی که به آخوندک نگاه می‌کردم، آن را درک کردم و تصمیم به اجرای آن گرفتم.

نسرین شاپوری آذر

او متریال این چیدمان را فایبرگلاس دانست و گفت: برای تصویر سبکی بال‌های پرندگان و شکل رهایی که قصد به تصویر کشیدن آن را داشتم، از فایبرگلاس استفاده کردم.

این هنرمند زمان پیشنهادی جشنواره هنرهای تجسمی فجر را برای ارائه آثار اندک خواند و اظهار کرد: به دلیل زمان اندکی که جشنواره برای ارائه آثار تعیین کرده بود، من ناچار شدم که طی سه هفته به صورت فشرده روی این چیدمان کار کنم به همین خاطر فکر می‌کنم که نیاز است، برای ارائه آثار هنرمندان زمان بیشتر و مناسب‌تری مد نظر قرار گیرد زیرا این امر به صورت مستقیم بر کیفیت آثار هنرمندان تأثیرگذار است.

شاپوری آذر بر لزوم افزایش کمیت آثار در جشنواره هنرهای تجسمی فجر تأکید کرد و گفت: به نظر من در این دوره تعداد آثار نقاشی و تصویرسازی نسبتاً خوب و قابل توجه بود اما این مسئله در مورد آثار مجسمه‌سازی  صدق نمی‌کرد زیرا تعداد آثار در این بخش اندک به نظر می‌آمد ضمن اینکه کیفیت آثار نیز اندکی دچار افت شده بودند.

او جشنواره را عامل مناسبی در حمایت از هنرهای تجسمی خواند و افزود: برگزاری رویدادهایی چون جشنواره فجر امکان دیده شدن و حضور را برای هنرمندان این عرصه‌ها فراهم می‌کند، به همین خاطر می‌توان گفت که رغبت و انگیزه بیشتری به این فضا می‌بخشد.

این هنرمند تصریح کرد: خوشبختانه کارهای من توانسته‌اند در دوره‌های مختلف جشنواره حضور پیدا کنند اما کم بودن تعداد آثار انتخابی سبب شده که هنرمندان بسیاری با رزومه‌های قابل قبول به این مهم دست پیدا نکنند به همین خاطر امیدوارم که در دوره‌های بعدی برای افزایش کمیت آثار فکری لحاظ شود.

شاپوری آذر، هنرهای تجسمی را نیازمند فضاهای تازه برای نمایش آثار خواند و گفت: به جز موزه هنرهای معاصر ما فضای چندانی برای بخش‌هایی چون چیدمان و مجسمه‌های بزرگ نداریم زیرا سقف کوتاه مرکز هنری صبا تنها امکان نمایش آثار نقاشی و تصویرسازی یا مجسمه‌های کوچک را به خوبی فراهم می‌کند به همین خاطر امیدوارم که در دوره‌های بعد مسئولین برای ساخت فضای مناسب نمایش در عرصه هنرهای نوین اقدام کنند.