سرویس تجسمی هنرآنلاین: احمد آریامنش، نقاش و خوشنویس معاصر، دهمین دوره جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر را نیازمند توجه بیشتر به حضور پیشکسوتان دانست و در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: به عنوان هنرمندی که سال‌هاست در این عرصه فعال هستم، انتظار داشتم که جشنواره تجسمی فجر، افتتاحیه در خورتری داشته باشد و این بدان معنا نیست که ما هنرمندان به دنبال نفع شخصی خود هستیم.

او ادامه داد: همان‌طور که هنرمندان برای این رویداد ارزش قائل هستند و همواره از ارائه آثار خود دریغ ندارند، باید دولت نیز حمایت از آنان را مد نظر قرار دهد اما متأسفانه در سالیان گذشته همواره بخش تجسمی بودجه اندکی را به خود اختصاص داده که عملاً کمکی به خیل عظیم هنرمندان این عرصه نمی‌کند.

این هنرمند تصریح کرد: همه هنرها در نزد ما دارای ارج و قرب هستند اما این تفاوتی که بین هنرهای تجسمی و سایر هنرها نظیر سینما، تئاتر و موسیقی ایجاد شده، قابل تحمل نیست زیرا همواره در وزارت ارشاد بخش مهمی از بودجه در بدو امر به سینما و موسیقی تخصیص داده می‌شود و پس از آن به تأمین تئاتر می‌پردازد. در این میانه به نظر می‌رسد که بخش تجسمی با وجود شاخه‌های گسترده هنری نظیر: نقاشی، مجسمه‌سازی، خوشنویسی و ... تنها بخش بسیار کوچکی از این بودجه را شامل می‌شود.

احمد آریامنش

آریامنش بر لزوم برنامه‌ریزی مناسب برای تخصیص بودجه تأکید کرد و افزود: هنوز هنرمندان تجسمی برای برگزاری نمایشگاه خود هزینه صرف می‌کنند این در حالی است که بخش‌های دیگر از حمایت بیشتری برخوردار هستند به همین خاطر امیدوارم که این روند نامناسب دچار تغییر شود و شکل عادلانه‌تری برای تخصیص بودجه مد نظر قرار گیرد.

او درباره 3 اثری که از او در این دوره از جشنواره به نمایش گذاشته شده است، گفت: در این جشنواره من از دو مجموعه "چرخ کبود" و "عشق، شادی است" سه اثر به این جشنواره ارائه کرده‌ام که در مجموع هر سه اثر نگاهی جامعه‌شناسانه به مقوله زندگی معاصر بشر امروزی دارند.

احمد آریامنش

این هنرمند سطح کیفی آثار این دوره از جشنواره را قابل توجه خواند و تصریح کرد: سطح آثار جشنواره تجسمی بسیار خوب است زیرا هنرمندان این عرصه واقعاً عالی کار می‌کنند اما متأسفانه مظلوم هستند زیرا علی‌رغم بالا بودن کیفیت کارها هیچ نوع حمایتی را به دست نمی‌آورند.

آریامنش توجه بر کمبود فضا برای نمایش آثار تجسمی را ضروری خواند و ادامه داد: هنرهای تجسمی، دارای گستردگی بالایی است ضمن اینکه هنرمندان این عرصه نیز پتانسیل بالایی دارند به همین خاطر باید، فضای نمایش این بخش مورد توجه قرار گیرد.

او هنرهای تجسمی را گزینه مهمی در راستای زیباسازی شهر دانست و گفت: رونق هنرهای تجسمی در سطح شهر و زندگی روزمره مردم سبب افزایش آرامش و کاهش شکل خشن معماری شهری می‌شود، البته در سال‌های اخیر جرقه‌های کوچکی توسط سازمان زیباسازی شهر تهران شکل گرفته است اما قطعاً به اندازه پتانسیل هنرمندان و نیاز شهروندان ما نیست.

احمد آریامنش

این هنرمند افزود: باید بدانیم که هنر صرفاً مختص موزه، گالری‌ها و خانه افراد متمول نیست بلکه باید شرایطی را فراهم کنیم که هنرهای تجسمی امکان حضور در بین زندگی روزمره مردم را بیابند زیرا این مسئله بر ذهن و روان جامعه تأثیر مستقیمی دارد و سبب می‌شود که جامعه آرام‌تری را شاهد باشیم.