سرویس تجسمی هنرآنلاین: علی جمشیدی مدیر گالری شمس که با نمایش آثاری از عسل فلاح در دهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر مشارکت دارد، در گفتوگو با هنرآنلاین گفت: گرچه حضور گالری‌ها در جشنواره کیفیت این رویداد را بالا می‌برد، اما باید ببینیم این کار چه نتیجه‌ای خواهد داشت و اصولا از برگزاری جشنواره تجسمی چه انتظاری می‌رود.

جمشیدی ادامه داد: برای جشنواره تجسمی فجر هیچ تبلیغاتی صورت نگرفت و هیچ فعالیت حرفه‌ای برای معرفی آن انجام نشد. در صورتی که جشنواره باید خریداران و مخاطبان آثار هنری را جلب کند و آنها را تشویق کند به این رویداد توجه کنند. این انتقاد وارد است که چرا عوامل جشنواره به دنبال کسب نتیجه و تاثیرگذاری نیستند و از نظر کارشناسان و منتقدان استفاده نمی‌کنند تا  یک جریان تاثیرپذیر را به وجود بیاورند.

مدیر گالری شمس افزود: باید ببینیم حضور گالری‌ها در جشنواره هنرهای تجسمی فجر چه برآیندی خواهد داشت. آیا برگزاری جشنواره صرفا یک تاریخ یا مکانی برای نمایش تعدادی اثر است که بعد از پایان آن هیچ تاثیری باقی نمی‌ماند یا یک جریان تاثیرگذار خواهد بود که از نظر تبلیغات، حضور نخبگان هنری و برگزاری سخنرانی و سمینار می‌تواند مخاطبان را جلب کند.

جمشیدی با بیان اینکه به عنوان یک گالری‌دار علاقه‌مند است با جشنواره هنرهای تجسمی فجر همکاری داشته باشد گفت: از جشنواره توقع نداریم برای آثار خریدار جذب کند اما در زمینه معرفی هنرمندان هم اتفاق چندانی صورت نمی‌گیرد. کانال‌های اطلاع‌رسانی و ارتباطات بین‌المللی آن ضعیف است و ابزارهای اولیه تبلیغات و معرفی هنرمند در کاتالوگ‌ها یا ژورنال‌ها را به کار نمی‌گیرد. این جشنواره عنوان بین‌المللی دارد اما خبرهای آن در سایت‌های خارجی و بین‌المللی منتشر نمی‌شود. در نتیجه این جشنواره یک اتفاق دولتی در سطح داخلی است.

جمشیدی افزود: جشنواره‌های این چنینی که با حمایت دولت برگزار می‌شوند باید طوری باشند که انعکاس مناسبی داشته باشند و نظر منتقدان هنری را جلب کنند. همانند آرت‌فرهای مهم دنیا باید مردم و منتقدان هر سال در انتظار جشنواره باشند، اما چنین چیزی را درباره جشنواره هنرهای تجسمی فجر نمی‌بینیم تا وقتی که ابزارهای استانداردی مانند کاتالوگ چندزبانه و ژورنال‌های تخصصی وجود نداشته باشد، حتی معرفی هنرمندان جوانی هم که آثارشان به نمایش درآمده است درست انجام نمی‌شود.

این گالری‌دار افزود: اگر آنچه به عنوان انتقاد مطرح می‌شود توسط مسئولان شنیده شود و برای نظر منتقدان ارزش قائل شوند، امید این هست که در این جشنواره اتفاقات تازه‌ای رخ دهد.

او درباره انتخاب عسل فلاح و نمایش آثار این هنرمند در جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: عسل فلاح هنرمندی است که از نظر استانداردهای کاری به یک اصالت رسیده و آثارش فضای روایت‌گری دارد که متعلق به همین زمان است. تکنیک او که استفاده از خودکار روی کاغذ و بوم است، در کنار محتوا و مطالبی خاص خود او، تصاویری ویژه به وجود آورده است. فلاح هنرمند با استعدادی است که آینده خوبی دارد و می‌تواند در سطح دنیا دیده شود.