سرویس تجسمی هنرآنلاین: دهمین دوره جشنواره تجسمی فجر در اقدامی جدید، تعدادی از گالری‌های تهران را دعوت به همکاری کرد تا این گالری‌ها با حضور در جشنواره به معرفی هنرمندان خود بپردازند.

گالری ساربان یکی از چند گالری حاضر در این دوره از جشنواره است که یک سالن در موسسه فرهنگی صبا به آن اختصاص داده شده و 29 اثر از علی صادقی را به نمایش درآورده است.

سجاد باغبان ماهر، مدیر گالری ساربان، در گفت‌و‌گو با هنرآنلاین درباره این همکاری گفت: از طرف دبیرخانه جشنواره تجسمی فجر از گالری ساربان دعوت شد که در بخش جنبی حضور داشته باشیم  و پس از جلسه با دبیر هنری جشنواره به این نتیجه رسیدم که دوستان در جشنواره تمایل دارند که وضعیتی شبیه آرت‌فر در جشنواره به وجود بیاورند و غرفه‌ها یا مکان‌هایی را در اختیار گالری‌داران بگذارند.

باغبان افزود: ما هم از این ایده استقبال کردیم چون یکی از وظایف گالری‌داران نسبت به هنرمندان این است که موقعیت بهتر دیده شدن آن‌ها در رویدادهای مختلف را فراهم کنند. ما در گالری ساربان با مشورت خود هنرمندان برای آنها استراتژی تعریف می‌کنیم که شامل معرفی آثار، تبلیغات بهتر کارها و معرفی آن‌ها در رویدادهای مختلف می‌شود و از طرفی هم به عنوان یک گالری برای آنها یک برنامه اقتصادی داریم. بر اساس همین ایده فکر کردیم بعضی هنرمندان جوان ما که شانس دیده شدن کمتری داشته‌اند را می‌توانیم در این رویداد معرفی کنیم.

او درباره اینکه چرا فقط یک هنرمند را در فضای بزرگی که در اختیار دارند معرفی کرده‌اند گفت: اگر می‌خواستیم آثار چند نفر را نمایش دهیم باید کار چند هنرمند شناخته شده را انتخاب می‌کردیم اما این کار خیلی کلیشه‌ای است و هدف ما این نبود. چون هنرمندان مشهور قبلا فرصت دیده شدن داشته‌اند و تاکید ما این بود که فرصت را در اختیار کسی بگذاریم که تا به حال چنین امکانی نداشته است. از سوی دیگر وقتی هنرمندی در جامعه هنری چندان شناخته شده نیست، قضاوت در مورد کار او با دو یا سه اثر ممکن نیست.  پس فکر کردیم برای اینکه هنرمند مورد نظر ما خوب قضاوت شود و بازخوردهای خوبی در مورد او بگیریم بهتر است انواع کار او از دوره‌های مختلف در کنار هم نمایش داده شود تا بهتر بتوان آثار را قضاوت کرد. تشخیص ما و دبیر هنری جشنواره این بود که به لحاظ زیبایی شناسی و تکنیکی این هنرمند می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد و دیده شود، بنابراین خواستیم کل انرژی خود را روی یک نفر بگذاریم.

باغبان با اشاره به اینکه حضور گالری‌ها در این دوره از جشنواره اتفاق خوبی است، افزود: اما در نهایت جشنواره باید تصمیم بگیرد که به چه شیوه‌ای قرار است برگزار شود. به نظر می‌رسد امسال سه شیوه فراخوانی در بخش مسابقه، کیوریتوریال در بخش هنرمندان مدعو و آرت فر در بخش گالری‌ها وجود دارد، اما این قدر متنوع بودن نمی‌تواند تخصص‌گرایانه باشد. بهتر است جشنواره رویکرد خود را مشخص کند.

این گالری‌دار افزود:  شاید بهتر باشد این بخش آرت‌فر که با حضور گالری‌ها شکل گرفت از دل این جشنواره بیرون بیاید و به شکل مستقل برگزار شود. آن زمان همه گالری‌ها می‌توانند غرفه داشته باشند و در فضای بزرگتر حضور بهتری داشته باشند. همین طور اگر گالری‌های خارجی با هنرمندان خود حضور داشته باشند فرصت گفت‌و‌گو با هنرمندان، تبادل نظر، همکاری بین گالری‌ها و قراردادهای اقتصادی فراهم می‌شود. به نظرم این اتفاق که برای اولین بار در جشنواره تجسمی افتاد راضی کننده است، اما برای برگزاری یک مراسم حرفه‌ای سالانه لازم است بخش‌های مختلف به شکل تخصصی تفکیک شود.