سرویس تجسمی هنرآنلاین، جمشید حقیقت‌شناس، عضو شورای سیاست‌گذاری و مدیر هنری دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر درباره تفاوت این دوره جشنواره با دوره‌های گذشته به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: این تفاوت را مردم و بازدیدکنندگان باید بیان کنند زیرا ما آنچه را که مد نظر داشتیم، همچنان پیگیر هستیم و سعی داریم که جشنواره هر ساله رو به ارتقاء حرکت کند.

او ادامه داد: مشخصا بزرگترین مشکل ما در این دوره جشنواره مکان برگزاری آن بود و ما فهمیدیم که این امر تاثیر تعیین کننده‌ای بر ارتقای جشنواره دارد و صرفا انتخاب آثار و هنرمندان قابل توجه، کافی نیست.

عضو شورای سیاست‌گذاری دهمین جشنواره تجسمی فجر درباره حضور هنرهای معاصر و بینارشته‌ای در این رویداد توضیح داد و بیان کرد: اساسا هنر معاصر و بینارشته‌ای منتقد شرایط و بازتاب دهنده ذهن هنرمند از شرایطی است که در آن زندگی می‌کند، به همین خاطر این بخش نیازمند بازبینی‌های مجدد است، زیرا موضوع اصلی این جشنواره جشن و امید بخشی به مردم است تا مخاطب هنگام ترک سالن احساس خوشایندی داشته باشد این در حالی است که هنرمندان صرفا نظیر یک آینه شرایط را بازتاب می‌دهند و کاری با رفع مشکلات ندارند به همین خاطر می‌توان گفت که این فضای فکری با موضوع جشن اندکی متفاوت است که البته ما نهایت توجه را به آن داشتیم.

حقیقت شناس درباره گسترده شدن بخش استان‌ها در این دوره اظهار کرد: در این دوره جشنواره نگاه بر این بود که اگر بخواهیم گستره بزرگتری از فرهنگ و هنر کشورمان را داشته باشیم، لازم است که از پتانسیل‌ها بهره‌مند شویم به همین خاطر صرفا تمرکز بر پایتخت در این عرصه کافی نیست.

او ادامه داد: حضور استان‌ها در جشنواره تجسمی فجر کمک می‌کند تا به راستی در هر قسمتی از کشور شاهد تحقق یافتن جشن باشیم زیرا بخشی از بضاعت استان‌ها به خوبی دیده نشده است به همین خاطر ما فکر کردیم که از مجموعه هنرمندان استانی نیز استفاده کنیم تا هنر معاصر را هر طور که هست به نمایش بگذاریم زیرا اگر امروز نتوانیم این هنر را که در آتلیه، ذهن و آثار هنرمندان است به نمایش بگذاریم، زمان آن می‌گذرد.

مدیر هنری دهمین جشنواره فجر ادامه داد: اساسا مهم‌ترین تفاوت این جشنواره با برگزاری یک نمایشگاه در گالری یا حراج در این است که همه مردم امکان دسترسی و حضور در آن را دارند. به همین خاطر من فکر می‌کنم که بعد از گذشت 10 سال از برگزاری جشنواره فجر امروز شرایط مناسبی به لحاظ جایگاه این رویداد در بین مردم تعریف شده که خود ضرورت جشنواره دهم است.

حقیقت شناس درباره پروژه‌ای که با عنوان "هزاره" در دل این جشنواره تعریف شده است، توضیح داد و گفت: هنرمندان زن امروز در منطقه ما یعنی ایران بسیار موثر عمل کرده‎اند به این معنا که ایده‌ها و آثارشان بسیار فعال است. این گروه جمعیت گسترده‌ای هستند که به صورت منظم کار می‌کنند و دستاورد دارند به همین خاطر پیشنهاد کردیم که هنرمندان زن در زمینه مجسمه سازی، نقاشی و چیدمان در این پروژه شرکت کنند که با آن موافقت شد.

او درباره جزئیات این پروژه توضیح داد و اظهار کرد: در این طرح ما از هنرمندان خواستیم که یک صندلی را طراحی کنند و سپس شی‌ای را که به لحاظ عاطفی با آن در ارتباط است ارائه دهند. در این پروژه صندلی نماد جایگاه هنرمند و شی یک نسبت عاطفی با زندگی و محیطی است که در آن زندگی می‌کند.

این هنرمند درباره دلیل نام‌گذاری این پروژه به "هزاره" گفت: من معتقدم که در هزاره سوم زنان نقش بسیار پررنگی را در مدیریت کلان کشور خواهند داشت، به همین خاطر این نام انتخاب شد.

عضو شورای سیاستگذاری دهمین جشنواره فجر تصریح کرد: در این پروژه از بین 100 هنرمند 22 اثر ارائه و پس از بازبینی به نمایش گذاشته شد. از آنجایی که این آثار به لحاظ موضوعی با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند و یک چیدمان کلی از جایگاه زنان در هنرهای تجسمی کشور به شمار می‌رود، ما سعی کردیم که در بازبینی و چیدمان دقت خاصی را ارائه کنیم تا آثار بتواند حس درستی را به مخاطب ارائه کند.

حقیقی بر مساله ساخت مکان مناسب برای نمایش آثار تجسمی تاکید کرد و افزود: یک نسبت بسیار مهم بین هنرهای تجسمی و محل برگزاری آن وجود دارد زیرا مکان در ارتقای نمایش ایده‌هایی که در ذهن هنرمند وجود دارد و باید ساخته شود، بسیار موثر است، بنابراین اگر به آن بی‌توجهی کنیم دچار مشکل می‌شویم.

او در پایان گفت: بسیاری از هنرمندان به این دلیل نمایشگاه‌های خارجی را ترجیح می‌دهند که شرایط شایسته‌ای برای نمایش آثار دارند به همین خاطر ضروری است که بعد از گذشت ده دوره از جشنواره فجر این شرایط را برای هنرمندان فراهم کنیم.