سرویس تجسمی هنرآنلاین: مجتبی آقایی، دبیر دهمین دوره جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر، تعداد آثار به نمایش گذاشته شده در این رویداد مهم را 88 اثر خواند و در‌این‌باره به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: در بخش رقابتی این دوره از جشنواره 88 اثر از بین 10640 مورد ارسالی انتخاب شده که در مرحله نهایی از بین آنان 10 اثر برتر گزینش می‌شود.

او این دوره جشنواره را نسبت به قبل متفاوت خواند و اظهار کرد: نسبت به سال‌های گذشته، این دوره از جشنواره دارای ویژگی متفاوت است که از جمله آن می‌توان به چند بخشی بودن قسمت مدعوین اشاره کرد.

دبیر دهمین جشنواره تجسمی فجر ادامه داد: امسال در بخش مدعوین آثار مفاخر به نمایش گذاشته می‌شود و در اختتامیه 10 هنرمند پیشکسوت مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

آقایی افزود: در بخشی دیگری از حوزه مدعوین ما قسمت کیوریتوری آثار توسط هنرمندان را شاهد هستیم. در این بخش شورای هنر هر کدام پروژه‌ای را تعریف کرده‌اند که رویکرد کیوریتوری دارد. به این معنا که هنرمندان می‌توانند هم از آثار خود و هم دیگر هنرمندان به گزینش اثر و انتخاب برای نمایش بپردازند. البته این بخش مربوط به حوزه رقابتی نیست و صرفاً هنرمندان در راستای غنی کردن و ارتقای سطح جشنواره در آن حضور دارند.

او درباره حضور نگارخانه‌های خصوصی در این دوره از جشنواره توضیح داد و بیان کرد:  در این دوره جشنواره شاهد حضور 10 نگارخانه  خصوصی هستیم که برای نخستین بار در جشنواره مشارکت مستقیم داشته و کارهای خود را به نمایش گذاشته‌اند.

دبیر دهمین دوره جشنواره تجسمی فجر، رویکرد این رویداد را حرکت به سمت فستیوالی شدن خواند و گفت: فستیوالی شدن جشنواره رویکرد شاخصی است که ما به سمت آن حرکت کرده‌ایم زیرا از چنین رویداد مهمی انتظار فستیوالی شدن نیز می‌رود چرا که در این صورت نمایش آثار شاخص و ارتقای سطح کیفی هنر بیش از بخش رقابتی مورد توجه قرار می‌گیرد البته ما در راستای معرفی چهره‌های تازه و هنرمندان جوان‌تر بخش رقابتی را نیز پیش‌بینی کرده‌ایم اما تأکید ما بر افزایش سطح کیفی آثار و حضور چهره‌های شاخص است.

آقایی نبود دبیرخانه دائمی را در جشنواره تجسمی فجر یک مشکل خواند و گفت: با توجه به اینکه جشنواره تجسمی فجر دبیرخانه منسجمی در طول سال ندارد، رصد کردن تازه‌ترین آثار و شناخت هنرمندان در طول سال مشکل می‌شود به همین خاطر ما از حضور چهره‌های شاخص هنری در شورای سیاست‌گذاری و اجرا بهره بردیم زیرا این افراد به خاطر شکل تخصص خود، این عرصه را همواره زیر نظر دارند و رصد می‌کنند.

او حضور استان‌ها در جشنواره تجسمی فجر را یک اتفاق مثبت خواند و تصریح کرد: در این دوره جشنواره 15 استان کشور به صورت مستقل به نمایش آثار هنرمندان منطقه خود می‌پردازند و بر خلاف دوره‌های قبل که صرفاً سی‌دی آثار برگزیده تهران به استان‌ها ارسال می‌شد، با مشارکت نگارخانه‌ها، آثار استانی را به نمایش گذاشته می‌شود. ضمن اینکه یک اثر برگزیده از هنرمند فاخر این مناطق نیز با نظر شورای استانی و دبیر انتخابی برای نمایش به تهران ارسال می‌شود و فرد برگزیده مورد تقدیر نیز قرار خواهد گرفت.

دبیر دهمین جشنواره تجسمی فجر درباره حضور بخش‌های خارجی در این رویداد گفت: امسال می‌توانیم ادعا کنیم که جشنواره به وجه ملی خود نزدیک‌تر شده است البته هنوز ما در بخش بین‌المللی دچار ضعف هستیم.

آقایی درباره دلایل ضعف در بخش بین‌المللی جشنواره توضیح داد و بیان کرد: به دلیل نبود دبیرخانه دائمی امکان مکاتبه و ارتباط با هنرمندان خارجی در طول سال فراهم نیست ضمن اینکه ما در بخش حمل‌ونقل آثار، بیمه و مسائلی از این دست با مشکلات رو به رو هستیم.

او در خصوص نمایش آثار خارجی در موسسه فرهنگی اکو گفت: تا امروز 5 کشور برای حضور در این نمایشگاه که با نام "روز ملل" است، درخواست داده‌اند، اما در حال بازدید آثار هستیم زیرا برخی از کارها چندان درخور نیستند و کیفیت لازم برای حضور را ندارند.

دبیر جشنواره تجسمی فجر در خصوص کمبود فضا برای نمایش آثار هنری مدرن در این دوره از جشنواره گفت: کمبود فضا یکی از عمده‌ترین مشکلات ما به شمار می‌رود زیرا حتی مرکز هنری صبا نیز برای بخش تجسمی ساخته نشده است، به همین خاطر ما برای نمایش آثار هنری مدرن نظیر کارهای بینا رشته‌ای و چیدمان فضای مناسبی را نداریم و ناچار هستیم که با کاهش دادن خواسته‌هایمان خود را تطبیق دهیم.

آقایی مشارکت شهرداری و مسئولین را برای رشد عرصه تجسمی ضروری خواند و تصریح کرد: کیفیت‌بخشی به حوزه هنرهای تجسمی نیازمند همراهی مدیران و مسئولان است زیرا هنرمندان با حضور گسترده خود ثابت کرده‌اند که در این حوزه تا چه حد فعال هستند.

او درباره اثری که در این دوره از جشنواره به نمایش گذاشته است، گفت: این اثر برداشتی از کاشی‌کاری‌های بنای "معاون الملک" کرمانشاه است.

آقایی توضیح داد: در این اثر تصاویری که بر روی کاشی‌ها هستند، بدون چشم تصویر شده‌اند زیرا سعی داشتم به تخریب ابنیه‌های تاریخی اشاره کنم.

او افزود: عبدالملک دارای کاشی‌کاری‌هایی فوق‌العاده زیباست، اما متأسفانه نه تنها در این بنا که در تمام کشور شاهد تخریب‌های تاریخی هستیم که به صورت کوچک و در ریزه‌کاری‌های چنین فضاهای زیبایی توسط برخی افراد ایجاد می‌شود به همین خاطر من سعی کردم که با این اثر به چنین رویکرد و رفتاری اعتراض کنم.