به گزارش هنرآنلاین، نمایشگاه "رساله‌ای در باب نادانی" شامل 26 اثر نقاشی با تکنیک آکریلیک روی بوم است که ششم بهمن ماه در گالری ساربان افتتاح شد.

معیری‌زاده نقاش با بیان اینکه وقتی به نقاشی‌های ایرانی یا نگارگری‌ها نگاه می‌کنیم، تابلوها یا درباره جنگ هستند و یا عشق، نگاهش نسبت به موضوع خشونت را اینگونه توضیح داد: در بیشتر جوامع، خشونت مفهومی منفی است، اما متاسفانه در خاورمیانه، اعمال خشونت برای افراد ارج و قرب می‌آورد، انگار خشونت امر باشکوهی است!

این نقاش در آغاز فعالیت‌هایش، به حوزه هنرهای سنتی توجه داشت و تلاش می‌کرد تا کارهایش لزوماً شبیه آثار استادانش نباشد.

او در این باره گفت: من بیشتر به دنبال آموختن مهارت، شکل و فرم کار بودم. به همین دلیل، مدام روش‌هایم را تغییر می‌دادم و به مرور زمان، تکنیک‌ها و نگاه‌های مختلف را آزمودم. فرآیندی که طی کردم، بسیار طولانی و آرام بود. من به ویژه به رنگ‌های امپرسیونیست‌ها تمایل داشتم، چون از رنگ‌های شاد استفاده می‌کردند و رنگ را روی بوم می‌ساختند. شاید پیشینه نقاشی ایرانی به من کمک کرد که رنگ‌های خالص را روی بوم ترکیب کنم.

فؤاد نجم الدین – نمایشگاه گردان – نیز درباره "رساله‌ای در باب شکوه نادانی" گفت: این چندمین نمایشگاه هنرمندی با سابقه مشخص و جاافتاده در حوزه نقاشی است. به نظر می‌رسد او در این مجموعه، به زبان جدیدی دست پیدا کرده است. گرچه نمایشگاه‌های قبلی معیری‌زاده نیز از ریشه‌های تصویری خاصی نشأت می‌گرفتند و ظرفیت‌های تصویری خود را داشتند.

وی همچنین اظهار کرد: سعید معیری‌زاده هنرمند شاخصی است، چون موقعیت خاصی دارد؛ او هم پس زمینه جاافتاده‌ای در حوزه هنرهای سنتی و زبان و بیان سنتی در هنر ایران دارد که جایگاه ارزشمندی است و هم در سال‌های اخیر، یک دوران گذار را طی کرده از جهان سنت به یک جهان تصویری که آن را به عنوان جهان معاصر نقاشی ایرانی می‌شناسیم.

نجم الدین در ادامه گفت: نمایشگاه "رساله‌ای در باب شکوه نادانی" هم با همین نگاه پی گرفته شده، نگاه نقاش در عین اینکه جست و جویی جدی برای بیان تصویری جدید را دنبال می‌کند، در مضمون هم کاملاً اجتماعی و بنیادین است. مساله، مساله ی هژمونی و سلطه است که خود را در آثار نشان می‌دهد، از سطوح اسطوره‌ای که با یک زبان باشکوه تصویری ممکن است ادا شده باشد، تا انواع فیزیکی و ساختاری‌تر از اعمال فشار و اعمال سلطه و رابطه سلطه پذیر و سلطه گر تا حتی شیوه‌های نویی که در جهان معاصر با آن مواجه هستیم و اینکه الگوهای فرهنگ مصرف چطور به انسان‌ها تحمیل می‌شوند و آنها را در وضعیت خشنودی در عین حال، تحت سلطه خود نگه می‌دارند، این‌ها مضمون‌هایی هستند که در این نمایشگاه قابل مشاهده‌اند.

وی افزود: انواع بیان‌ها یا برخوردهایی از این دست را در کارها می‌توان دید که با زبان بصری‌ای پیوند خورده که هم ریشه‌هایی از سنت در آن هست و هم ویژگی‌های بیانی کمابیش شخصی با پالت‌های بسیار خاص که برخی از آنها خیلی تکرار نشده و در جاهای دیگر دیده نشده است.

گیتی نوروزیان – نقاش – هم آثار نمایشگاه"رساله‌ای در باب شکوه نادانی" را قدرتمند دانست و گفت: البته کارهایی که با موتیف های سنتی کشیده شده‌اند، یک گام عقب‌تر از کارهایی هستند که در دیگر بخش‌های نمایشگاه می‌بینیم.

او با اعتقاد به اینکه نوعی ناهمگونی در برخی کارهای این نمایشگاه دیده می‌شود، در این باره توضیح داد: مثلاً برخی کارها که موتیف سنتی دارند، نسبت دیگر آثار، خیلی جاافتاده و جذاب نیستند. شاید اگر کارها یکپارچه‌تر بودند، بهتر بود، مانند اینکه فقط مضامین اساطیری را می‌دیدیم یا مضامین مدرن را با این نگاه ویژه؛ اما در کل، آثار از نظر تکنیک و بیان، قدرتمند هستند و از نظر مضامین نیز برخی کارها بسیار جذاب‌اند.

سعید معیری زاده در سال‌های نخست فعالیتش روی خوشنویسی و نقاشی سنتی ایرانی کار کرد و بعد از آن، به جست و جوی مسیری اصیل و البته شخصی‌تر در بیان تصویری پرداخت. او بیش از 20 سال است که به نقاشی حرفه‌ای مشغول است. معیری زاده از سال 1379 تا کنون حدود 11 نمایشگاه انفرادی برگزار کرده و در بیش از هشت نمایشگاه گروهی نیز حضور داشته است.

"رساله‌ای در باب نادانی" تا 16 بهمن برپا خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند هر روز به جز سه شنبه‌ها، از ساعت 16 تا 20 در گالری ساربان به نشانی خیابان سهروردی شمالی، خیابان هویزه غربی، نبش خیابان شهید یوسفی، پلاک 130 آثار این نمایشگاه را ببینند.