به گزارش هنرآنلاین، این نمایشگاه با حضور حسین محجوبی نقاش پیشکسوت، تهمینه میلانی کارگردان سینما، یدالله کابلی، جواد بختیاری عنایت الله نظری نوری و جمعی از هنردوستان آغاز به کار کرد.

جواد بختیاری درباره آثار رضا محیط در جمع بازدیدکنندگان گفت: در نمایشگاه زلال آباد قرار گرفتیم زیرا این نمایشگاه حاصل تراوش ذهن بسیار شفاف و پاکیزه رضا محیط است. یک هنرمند باید روح و ذهن پاکی داشته باشد تا بتواند این زلال بودن را در آثار خود به نمایش بگذارد. این هنرمند تربیت یافته تا دنیای اطراف خود را زیبا ببیند. این نمایشگاه یک بداهه‌نگاری ناب است رضا محیط با نقاشی آبرنگ خود شعر سروده است.

 رضا محیط درباره این نمایشگاه گفت: این مجموعه‌ای از عشق بازی شاعرانه با آب و رنگ در تنهایی ژرف انجام گرفته است. خوشحالم که چشم‌های منتقد، آگاه و هنرمند و با ارزش این کارها رو نگاه می‌کنند. امیدوارم با دید انتقادی شما راه خود را عاشقانه‌تر دنبال کنم.

رضا محیط که پس از 28 سال زندگی در کانادا و برگزاری نمایشگاه‌های متعدد در خارج از کشور این بار نمایشگاهی در ایران بر پا کرده با نقاشی های آبرنگ خود فضای خیال‌انگیز و لطیفی را برای بازدیدکنندگان به وجود آورده است. روی دیوارهای مژده چند پرتره از هنرمندانی چون اسرافیل شیرچی و یدالله کابلی به چشم می‌خورد؛ برشی از شهر تهران، دبی و همچنین کشور کانادا در آثار نیز دیده می‌شود. همچنین ماهی‌ها و گل‌ها و لیوان‌های لبریز از رنگ، این نمایشگاه را چشم‌نواز کرده است.

رضا محیط می گوید نمی‌تواند ژانر مشخصی را برای نقاشی آبرنگ‌هایش تعیین کند اما می‌تواند بگوید که آثارش بداهه‌نگاری است. او افزود: 9 روش برای کشیدن پرتره در نقاشی آبرنگ وجود دارد که من از 5 روش آن استفاده کردم.

او به نقاشی آبرنگی اشاره می‌کند که چهره خندان یک زن را نشان می‌دهد و توضیح داد: این سبک پرتره کاملا متفاوت است و تا به حال در جایی دیده نشده است.

این هنرمند به نقاشی آبرنگ‌های دیگر خود اشاره کرد و تصریح کرد: بعضی از آثارم مانند پرتره‌ها 17 لایه هستند اما بعضی‌ها یک لایه دارند؛ کارهایی که پرتره نیستند با ضرب قلم بسیار سریع کشیده شده است زیرا به دلیل خاصیت آب نمی‌توان زمان را کشت و باید سریع عمل کرد بنابراین تند زدن قلم بسیار اهمیت دارد.

رضا محیط درباره تفاوت نقاشی آبرنگ با سایر سبک‌های نقاشی توضیح داد: آبرنگ ابزار ساده‌ای برای شروع نقاشی است بنابراین بسیاری از نقاش‌ها با آبرنگ کار خود را آغاز می‌کنند و به سراغ سبک‌های دیگر نقاشی می‌روند اما وقتی تجربه تمامی سبک‌های کشیدن نقاشی را به دست می‌آوریم متوجه می‌شویم که آبرنگ هنر سنگین و سختی است؛ می‌توانم آبرنگ را زبان شعر در نقاشی تلقی کنم. آبرنگ بسیار موزون، همراه با ایهام و دوگانه است.

این هنرمند ادامه داد: می‌توانیم یک نقاشی رنگ روغن را با آبرنگ کار کنیم اما دیگر آن اثر یک نقاشی آبرنگ نیست و ماهیت و اصالت خود را از دست می‌دهد. آبرنگ مانند یک دستگاه موسیقی است که وارد دستگاه می‌شویم و دیگر اختیاری از خود نداریم و این آبرنگ است که در میان راه به ما می‌گوید که چه باید بکنیم.

این نقاش برجسته آبرنگ به سختی نقاشی با این تکنیک اشاره کرد و گفت: اولین پرتره خود را در هشت سالگی کشیدم و از آن موقع با ممارست بسیار توانستم به عنوان هنرمند نقاشی آبرنگ شناخته شوم. نقاشی آبرنگ به 30 تا 40 سال سعی و تلاش نیاز دارد تا بتوان به عنوان یک نقاش آبرنگ شناخته شد.

او درباره خاصیت نقاشی آبرنگ گفت: آبرنگ صادق و زلال است و دروغی در آن نیست و مستقیما با مغز و قلب انسان ارتباط دارد. من از تهران پر از شلوغی و آلودگی؛ نقاشی آبرنگ کار کردم و برایم فوق‌العاده زیبا است. ما زشتی مطلق نداریم بلکه این پروسه مغزی ما است که اطراف خود را به زشت و زیبا تقسیم می‌کند.

رضا محیط درباره وضعیت نقاشی آبرنگ در ایران توضیح داد: وضعیت نقاشی آبرنگ در ایران مطلوب است اما از یک نقطه ضعف رنج می‌برد؛ این هنر در ایران در یک دایره بسته حرکت می کند.

علاقه مندان می توانند تا 6 بهمن همه روزه (به غیر از شنبه) از ساعت 12 تا 20 برای بازدید از نمایشگاه «محیط آب و رنگ های عاشقانه» به گالری مژده مراجعه کنند.