سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی جواد مدرسی با عنوان "بیستون" در گالری اثر برپاست. مدرسی در گفت و گو با هنرآنلاین گفت: در این نمایشگاه هفت اثر در ابعاد بزرگ به نمایش درآمده است که با ترکیب مواد و رنگ و روغن روی بوم نقاشی شده‌اند. موضوع همه این تابلوها نمایی از کوه بیستون کرمانشاه است و سبک آثار اکسپرسیونیستی است.

مدرسی افزود: با توجه به اینکه من رفت و آمد مداوم به کرمانشاه دارم و جاده از کنار کوه بیستون رد می‌شود، همیشه این کوه را می‌دیدم و از دیدن آن در حیرت بودم تا اینکه سرانجام تصمیم گرفتم بیستون را نقاشی کنم.

او با بیان اینکه همه تابلوها در آتلیه کشیده شده‌اند افزود: ابعاد بزرگ تابلوها اجازه نمی‌داد که در طبیعت به نقاشی بپردازم. بنابراین از بیستون عکاسی کردم و بعد نقاشی را آغاز کردم. البته این عکس‌ها فقط ده درصد ابتدایی نقاشی‌‎ها را شکل دادند و پس از آن کار بر اساس احساس و نگرش خود من پیش رفت.

مدرسی درباره نورپردازی متفاوت تصاویر گفت: همه عکس‌ها در نور معمولی روز عکاسی شده بودند، اما من وابسته به عکس نبودم و فقط فرم کلی کوه را از عکس‌ها برداشت کردم. پس از آن سعی کردم تجسم کنم که این کوه در نور شب یا نور نزدیک صبح به چه شکلی درمی‌آید و آن را نقاشی کردم.

این هنرمند افزود: در مجموعه‌های قبلی هم متریال برای من اهمیت زیادی داشت و ردپای این برخورد در آثار جدید هم دیده می‌شود. در بعضی از این آثار از زغال برای برجسته کردن سطح تابلو استفاده کردم و بعدا روی آن رنگ گذاشتم. با توجه به اینکه اولین بار است به صورت جدی به نقاشی از طبیعت می‌پردازم، این آثار برای من جنبه آزمون و خطا و مطالعاتی دارد که ببینم استفاده از بافت خشن یا نقاشی با رنگ و بدون بافت چه نتایجی در بر دارد.

او درباره تغییر آثار خود از فضای شهری و معماری به طبیعت گفت: کوه بیستون چندان هم طبیعت بکری نیست و شکل و شمایل آن خیلی هندسی و معماری‌گونه است. بیستون مثل کوه‌های دیگر مخروطی شکل نیست و مثل یک دیوار یا ساختمان مقابل شما ایستاده است. شیارها و برجستگی و فرورفتگی‌های روی آن هم خیلی معماری‌گونه است. از این نظر نمی‌توان گفت که آثارم طبیعت‌پردازی صرف است و خودم در این آثار ارتباطی با تابلوهای شهری که قبلا کار کرده بودم می‌بینم.

مدرسی افزود: کوه بیستون که پذیرای نقوش شده و روی آن حجاری شده است مانند سطح بومی است که در ادوار طولانی نقوش مختلف را پذیرفته و مانند یک نقاشی تاریخی است.

او با اشاره به اینکه هنوز به شیوه خاصی در نقاشی کشیدن نرسیده است گفت: من همچنان در حال پوست انداختن و تجربه کردن هستم و هر کاری که انجام می‌دهم از نظر شیوه نقاشی با کارهای قبلی تفاوت دارد. با وجود این تفاوت‌هایی در مجموعه‌های مختلف هست که ممکن است چندان به چشم نیاید.

مدرسی ادامه داد: در نقاشی از کوه در عین نظمی که دارد می‌توان آزادانه کار کرد و از این نظر با نقاشی از ساختمان تفاوت دارد. یکی از دلایل اینکه خواستم نقاشی از طبیعت را تجربه کنم این بود که ببینم با این بی‌نظمی باید چه کار کنم. در نقاشی فضای شهری یک نظم پیش ساخته وجود داشت ولی در این مجموعه می‌توانستم فی‌البداهه کار کنم و چیزهایی را به هم بریزم. در نمایشگاه هم بازخورد خوبی دیدم و مخاطبان از این تغییر آثار استقبال کردند.

نمایشگاه نقاشی جواد مدرسی تا 6 بهمن‌ماه در گالری اثر واقع در خیابان ایرانشهر، کوی برفروشان، شماره 16، روبروی خانه هنرمندان میزبان علاقمندان است.