سرویس تجسمی هنرآنلاین، نگار تحصیلی، عضو هیئت داوران جایزه ویستا، تصمیم‌گیری برای انتخاب اثر برگزیده در این رویداد را کاری حساس خواند و در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: به دلیل اینکه جایزه ویستا از سوی یک بخش مستقل و توسط دو فرد دلسوز یعنی خانم پهلوان و آقای دکتر ملک تأمین مالی می‌شود، بسیار از آن لذت بردم، زیرا در اغلب کشورهای دنیا این‌گونه اقدامات از سوی نهادهای دولتی رقم می‌خورد و کمتر اشخاص، به صورت مستقل و خصوصی وارد این عرصه می‌شوند.

او ادامه داد: برای شخص من این موضوع جالب بود که بدانم نسل جوان در هنگام نوشتن پروپوزال به چه چیزی فکر می‌کنند به همین خاطر وقتی آثار متنوع این جایزه را دیدم، بسیار لذت بردم.

این هنرمند تصریح کرد: عمده پروپوزال‌های ارائه شده به این جایزه از سوی جوانان ارائه شده بود به همین خاطر می‌توان گفت که با وجود ظاهر متفاوتی که داشتند، عمدتاً در بطن دارای وجوه مشترک بسیاری بودند زیرا همه آن‌ها از بطن یک جامعه و مشکلات مشترکی سرچشمه گرفته‌اند.

تحصیلی درباره لزوم برگزاری جایزه ویستا در جامعه امروز بیان کرد: به شخصه برای حضور در هیئت داوری جایزه ویستا تضادهای بسیاری داشتم زیرا از یک سو فکر می‌کنم که در جامعه امروز ایران با وجود فسادهای مالی گسترده، استرس و فشارهایی که بر همه افراد وارد می‌آید، آیا ارائه چنین جایزه‌ای به یک هنرمند جوان که اساساً مشخص نیست در آینده همچنان درون این عرصه باقی بماند، کار درستی است؟

او توضیح داد: به عبارتی دیگر من با خود اندیشیدم، در جامعه‌ای که در آن جز دوسالانه‌هایی که هر چند سال یک‌بار برگزار می‌شود، جایزه بزرگ دیگری وجود ندارد، حضور یک جایزه کوچک چه اهمیتی دارد؟

عضو هیئت داوران جایزه ویستا تصریح کرد: متأسفانه ما امروز هنرمندان پیشکسوتی داریم که برای اجاره آتلیه توان مالی و اقتصادی ندارد به همین خاطر و در این تضاد به این فکر می‌کنم که آیا ارائه چنین جایزه‌ای به جوانترها لازم و ضروری است؟

تحصیلی ادامه داد: بُعد دیگر ماجرا این است که به جوانی هنرمندانی چون خودم می‌اندیشم زیرا زمانی که ما جوان‌تر بودیم، هیچ جایزه و حمایتی برای حضور علاقه‌مندان به هنر در آن دوران وجود نداشت به همین خاطر فکر می‌کنم که این بخش و این جایزه می‌تواند کمک خوبی به جوان‌ترها باشد.

او سطح آثار این دوره از جایزه را نسبت به قبل بهتر خواند و تصریح کرد: با توجه به تحقیق‌هایی که انجام دادم، می‌توانم بگویم که سطح آثار در این دوره نسبت به گذشته بهتر بود البته امیدوارم که این روند بهبود در سال آینده نیز ادامه داشته باشد و شاهد این باشیم که علاوه بر جوانان طیف گسترده‌تری در این جایزه حضور پیدا کنند.

عضو هیئت‌داوران جایزه ویستا ادامه داد: دیدگاه‌های مختلف هیئت‌ داوران از جمله موارد جذابی بود که سبب شد از ساعت‌های طولانی و روزهای زیادی که برای داوری آثار صرف کردم، لذت ببرم زیرا نشان می‌داد که ابعاد مختلفی مد نظر داوران است.

تحصیلی، بخش مصاحبه هنرمندان را از جمله قسمت‌های هوشمندانه جایزه ویستا خواند و گفت: یکی از بخش‌هایی که من فکر می‌کنم از جمله هوشمندی‌های شخص آقای کامرانی است، مصاحبه با هنرمندان بود زیرا در این بخش هنرمندان پس از ارائه پروپوزال باید از کار خود دفاع می‌کردند.

او ادامه داد: علی رغم اینکه ما سعی داشتیم در این مصاحبه‌ها شبیه به معلم‌ها عمل نکنیم و بدون راهنمایی درباره آثار سؤال کنیم، اما عملاً در دل این مصاحبه نوعی تبادل نظر همانند جلساتی که هنرمندان با یکدیگر دارند رخ می‌داد. به همین خاطر در پایان این جلسات و هنگام ساخت ماکت‌ها رشد قابل توجهی درون آثار هنرمندان این جایزه دیده شد.

این هنرمند تصریح کرد: این حرکت که هنرمندان پس از ارائه پروپوزال با حضور در جلسه مصاحبه توانستند رشد بهتری را تجربه کنند از نگاه من اتفاق بسیار خوبی است که قطعاً نیازمند تداوم در دوره‌های بعدی است.

تحصیلی شفاف‌سازی در شرایط کنونی جامعه هنری را یک نیاز خواند و گفت: امروزه در جامعه ما بسیاری از منابع مالی در هاله ابهام قرار دارند به همین خاطر لازم است که هم هنرمندان و هم برگزارکنندگان جوایز و گالری‌ها شفاف‌سازی کنند زیرا این مساله کمک می‌کند که پول‌های سالم در چرخه اقتصاد حرکت کند.

او افزود: من معتقدم که همه هنرمندان و فعالان این حوزه باید در مورد منبع جوایز سؤال کند زیرا باید این را بیاموزیم تا هوشمندانه جایزه بگیریم به همین خاطر از دوستان جوانم می‌خواهم که در مورد این مسائل حساس باشند کما اینکه ما در جایزه ویستا نیز معتقد به این شفاف‌سازی بوده و هستیم.

این هنرمند اثر برگزیده جایزه ویستا را تأثیرگذار خواند و گفت: من در حین انتخاب آثار، متوجه شدم که هیچ‌کدام از شرکت‌کنندگان را به خاطر طیف سنی جوانشان نمی‌شناسم به همین خاطر در بدو امر اثر آقای مفیدی مرا جذب کرد و سپس نوع مصاحبه حرفه‌ای ایشان در جلسه‌ای که داشتیم، مرا نسبت به برتری این اثر متقاعد کرد.

تحصیلی ادامه داد: مسئله مهاجرت از جمله دغدغه‌های شخصی من نیز هست، به همین خاطر تفکر مشترکی در مورد اثر ایشان وجود داشت که البته از بُعد دیگری روایت شده بود البته روند اجرای بسیار حرفه‌ای آقای مفیدی نیز در این انتخاب بی‌تاثیر نبود.