سرویس تجسمی هنرآنلاین: بهرنگ صمدزادگان، عضو هیئت داوران جایزه ویستا درباره معیارهای انتخاب اثر برگزیده این رویداد به خبرنگار هنرآنلاین گفت: برگزاری جایزه ویستا بر مبنای ایده و برنامه‌ریزی اجرا قرار گرفته است اما در مورد ایده نیز ما فاکتورهای مشخصی را برای انتخاب آثار داشتیم.

او ادامه داد: یکی از ملاک‌ها این بود که چقدر هنرمند در تعامل با وضعیت تاریخ هنری و وضعیت تاریخی اجتماعی ما تلاش می‌کند. به همین خاطر هنرمندی که عادت به تبعیت از جریان‌های روز دارد، نمی‌تواند شاخصه‌ای برای این امر ارائه کند. البته بحث صرفاً بر سر خلاقیت نیست.

این هنرمند درباره نحوه ارائه آثار در این جایزه توضیح داد و بیان کرد: در این جایزه موضوعی که هنرمند انتخاب می‌کند، دارای اهمیت است. شخصی بودن ایده یک هنرمند به معنای ارائه آن به شکل تعامل فرد با تاریخ یا جامعه و اینکه چقدر از موضوعات و امواج فعلی تبعیت می‌کند یا نگاهی کاملاً شخصی و درونی دارد، مورد تأکید و توجه هیئت داوران بود.

صمدزادگان آثار راه یافته به مرحله دوم این جایزه را دارای سطح کیفی قابل توجه خواند و گفت: ایده زبانی از جمله دیگر فاکتورهایی بود که در انتخاب آثار مورد توجه قرار گرفت، زیرا بسیاری از هنرمندان ما امروز نمی‌توانند موضوع اثر خود را توضیح دهند، درحالی‌که کانسپت یک اثر موضوع زبانی آن است زیرا در نهایت این هنرمند است که جنسی از زبان را به وجود می‌آورد و تألیف می‌کند.

او افزود: اندیشه هنرمند دارای ایده و موضوع است بنابراین چگونگی تولید ایده زبانی و اینکه هنرمند آن را چطور به شکلی از هنر شخصی و زبان ناب تبدیل می‌کند، مورد توجه این جایزه بود.

عضو هیئت داوران جایزه ویستا ادامه داد: با خرسندی تمام می‌توانم بگویم که انتخاب 9 اثر برای مرحله دوم بسیار کار سختی بود زیرا به دلیل سطح بالای آثار ارسالی، این آثار به سختی و با فاصله بسیار نزدیکی از سایرین انتخاب شدند که این جای افتخار دارد.

صمدزادگان تصریح کرد: در نخستین دوره برگزاری جایزه ویستا من اعلام کردم که این شکل از رقابت هنری برای کشور ما بیگانه است به همین خاطر پیش بینی من این است که در دوره سوم یا چهارم به کیفیت قابل توجهی در این سطح دست پیدا می‌کنیم. اما باعث خرسندی است که در این دوره سطح آثار به میزانی که قابل انتظار نبود دست یافت.

او با اشاره به عدم آشنایی هنرمندان با مسئله زبان هنر و تنظیم پروپوزال گفت: عدم تسلط و درگیر شدن هنرمندان ما با مسئله زبان هنر و پروپوزال‌نویسی برای معرفی ایده و فکر از جمله دلایلی است که امکان استفاده از جوایز و کمک‌ هزینه‌های بین‌المللی را مشکل می‌سازد.

عضو هیئت داوران جایزه ویستا تصریح کرد: برخلاف تصوراتی که برخی رواج می‌دهند، جوایز و کمک‌ هزینه‌های بین‌المللی سیاسی نیست و ربطی به پارتی و روابط ندارد بلکه هنرمندان برای حضور در چنین عرصه‌هایی نیازمند آشنایی با زبان هنر و نحوه ارائه آن هستند.

صمدزادگان سطح پروپوزال‌های ارسالی این دوره را قابل توجه خواند و افزود: در این دوره پروپوزال‌های بسیار خوبی دریافت کردیم. بسیاری از آثار این دوره دارای چارچوب‌های کاملاً درستی بود به همین خاطر نزدیک به 25 ایده برای شخص من جذاب بود.

او در خصوص انتخاب اثر "بدن، جزیره‌های مستعمراتی و عمق استراتژیک" گفت: با توجه به اینکه پیام مفیدی از جمله دوستان و هنرمندان مورد علاقه من است، بسیار تلاش کردم که جایزه به او اهدا نشود!  تلاش من این بود که هنرمندان جوان‌تر که سعی دارند به حوزه حرفه‌ای وارد شوند، دیده شوند زیرا پیام مفیدی هنرمندی کاملاً حرفه‌ای و قابل‌توجه است اما با توجه به سطح بسیار بالای اثر ارسالی او این امر امکان‌پذیر نبود!

عضو هیئت داوران جایزه ویستا تصریح کرد: در طرح پیام مفیدی ظرافت جذابی بود زیرا در عین تصویرگری یک امر تاریخی اجتماعی، توانسته بود مسیر حرکت را به سمت خویشتن تصویر کند. در واقع او بدن را بستر تجربه مهاجرت قرار داد و توانست مساله مهاجرت را بعنوان یک تجربه استعماری بر بدن مطرح کند.

صمدزادگان ادامه داد: در اثر مفیدی بدن عرصه تجربه ظلال مهاجرت در نظر گرفته شده. این اثر نگاهی گسترده به مسئله مهاجرت در دنیای امروز و فجایع آن دارد.

او افزود: در اثر "بدن، جزیره‌های مستعمراتی و عمق استراتژیک"، مهاجر به تولید صدایی می‌پردازد که جهان آن را نمی‌شنود ضمن اینکه مفیدی این اثر را در قالبی کاملاً هیجان‌انگیز و عجیب ارائه کرده بود.