سرویس تجسمی هنرآنلاین، گالری زمان هنر این روزها میزبان آثار شاگردان ایرج شافعی است. نمایشگاهی که حاصل سی سال تلاش این هنرمند برای آموزش هنر نقاشی است. 87 اثر در دل این فضا با ابعاد و متریال‌های مختلف به نمایش گذاشته شده است. از دنیای سایه روشن طبیعت گرفته تا پرتره‌ سیمین ادبیات ایران در دل این نمایشگاه دیده می‌شود.

فضای نمایشگاه در میان استقبال پرشور بازدیدکنندگان شلوغ‌تر از شکل معمول است اما دنیای شاگرد و استادی، زیبایی خاصی را  آفریده است. از شاگردان جوان‌تر ایرج شافعی گرفته تا پیشکسوتانی که امروز خود در عرصه نقاشی و هنر حرفی برای گفتن دارند، در فضای این نمایشگاه شاگردانه ایستاده‌اند تا سه دهه تلاش ایرج شافعی را تقدیر کنند. این نمایشگاه دنیایی است که از ذهن نوجوان 12 ساله آغاز و به تجربه‌های زیستی هنرمندان میانسال‌تر و حتی کهنسالان می‌انجامد.

به جرات می‌توان گفت، سفر در دل 87 اندیشه و تفکر متفاوت در این نمایشگاه از هر چیز دیگری جذاب‌تر است. عدم تعیین اشتراک موضوعی در این نمایشگاه بیش از هر چیز دیگری جذابیت آفرین است، زیرا تصویرگر دنیاهایی کاملا متفاوت از یکدیگر است. دنیاهایی که از مرزهای مشخص گذر کرده و هر کدام فضاهایی شخصی از درونیات هنرمندان را به تصویر می‌کشد.

از دنیای پیچیده آثار انتزاعی آثار این نمایشگاه گرفته تا کارهای فیگوراتیو و مدل‌های ساده هر کدام احساسی تازه را در مخاطب بر می‌انگیزد.

نمایشگاه گروهی شاگردان استاد ایرج شافعی در گالری زمان هنر

ایرج شافعی نیز معتقد است عدم انتخاب موضوع مشترک نقطه قوت این نمایشگاه است. این هنرمند نقاش درباره برگزاری نمایشگاه گروهی شاگردان خود به هنرآنلاین گفت: این نمایشگاه حاصل فعالیت شاگردانی است که من طی سی سال گذشته به آموزش آن‌ها مشغول بوده‌ام به همین خاطر هنرمندان حاضر در آن شامل گروه‌های سنی مختلف هستند و حتی سنین 10 تا 12 سال نیز در آن حضور دارند.

او ادامه داد: تا امروز من نمایشگاه‌های متعددی را با شاگردانم برگزار کرده‌ام اما به مناسبت سی‌امین سال تدریس نقاشی‌ام تصمیم گرفتم که نمایشگاهی با محوریت شاگردانم که در طول این سال‌ها به آن‌ها آموزش داده‌ام برگزار کنم.

این هنرمند درباره حضور 87 هنرمند در این نمایشگاه بیان کرد: در این نمایشگاه از هر هنرمند یک اثر به نمایش گذاشته‌ شده است ضمن اینکه هیچ موضوع واحدی برای آثار وجود ندارد زیرا دوست داشتم که هر کدام از شاگردانم با دیدگاه و موضوعیت ذهنی خود در این نمایشگاه شرکت کنند. در واقع این نمایشگاه حاصل نگاه نسل‌های مختلفی است که با متریال‌های متفاوت روایتی از نقاشی سه دهه ایران را ارائه می‌کنند.

شافعی افزود: برای برپایی این نمایشگاه عده‌ای از شاگردان قدیمی در دسترس نبودند زیرا بخش مهمی از آنان امروز استاد هستند و به تدریس مشغول‌اند؛ البته عده‌ای که در داخل ایران هستند و امکان حضور داشتند بسیار از این طرح استقبال کردند.

او مبنای انتخاب آثار را پیشرفت هنرجویان خود خواند و اظهار کرد: انتخاب آثار در این نمایشگاه بر مبنای شخص و پیشرفتی بود که من در پروسه کاری او مشاهده می‌کردم به همین خاطر نمی‌توان گفت که کارها با یک درجه‌بندی خاص انتخاب شده است؛ اما قطعاً افراد با انگیزه‌تر و کسانی که پشتکار بیشتری داشتند در اولویت قرار گرفتند.

نمایشگاه گروهی شاگردان استاد ایرج شافعی در گالری زمان هنر

این هنرمند، نمایشگاه حاضر را دارای یک احساس خوشایند دانست و گفت: بسیار خوشحالم که شاگردانم را می‌بینم که در زمینه هنر به پیشرفت دست‌یافته‌اند به همین خاطر این نمایشگاه برای من احساس خوب و خاصی در بر دارد زیرا قسمتی از زندگی یک هنرمند را شاگردان او تشکیل می‌دهند و  به اندازه نقاشی‌ها و آثار هنرمند ارزشمندند.

شافعی تأکید کرد: به شخصه معتقدم که هنرمندان جوان دارای آتیه بسیار مناسبی هستند و این برای من و هنر آینده ایران جای افتخار دارد به همین خاطر از حضور در کنار این نسل‌های جوان‌تر احساس لذت می‌کنم.

بر اساس این گزارش، نمایشگاه گروهی شاگردان ایرج شافعی به مناسب سی‌امین سالگرد آموزش او تا 4 بهمن‌ماه در گالری زمان هنر ادامه دارد.

علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه از ساعت 11 تا 18 به گالری زمان هنر واقع در زعفرانیه، خیابان آصف، کوچه پرویز وهابی، پلاک 14 مراجعه کنند.