سرویس تجسمی هنرآنلاین، آرمان استپانیان، هنرمند عکاس درباره برگزاری نمایشگاه "تفکر مستند" به خبرنگار هنرآنلاین گفت: تفکر مستند بر مبنای دیدگاهی است که هر عکاس نسبت به این حوزه دارد به همین خاطر در این نمایشگاه عکس‌هایی از 12 هنرمند گزینش‌ شده‌اند که به نحوی بیانگر زندگی اجتماعی و مستند زمان خود هستند. بر همین مبنا آثار به نمایش گذاشته‌ شده از زندگی اجتماعی دوره قاجار تا اتفاقات انقلاب اسلامی و عکس‌های خیابانی را شامل می‌شوند.

او افزود: آنچه که از تعریف استناد تصویری برمی‌آید، گذر زمان است نه واقعیتی تلخ و پوچ و نه سرخوشی و بلاهت. به همین خاطر می‌توان گفت که مستند تصویری تنها به درک زمان و مکان لحظه ثبت و روابط میان آن‌ها اشاره دارد.

این هنرمند ادامه داد: در این آثار با خوانشی متفاوت، دوربین به بی‌سمت‌ترین شکل ممکن از تعریف دوباره تاریخ سر باز می‌زند و در جهت آشنایی‌زدایی از سوژه، نشانه می‌رود.

استپانیان عکاسی مستند را شاهدی برای آیندگان خواند و در این باره گفت: در عکاسی مستند، دوربین به سوی طول و عرض روزمرگی آدمیان که تأملی بر آن و هیچ دغدغه‌ای در جهت برهم زدن قوانین روزمره خود ندارند، می‌چرخد. این همان نقطه‌ای است که در قاب تصویر عکاس با به هم ریختن نظام روزمره زمانه و در جهت نگرشی نو و معاصر، تصویر مستند "نوع دیگر می‌تواند باشد" را خلق می‌کند که شاهدی برای آیندگان می‌شود.

او درباره آثار به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه بیان کرد: در این نمایشگاه بالغ بر 34 اثر از 12 هنرمند به نمایش گذاشته شده است که گزینش آن‌ها نزدیک به 4 ماه به طول انجامید.

استپانیان درباره حضور هنرمندانی چون آتیلا پسیانی در این نمایشگاه گفت: کارگردانی چون آتیلا پسیانی نیز برای به صحنه بردن اثر خود نیاز دارد که ذهنیت خود را مستند کند به همین خاطر من از این بخش نیز استفاده کردم البته با وجود اینکه در طول جمع‌آوری آثار با صاحبان عکس‌ها صحبت نیز کرده‌ام اما در انتخاب آن‌ها نتیجه دیدگاه شخصی من بوده است.

او بازدید از این نمایشگاه را برای جوانان مثمر ثمر خواند و اظهار کرد: امیدوارم که نسل جوان بیشتر از این نمایشگاه دیدن کنند، زیرا این رویداد می‌تواند پشتوانه ذهنی مناسبی برای این گروه سنی ایجاد کند و برای آن‌ها مفید واقع شود.

این هنرمند درباره انتخاب دو عکس از عکاسان دوره قاجار گفت: این دو عکس مربوط به آنتوان سوریوگین است که زندگی اجتماعی آن دوران را به تصویر می‌کشند.

او این نمایشگاه را با هدف نمایش آثار آنتوان سوریوگین، مریم زندی، مریم فیروزی، امید شلمانی، سمیرا علیخانزاده، کامران عدل، نازلی عباس‌پور، آرمان استپانیان، مجید کورنگ‌بهشتی، آتیلا پسیانی، مژگان پارسا مقام و آقا رضا عکاسباشی دانست.

بر اساس این گزارش، علاقه‌مندان می‌توانند تا 13 بهمن‌ماه همه روزه از ساعت 16 تا 20 به گالری افرند واقع در بزرگراه جلال آل احمد، خیابان جهان‌آرا، خیابان 19ام (جلال حسینی)، بعد از تقاطع اشک‌شهر، پلاک 48 مراجعه کنند.