سرویس تجسمی هنرآنلاین: بهنام کامرانی، عضو هیئت داوران دومین دوره جایزه هنر معاصر ویستا درباره اهمیت ایده در این رویداد به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در این رویداد ایده، محور قرار دارد اما به طور حتم در کنار توجه به ایده نحوه اجرا و نوع آن نیز بسیار اهمیت دارد لذا این‌که چطور هنرمند ایده را با اجرا همراه می‌کند و با استفاده از اجرا ایده را حمایت و هدایت می‌کند، نیز در مرکز توجه ما قرار دارد.

او درباره دلیل شکل‌گیری این جایزه اظهار کرد: در جایزه ویستا تلاش بر این است که خارج از جنبه‌های مارکتینگی که اغلب گالری‌ها به آن توجه دارند، نیروی خلاقانه را در فکر هنرمندان معاصر مورد توجه قرار دهیم که بسیار اتفاق مغتنمی است زیرا بسیاری از پروژه‌های حاضر در جایزه ویستا به خاطر جنبه‌های اجتماعی که دارند گاهی اجازه اجرا پیدا نمی‌کنند لذا این مسابقه علاوه بر شکل دادن رقابت بین هنرمندان این ایده‌ها را به بهترین شکل هدایت و حمایت می‌کند.

عضو هیئت داوران دومین دوره جایزه هنر معاصر ویستا درباره تفاوت کیفی آثار در دوره قبل و این دوره گفت: با توجه به اینکه شکل جایزه ویستا و پروپوزال نویسی آن در دوره نخست نزد هنرمندان مقداری پیچیدگی داشت، این رویداد متفاوت برگزار شد ضمن اینکه کمتر چهره‌های شناخته شده در این جایزه حضور پیدا کردند اما در این دوره عمده این نقیصه‌ها رفع شد و شاهد حضور هنرمندان شاخصی نیز در این عرصه بودیم ضمن اینکه وضعیت ارائه پروپوزال‌ها نیز بسیار بهتر از دوره قبل بود.

کامرانی ادامه داد: در این دوره شاهد ارائه پروپوزال‌هایی بودیم که با جنبه‌های شخصی، حتی گاهی منطقه‌ای و بومی ارائه شده بودند که برای ما تازگی داشت و جنبه خاصی را به تصویر می‌کشید.

او در خصوص ملاک انتخاب آثار این جایزه بیان کرد: عمده ملاک انتخاب آثار در این جایزه طرح پروپوزال‌های نوشتاری و انطباق آن با گزارش‌ها، پیش‌طرح‌ها و ویدئوهایی است که هنرمند برای ما ارسال کرده است به این معنا که نحوه ارائه ایده توسط هنرمند و مدیای انتخابی او در این بخش اهمیت داشت.

عضو هیئت داوران دومین دوره جایزه هنر معاصر ویستا، ایده را بخش مهمی از شکل‌گیری یک اثر هنری خواند و در این باره گفت: در هر اثر هنری، نقش ایده کاملاً محسوس است زیرا امکان ندارد که یک کار هنری بدون ایده شکل پیدا کند منتها مسئله اینجاست که ما کمتر در هنرمندان گذشته و حتی مدرن امروز به دنبال پژوهش و کار بر روی ایده رفته‌ایم زیرا جامعه اساساً این فکر را که هنرمند درباره اثر خود حرف بزند و بنویسد را عجیب می‌داند، لذا ما کمتر به این بخش اهمیت داده‌ایم در حالی که عمده دستاوردهای تاریخ هنر به خاطر ثبت دستاوردهای تاریخ و نظریات هنرمندان شکل گرفته است، لذا صحبت کردن درباره ایده و نظریات هنر چه برای هنرمندان پیشکسوت و چه هنرمندان جوان یک ضرورت به شمار می‌رود.

کامرانی تصریح کرد: هر چه به هنر معاصر نزدیک‌تر می‌شویم، جنبه‌های زمینه‌مند و انتقادی بیشتر ضرورت پیدا می‌کند چرا که هنر همواره ویژگی زمینه‌مند داشته است.

او ادامه داد: به هر حال داوری‌ها بر اساس سلیقه و دریافت هیئت داوران شکل گرفته است پس می‌توان گفت که ما بیش از داوری آثار را انتخاب کردیم که البته این انتخاب با توجه به محدودیت طرح و نوشتارها همیشه قطعی نیست.

عضو هیئت داوران دومین دوره جایزه هنر معاصر ویستا تصریح کرد: عدم انتخاب برخی از هنرمندان در این دوره از جایزه ویستا دلیل بر ضعیف بودن طرح‌ها نیست، زیرا ما بر اساس فاکتورها، ویژگی‌های سلیقه‌ای و دانش خود آثار را انتخاب کرده‌ایم پس امیدواریم کسانی که کارشان به لیست نهایی راه نیافته است، آثار خود را اجرا کنند کما اینکه در سال گذشته این اتفاق افتاد و بسیار باعث خرسندی ما شد زیرا هدف اصلی این مسابقه دامن زدن به اجراهای متفاوت و توجه به ایده‌های آنان است.

نمایشگاه گروهی طرح‌های برگزیده جایزه هنر معاصر ویستا ۱۵ تا ۲۵ دی‌ماه در گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک ۱۱ برگزار و آیین معرفی نفر برگزیده و برنده جایزه ۳۰ میلیون تومانی ۲۱ دی‌ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برپا می‌شود.