سرویس تجسمی هنرآنلاین: آثار امیر کبیرنژاد در نمایشگاهی با عنوان "ای درخت معرفت" در گالری آریا به نمایش درآمده است. کبیرنژاد در گفت و گو با هنرآنلاین گفت: 26 اثر در این مجموعه به نمایش درآمده که در ادامه تجربیات تکنیکی من در کار با کاغذ است. تجربیاتی که در کار با کاغذ و صحافی دارم هر بار با یک ایده و مضمون ترکیب شده و آثار جدیدی را به وجود می‌آورم.

کبیرنژاد درباره ایده این نمایشگاه گفت: فکر کردم هر درختی می‌تواند درخت معرفت باشد و این مضمون را از شعری از مهدی اخوان ثالث گرفتم. سعی کردم در راستای همان مضمون کار کنم و هرکدام از این تابلوها یک اسم دارد که برگرفته از اشعاری است که در آنها به درخت اشاره‌ای شده است.

او با اشاره به اینکه در تعدادی از آثار عنصر خاک هم دیده می‌شود گفت: خاک‌هایی از نقاط مختلف دنیا مانند استرالیا، کشورهای اطراف، مناطقی که از نظر تاریخی قدمتی دارند و مناطق مختلف ایران را در آثارم استفاده کردم. خاک‌ها را از مناطق مختلف آوردم چون جنس و رنگ هر کدام از آنها متفاوت است و هر کدام جلوه بصری خاصی دارند. دلیل استفاده از خاک این بود که درخت با خاک ارتباط دارد و از آنجا است که رشد می‌کند و سر به آسمان می‌برد. بنابراین خواستم که خاک‌ها واقعی باشد و از هیچ ترفندی برای نشان دادن آن استفاده نکردم. از سوی دیگر می‌خواستم ببینم ترکیب خاک با کاغذ چه جلوه‌ای را ایجاد می‌کند.

کبیرنژاد درباره تکنیک کار خود گفت: من 25 سال سابقه کار صحافی دارم و روش کار من قطاعی است که الهام گرفته از صحافی سنتی است. در همه آثارم سعی می‌کنم از همان مواد و ابزار صحافی استفاده کنم و این کار برایم بسیار لذت‌بخش است. البته آثار من دقیقا با همان تکنیک‌های قدیمی ساخته نمی‌شوند بلکه در آنها جلوه‌هایی مانند مثبت و منفی شدن، ایجاد بُعد و لایه لایه اضافه شدن کاغذ وجود دارد.

افتتاحیه نمایشگاه نقاشی های امیر کبیرنژاد در گالری آریا

او با بیان اینکه تم آثارش کاملا شرقی است افزود: تقریبا همه درخت‌های من برگرفته از واقعیت است. عکس‌های مختلف در سفرهایم می‌گیرم یا طراحی از درختان انجام می‌دهم. بعد آن طرح‌ها را خلاصه کرده و فرم‌ها را ساده می‌کنم. خط برای من عنصر مهمی است و درختان را به خط‌ها و فرم‌هایی که خودم دوست دارم تبدیل می‌کنم. در واقع تمام آن طرح‌های عینی به طراحی ذهنی تبدیل می‌شود. برای اجرای آثار هم طرح‌ها را از قبل کاملا آماده می‌کنم و در زمان اجرا چیزی قابل اضافه یا کم شدن نیست.

کبیرنژاد افزود: این کارها کاملا با دست انجام شده و اصلا از برش لیزر استفاده نمی‌کنم. کارم را با تیغ‌های جراحی و تیغ‌های فولادی دست‌ساز که خودم ساخته‌ام انجام می‌دهم و حتی ابزار کار من نیز مربوط به حرفه صحافی است. گاهی تیغ‌ها را تا حدی تیز می‌کنم که بتوانم آنها را مانند مداد در دست بگیرم و طرح‌ها را به راحتی برش دهم. در تعدادی از آثار هم از کاغذهای دست‌سازی که خودم ساخته‌ام استفاده کردم. البته این کار را در ابعاد کوچک انجام می‌دهم چون ساخت کاغذ در ابعاد بزرگ به امکانات بیشتری نیاز دارد.

این هنرمند ادامه داد: سعی می‌کنم هر سال نمایشگاهی داشته باشم و حرف جدیدی در آن بیان کنم. زیاد از این شاخه به آن شاخه نمی‌پرم و خط خودم را پیش می‌برم. از شرایط بازار هنر تاثیر نمی‌گیرم و حتی تهران را ترک کردم تا در فضای مناسبی مشغول کار باشم.

گفتنی است نمایشگاه "ای درخت معرفت" تا 22 دی ماه در گالری آریا به آدرس خیابان ولیعصر، بالاتر از سه راه دکتر بهشتی، کوی زرین، پلاک 10 برقرار است.