سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه گروهی طرح‌های برگزیده دومین جایزه هنر معاصر ویستا 15 دی‌ماه در گالری ویستا افتتاح می‌شود. این جایزه سی میلیون تومانی در پی اهمیت بخشی به فکر و ایده خلق آثار هنری ست و معیارهایی مانند معاصر بودن، اجرایی بودن، ارزش‌های تئوریـک زیباشناسانه، چالش بر انگـیزی آثار از لحاظ زیبایی شناختـی و محتوایـی را مدنظر دارد.

پریسا پهلوان، حمید سوری، رزیتا شرف‌جهان، بهرنگ صمدزادگان، نگار تحصیلی و بهنام کامرانی هیئت داوری دومین دوره جایزه ویستا هستند که 9 ایده را برای رقابت در مرحله نهایی انتخاب کردند. این 9 طرح و هنرمندانشان به شرح زیر است:

1.  راه حل نهایی  | آشنا مصطفوی

2.  فیلی در تاریکی  | مجید تبریزی

3.  پیریت  |  معصومَه مهتدی

4.   کاف  | پیام قلیچی ، نازگل نیری ، صنم سایه افکن وعماد مردانی

5.  نام ناپذیر | مرجان مدنی رزاقی

6.   نود و دو صفحه | عماد الدین انوشیروانی

7.  اتاق مادر | مریم فرشاد

8.  سرزمین نابرجا | عقیل مردانی و عماد مردانی

9.  هیچ سرزمینی بیگانه نیست . بیگانه تنها انسان است |  پیام مفیدی

پریسا پهلوان مدیر گالری ویستا و موسس جایزه هنر معاصر ویستا گفت: جایزه ویستا امسال از نظر کیفی و کمی سطح بالاتری دارد و هنرمندانی که رزومه پربارتری دارند در این دوره شرکت کردند. تعداد طرح‌های دریافتی هم نسبت به سال گذشته افزایش داشت و پس از کنار گذاشتن طرح‌هایی که با موضوع و رویکرد جایزه ویستا همخوانی نداشت، 198 طرح مورد بررسی داوران قرار گرفت. پروسه طولانی بررسی آثار با چالش بسیاری برای داوران همراه بود و برای رسیدن به یک لیست واحد زمان زیادی صرف کردند.

پهلوان افزود: از ابتدا هدف ما این بود که ایده هنرمندان مطرح شود و با حمایت گالری ویستا بتوانند ایده خود را به اجرا بگذارند. خیلی خوشحالم که توجه هنرمندان به این اتفاق جلب شده است. در هنر معاصر ایران و با ظهور نسل جدید هنرمندان و رسانه‌های جدید، نیاز هست که هنرمندان به شکل متفاوتی فعالیت کنند. در این دوره هنرمندانی که فعالیت حرفه‌ای‌تری داشتند متوجه این نیاز شدند و در مسابقه شرکت کردند.

او با بیان اینکه بلافاصله بعد از پایان دوره اول جایزه ویستا، برنامه‌ریزی برای دوره دوم آغاز شد گفت: هیئت برگزاری مسابقه را همان اعضای سال گذشته تشکیل می‌دهند و فقط نگار تحصیلی جایگزین امیرعلی قاسمی شده است. پروپوزال‌های هنرمندان در این دوره با تعمق بیشتر و به شیوه علمی‌تری تهیه شده بود و نحوه ارائه آنها توسط هنرمندان بهتر بود.

پهلوان ادامه داد: پس از بررسی طرح‌ها 16 اثر برای گفت و گوی هنرمند با داوران انتخاب شدند و در نهایت 9 ایده برای نمایش در گالری و حضور در رقابت نهایی انتخاب شدند. بیشتر این ایده‌ها آثار حجمی و چیدمانی هستند که با توجه به اینکه هنوز اصل اثر خلق نشده است، به صورت ماکت یا ویدئو در گالری نمایش داده می‌شوند.

پهلوان افزود: سال گذشته انتخاب اثر برگزیده و اهدای جایزه با فاصله زیادی از پایان نمایشگاه انجام شد. اما این بار تصمیم گرفتیم داوری آثار همزمان با برگزاری نمایشگاه انجام شود و اثر برگزیده روز 21 دی ماه در موزه هنرهای معاصر تهران معرفی می‌شود.

نمایشگاه گروهی طرح‌های برگزیده جایزه هنر معاصر ویستا 15 تا 25 دی ماه در گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک 11 برگزار می‌شود.