به گزارش هنرآنلاین، نشست شورای عالی خانه هنرمندان ایران با حضور اعضا و سید محمدمجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکشنبه 10 دی برگزار شد.

در ابتدای این نشست ابراهیم حقیقی، رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران با اشاره به ظرفیت‌ بالای انجمن‌های هنری و خانه هنرمندان ایران در کمک و همراهی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری در داخل کشور گفت: امروز انجمن‌های مختلف هنری به دلیل حضور هنرمندان عالی و اعضای هنری خود، ظرفیت بسیار خوبی برای کمک و همراهی در برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری به حساب می‌آیند، در کنار انجمن‌ها خانه هنرمندان ایران نیز که خود محل تجمیع هنرمندان انجمن‌های مختلف هنری است، می‌تواند بازوی قوی برای معاونت هنری باشد.

ابراهیم حقیقی همچنین به معرفی بخش‌ها و فعالیت‌های مختلف خانه هنرمندان ایران پرداخت.

مجید رجبی‌معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران نیز با اشاره به توانایی‌های بالای محمدمجتبی حسینی در حوزه فرهنگ و هنر به عدم توجه برخی از مسئولان کشور درباره اهمیت فعالیت های فرهنگی و هنری گفت: متاسفانه به نظر می رسد مقوله فرهنگ و هنر دغدغه برخی از مسئولان اصلی کشور نیست، چراکه ما امروز هم پس از 40 سال همچنان در این حوزه با بلاتکلیفی زیادی مواجه هستیم، برای نمونه در حوزه موسیقی و یا تئاتر هنوز با اما و اگرهای بسیاری درگیر هستیم.

وی افزود: امیدوارم با حضور شما در معاونت هنری و توانایی و آشنایی که نسبت به حوزه فرهنگ و هنر دارید، این حوزه در آینده با اتفاق‌ها و رویدادهای بسیار مثبتی همراه باشد.

مجید رجبی‌معمار در معرفی خانه هنرمندان ایران نیز گفت: مجموعه خانه هنرمندان ایران از دل جامعه هنری و انجمن‌های هنری جوشیده است و از بخش‌های دولتی مستقل و جدا است و بیشتر متکی به خواست انجمن‌ها و هنرمندان عمل می‌کند.

به گفته رجبی‌معمار خانه هنرمندان ایران با ظرفیت بسیار خوبی که دارد می تواند همراه خوبی برای کمک به معاونت هنری و برنامه‌های فرهنگی و هنری آن باشد.

وی افزود: خانه هنرمندان ایران اگرچه در مقایسه با برخی مراکز فرهنگی از ظرفیت کمتری از لحاظ فضا و امکانات برخوردار است، اما به دلیل وجود انجمن‌های هنری و هنرمندان برجسته در رشته‌های مختلف هنری، توانایی بالایی در اثربخشی فرهنگی و هنری در جامعه دارد.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به نظام صنفی فرهنگ و هنر گفت: امیدوارم به همت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد نظام صنفی فرهنگ و هنر که مقدمات آن در سال‌های گذشته در دولت و مجلس فراهم شده است، به مرحله نهایی خود برسد.

محمدمجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ابراز خشنودی از حضور در خانه هنرمندان ایران و دیدار با هنرمندان انجمن‌های هنری گفت: حضور در کنار هنرمندان همیشه برای من امر خشنودی بوده است چراکه ارتباط مستقیم با آنها همیشه تجربه مثبتی برای من بوده است.

وی افزود: در معاونت هنری نیز تلاش می‌کنم با برنامه مشخص و منسجم پیش بروم و در این مسیر قطعاً به همراهی هنرمندان احتیاج دارم چراکه مطمئنم حرکت در این مسیر به تنهایی میسر نخواهد بود.

حسینی با اشاره به ظرفیت‌های بالای خانه هنرمندان ایران گفت: خانه هنرمندان ایران ظرفیت شگفت‌انگیزی دارد، حتی ظرفیت آن به مراتب از معاونت هنری بیشتر است چراکه خانه هنرمندان ایران متکی به حضور و پشتیبانی انجمن‌های هنری است و به این ترتیب خانه هنرمندان ایران خانه خانه‌هاست.

وی افزود: اگرچه ما در وضعیت مناسبی از لحاظ امکانات در حوزه‌های مختلف هنری از جمله هنرهای تجسمی، موسیقی، تئاتر و.. نیستیم، اما با وجود همه این کمبودها، هنرمندان بزرگی داریم که می‌توانیم با اتکا به آنها کمبودها را رفع کنیم. انجمن‌های هنری، هنرمندان و اعضای انجمن نیروهای بسیار مهمی هستند که وجود آنها را برای بهبود حوزه فرهنگ و هنر باید به فال نیک گرفت.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: ما همواره در تاریخ خود شاهد برخی از کمبودها بوده‌ایم اما در مقابل با اتکا به توانایی نیروی انسانی عظیم خود، فرصت‌هایی را خلق کرده‌ایم که این فرصت‌ها هرکدام به نوبه خود مثال زدنی و از اهمیت بسیار زیادی در تاریخ معاصر ما برخوردار هستند. امروز نیز بدون اتکا به این نیروی انسانی نمی‌توانیم حتی کوچک‌ترین قدم‌ها را برداریم.

محمدمجتبی حسینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مشکلات و کمبودهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر بپذیریم که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشکلات و کاستی‌های زیادی وجود دارد که جامعه هنری نسبت به آنها آگاه است و به آنها اشاره می‌کند اما در مقابل خانه‌ها و انجمن‌های هنری نیز با داشتن یک ظرفیت خوب انسانی، نتوانسته‌اند خروجی قابل قبولی داشته باشند، این توان انسانی خروجی قابل قبول‌تری می‌طلبد.

وی افزود: با مطالعه برخی اساسنامه‌های انجمن‌های هنری از جمله انجمن خوشنویسان ایران و خانه موسیقی به برخی از تناقضات موجود درون آنها پی‌بردم که این تناقضات منجر به برخی کمبودها و مشکلات می‌شود که باید با همراهی یکدیگر این موارد اندک را تصحیح کنیم.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان صحبت‌های خود گفت: امیدوارم این دیدار آغازی برای همراهی و همکاری بیشتر انجمن‌ها با معاونت هنری باشد.

در این دیدار نمایندگان هریک از انجمن‌های هنری به ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجمن خود و بیان مشکلات و راهکارهای مناسب انجمن  پرداختند.

محمدمجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از بخش‌های مختلف خانه هنرمندان ایران و نمایشگاه سرو نقره‌ای بازدید کرد.