سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی داریوش قره‌زاد با عنوان "لطفا وارد چمن شوید" در خانه نگار 14 برپاست. قره‌زاد در گفت و گو با هنرآنلاین با بیان اینکه 16 اثر با تکنیک اکریلیک روی بوم در این نمایشگاه ارائه شده است، گفت: دوست داشتم نمایشگاهی در رابطه با طبیعت برگزار کنم اما می‌خولستم این طبیعت شخصی باشد و قبلا کسی چنین کاری نکرده باشد.

قره‌زاد افزود: اتودهای زیادی زدم و طبیعت بکر را مانند بسیاری از نقاشان به تصویر درآوردم، اما راضی نشدم. تا اینکه وقتی در حال عکاسی از شهر بودم متوجه شدم چمن‌ها فرم جالبی دارند و می‌توانم از آنها به عنوان بافت در کارم استفاده کنم. نقاشی از چمن را آغاز کردم اما برای رسیدن به این شکل فعلی آثارم خیلی سعی و خطا کردم و سرانجام ریتم مورد نظر را پیدا کردم.

او با اشاره به اینکه تا به حال ندیده است هیچ نقاشی در دنیا چمن را به این شکل نقاشی کرده باشد افزود: بخشی از آثار من هم به درخت‌های شهری اختصاص دارد و برای این کار از درختان شهرها عکاسی می‌کردم. ترجیح دادم این درخت‌ها حالت سمبلیک داشته باشند بنابراین اولین درختی که کشیدم سرو کوهی یزد بود که قدیمی‌ترین موجود زنده جهان است. نشانه آن درخت یک حالت دوشاخه در بالای آن است و پس از نقاشی کردن آن بافت‌های دیوار را که نماد شهرهای من هستند پشت آن قرار دادم.

قره‌زاد ادامه داد: درخت‌های دیگری را در شهرهای تایپه، بانکوک و... عکاسی کردم و نمادهای شرقی را پشت آنها استفاده کردم تا سمبولیک بودن آنها حفظ شود. سعی کردم سمبل‌های هر شهر را پیدا کنم و بخشی از فرهنگ آن شهرها را به عنوان نماد در کارم استفاده کنم تا مخاطب بداند بافت گیاهی که می‌بیند متعلق به کدام شهر است.

افتتاحیه نمایشگاه نقاشی داریوش قره زاده در گالری خانه نگار 14

این هنرمند درباره طبیعت شهری گفت: طبیعتی که نمایش داده‌ام برای کاهش دی اکسیدکربن یا آرامش پرندگان و... به کار نمی‌رود بلکه گیاهان شهری بیشتر یک کارآیی معماری یا گرافیکی دارند. در همه شهرهای دنیا گیاهان یک وجه اشتراک دارند و آن کمک کردن به زیباسازی ظاهر شهر است. حتی در ادارات هم برای اینکه تنوعی در خشکی فضا ایجاد شود از گیاهان آپارتمانی استفاده می‌کنند. خواستم برای اولین بار این دید را مطرح کنم که گیاهان می‌توانند تعریف دیگری داشته باشند.

قره‌زاد ادامه داد: تعریف طبیعت عوض شده و زمانی که در آثار نقاشان مختلف تک درختی را روی زمینه تک رنگ می‌بینید، هنرمند قصد دارد معنای خاصی را تداعی کند. هنرمندان زیادی چنین برخوردهایی با طبیعت داشتند اما تا به حال ندیدم کسی صرفا به چمن بپردازد. چمن در فضای شهری نقش مهمی دارد و هرجای شهر که بروید وجود دارد تا خشکی فضا را بگیرد.

او درباره چیدمانی که در نمایشگاه وجود دارد گفت: یکی از تابلوهایم را به صورت یک چیدمان بازسازی کردم تا برای مخاطب بیشتر ملموس باشد. چمنزاری که یک سطل رنگ و یک بلوک سیمانی به عنوان نماد شهرنشینی در آن وجود دارد و در کنار آن تابلویی دیده می‌شود که روی آن نوشته "وارد چمن شوید". این نوشته برخلاف رویه پارک‌ها است که مردم را از ورود منع می‌کند و قصد داشتم بگویم که چمن جایی برای استراحت و فراغت است.

قره‌زاد درباره تعداد دیگری از تابلوها که به نقاشی از گل اختصاص دارند گفت: تعریف من از گل هم مانند طبیعت است و در این تابلوها عنوان کردم که گل‌ها هم تعریف خود را از زیبایی از دست داده‌اند و بیشتر به عنوان یک هدیه استفاده می‌شوند.

او با بیان اینکه این نمایشگاه دستاورد یک سال سفر است گفت: در این مدت متوجه شدم نگاه جدیدی به طبیعت به وجود آمده و همه هنرمندان به خاطر شرایط بحرانی کره زمین از فیگوراتیو انسانی به فیگوراتیو طبیعت رو آورده‌اند. من هم سعی کردم طبیعت کار کنم اما نه به خاطر اینکه این کار مد است، بلکه وقتی کار هنرمندان بزرگ دنیا را دیدم متوجه شدم این کار ضرورت دارد. طبیعتی که امروزه نقاشی می‌کنیم با طبیعت سنتی فرق دارد و طبیعت معاصر زاییده زندگی معاصر است.