سرویس تجسمی هنرآنلاین، امیر ناصر اخلاقی، هنرمند نقاش درباره برگزاری نمایشگاه "نگهبانان فراموش شده" به خبرنگار هنرآنلاین گفت: من همواره شیفتگی خاصی نسبت به هنر پاپ آرت به معنای مردمی بودن آن دارم زیرا این بخش پذیرش مردمی همیشه برای من ارزشمند بوده است.

او ادامه داد: در حقیقت من به همان هنری علاقه‌مندم که شاید یک کشاورز روستایی در کلبه خود به آن اقدام می‌کند و صرفاً کارکرد آن را به جای زیبایی مد نظر دارد به همین خاطر می‌توان گفت که آثار این مجموعه نیز نگاهی کارکردی دارند.

این هنرمند نقاش درباره نحوه شکل‌گیری ایده اجرای این نمایشگاه بیان کرد: نخستین بار من این فرشته‌ها را در بازار کاشان و تیمچه امین‌الدوله دیدم که سبب علاقه من به موضوع فرشته‌ها شد پس از این اتفاق من شروع به تحقیق درباره این موضوع کردم و توانستم به ابعاد مختلفی از این سوژه در دوره‌های تاریخی دست پیدا کنم.

نمایشگاه نقاشی های امیرناصر اخلاقی در گالری هما

اخلاقی افزود: در نتیجه تحقیق دریافتم که موضوع فرشتگان از دوره سلجوقیان تا قاجار نقش پررنگی در آثار و نقاشی‌ها به خصوص معماری‌های ایرانی داشته است البته نوع نقاشی فرشته‌ها در دوره قاجار به دو دسته تقسیم می‌شد.

او درباره تفاوت فرشته‌ها در دوره قاجار گفت: بخشی از فرشته‌ها در دوره قاجار برای اعیان و اشراف و به شکل تقریباً کلاسیک آن با دو بال نقاشی می‌شدند لذا دارای کیفیت رنگ و طراحی بهتری بودند اما بخش دیگری از این موضوع به مردم اختصاص داشت که نمونه‌های آن  را بیشتر می‌توان در سقانفارهای شمال کشور دید.

این هنرمند توضیح داد: فرشته‌ها در هنر پاپ آرت آن زمان، بخشی از اعتقادات مردم شده بودند به نحوی که برخی باور داشتند، نقاشی کردن آنان برای پیشگیری از خشک‌سالی و یا محافظت از خانه و زمین‌های‌شان نیاز است لذا می‌توان گفت که فرشته‌ها در این دوران از باورهای قدیمی ایران و شکل ایزد بانوها به نحوی وارد اعتقادات دوران قاجار شدند.

اخلاقی تغییر شکل فرشته‌ها در نقاشی‌های مردمی دوره قاجار را نشان از خالص بودن این سوژه بین مردم دانست و گفت: فرشته‌ها در دوره‌های مختلف کارکردهای مختلفی داشته‌اند به همین خاطر ما در دوره قاجار و بین مردم شاهد این بودیم که فرشته‌ها شبیه به آیات قرآن و با چهار بال تصویر شده‌اند لذا می‌توان گفت که شکل خالصانه‌تر و نزدیک‌تری به اعتقادات مردم داشتند.

نمایشگاه نقاشی های امیرناصر اخلاقی در گالری هما

او ارادت به استاد خود را دلیل دیگر پرداختن به موضوع فرشته‌ها دانست و گفت: من تنها شاگرد فرهاد مشیری هستم. از آن جایی که مشیری به عنوان استاد من علاوه بر تابلویی که به نام "فرشته" دارد، همواره در نقاشی‌های سقاخانه‌ای از فرشته‌ها استفاده کرده است، من فکر می‌کنم که این مجموعه می‌تواند ادای دینی به استادم باشد.

این هنرمند درباره مدت زمانی که صرف اجرای این مجموعه شده است، بیان کرد: این مجموعه دارای 17 اثر است که اجرای آن نزدیک به یک سال طول کشید البته باید بگویم که این مجموعه بنا بر کارکرد فرشته‌ها ادامه دارد و هنوز به پایان نرسیده است.

اخلاقی درباره متریال مورد استفاده در این نمایشگاه توضیح داد: در این آثار من از ماژیک بر روی متقال استفاده کردم البته در بخش‌هایی نیز از رنگ اکریلیک و حتی رنگ و روغن نیز استفاده کردم.

بر اساس این گزارش، علاقه‌مندان می‌توانند تا 12 دی‌ماه همه‌روزه به گالری هما واقع در خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک 8 مراجعه کنند.