به گزارش هنرآنلاین، نشست تخصصی مروری بر آثار علیرضا اسپهبد، نقاش معاصر کشور با سخنرانی دکتر جواد مجابی، نویسنده، شاعر، منتقد ادبی و هنری، نقاش، طنزپرداز، روزنامه­ نگار و سردبیر مجله ادبی سخن و نماینده شاخص و نامی هنر معاصر ایران و با حضور ادیبان، هنرمندان و اساتید در گالری فرمانفرما برگزار شد.

مجابی در ابتدای سخنان خود به دوستی خود با اسپهبد اشاره کرد و افزود: "من با علیرضا اسپهبد به عنوان یکی از معدود نقاشان مهم مدرن ایران رفیق بودم و از طریق آثارش با ایشان آشنا شدم و بعد بیش از 20 سال با هم رفاقت و زندگی کردیم. برای همین من در جریان خلق آثارش بودم. اسپهبد در سال 1330 در رشت و در یک خانواده نظامی متولد شد و در یک فضای پرجمعیت با 7 فرزند و با دو گرایش به نقاشی و ورزش کشتی بزرگ شد. علاقه به حیوانات و خصوصا کلاغ از 3، 4 سالگی و به دلیل همسایه‌ ای که در انستیتو پاستور کار می‌کرد، ایجاد شد."

این نویسنده ضمن اشاره به فیگورها و شره‌­های رنگی در آثار اسپهبد ادامه داد: "اسپهبد بعد از اتمام تحصیلات ابتدایی به هنرستان رفت و بعد از دیپلم وارد هنرکده هنرهای تزیینی شد و در رشته گرافیک تحصیل کرد که نقش بسیار مهمی در شکل گیری شخصیت هنری وی داشت. چراکه گرافیست­‌ها معمولا به کمپوزیسیون و میزانسن خیلی اهمیت می­‌دهند و با خطوط و هندسه متناسب خطوط سر و کار دارند. برای همین است که از آغاز کار هنری اسپهبد پس‌­زمینه کار، شکل هندسی بسیار دقیق دارد. خطوط راست گوشه و قائم که همدیگر را قطع می­‌کنند و بر خلاف سنت ایرانی که بیشتر با منحنی­‌ها حضور دارد، مثلا در مینیاتورها و گنبدها و طاق‌­نماهای مساجد و کاخها در ذهنیت ما حضور پررنگ دارد. اما در آثار اسپهبد، پشت نرمش‌­ها و ریزش‌­ها و حرکت رنگ­ها، حجم دقیق ریاضی و هندسی وجود دارد که بسیار محکم و استوار کمپوزسیون را نگه می­دارد. خصوصا که وی به نقاشی فیگوراتیو علاقه بیشتری داشت تا به نقاشی آبستره".

مجابی با اشاره به ارتباط اسپهبد با مجله تماشا و حضور در مباحث هنری و فرهنگی و اجتماعی افزود: "آشنایی با ادبا خصوصا احمد شاملو، اردشیر محصص فرصتی برای مباحث اجتماعی و هنری و جریان زیرزمینی مقاومت بود. تابلوهای کلاغها در نیمه دهه 50 به دنبال خاطره کودکی او و خصوصیت این حیوان یعنی مزور بودن و فضول که انعکاس زیادی میان هنرمندان و مطبوعات داشت، برداشتهای سیاسی، اجتماعی به دنبال داشت و او را به او را به عنوان هنرمند معترض کرد".

این شاعر و طنزپرداز با اشاره به سفر اسپهبد به لندن در سال 54 به انگیزه ادامه تحصیل اشاره کرد و اظهار داشت: "بعد از آن زمان در آستانه انقلاب 57 چند حادثه در توجه اسپهبد به مسائل انسانی موثر واقع می­‌شود. اول، زندگی با همسری که او را دوست دارد و عشق در آثارش مطرح می­‌شود و چون آن زمان آتلیه مشخصی نداشته و در آپارتمان کوچک لندن زندگی می‌­کرد، کارها به سمت پاستل و مداد رنگی با قطع کوچک می­‌رود. بازدید از موزه بریتیش لندن و دیدن مومیایی‌­های مصری، مساله انسان باندپیچی شده را برای او مطرح کرد و البته مرگ پدرش بر گرایش جدید او در نقاشی اثر گذاشت. یعنی موضوع عشق و رابطه انسانی، مرگ و مومیایی شدن انسان مدرن امروز در آثارش بروز می کند. مرحله بعد کارهای اسپهبد حضور المان­‌های خاص مثل کودک، خروس، بازی و بادکنک و چیزهایی که نوعی آزادی، آگاهی، معصومیت و ... را نمایندگی می­‌کند".

مجابی در بخش بعدی سخنانش به دوره بعد سیر حرفه­ای اسپهبد پرداخت: این دوره که بسیار مهم است، دوره ­ای است که آثاری با فیگورهای انسان-حیوان خلق می­‌شود؛ انسان حیوان که در هنر و ادبیات ایران همیشه مطرح بوده و هست و در ذهن انسان ایرانی تبدیل انسان به طبیعت و بازگشت از طبیعت به صورت انسانی امری بدیهی است. اسپهبد از نقش حیوانات در ترکیبی با انسان به منظور بروز خصوصیات حیوان در روح و نگاه انسان پرداخت تا خوی حیوانی و منش و روش و بینش حیوانی برخی انسانها را نشان دهد و این رویکرد انتقادی زیرکانه‌ای بود". 

گفتنی است در پایان سخنان دکتر جواد مجابی، نویسنده نامدار کشور، محمود دولت­ آبادی نیز اظهار داشت: "من هم شانس این را داشتم که با آقای علیرضا اسپهبد از طریق همان محافل هفتگی که با آقای شاملو بود آشنا شوم و آثار اسپهبد را بطور خاص می­‌دیدیم و درباره آنها با هم گفتگو می­‌کردیم".

آثار علیرضا اسپهبد تا 10 دی ماه در گالری فرمانفرما واقع در خیابان هفت تیر، خیابان کریم خان زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه اعرابی، شماره 2 در معرض دید علاقمندان قرار دارد.