به گزارش هنرآنلاین، "برای نجات کودکان" عنوان نمایشگاهی است که از سوی جمعی از هنرمندان و مجموعه‌داران در جهت ساخت قرنطینه (مرکز بازپروری) برای کودکان دارای بیماری نقص ایمنی اولیه از 10 آذرماه در گالری پردیس سینمایی ملت برپا شده و در این نمایشگاه بیش از 100 اثر نقاشی و مجسمه از سه نسل از هنرمندان تجسمی کشور به نمایش درآمده است.

در این نمایشگاه که به همت مجموعه گوهران و با همکاری آرتیبیشن و گالری پردیس ملت برپا شده، آثاری از هنرمندانی چون، کیخسرو خروش، محمد احصایی، حسین محجوبی، ابراهیم حقیقی، ژازه طباطبایی، منوچهر شیبانی، محمد هادی فدوی، یداله کابلی، عنایت الله نظری نوری، سیف اله صمدیان، اسرافیل شیرچی، کامران عدل، سروژ بارسقیان، احمد مرشد لو، رضا حسینی، احمد آریامنش و ... به نمایش در آمده است. بر همین اساس محمد احصایی و حسین محجوبی دو پیشکسوت عرصه هنرهای تجسمی از علاقمندان برای حضور در این نمایشگاه دعوت کردند.

محمد احصایی: هنرمندان می‌توانند جامعه آرمانی‌تری را نوید ‌دهند

محمد احصایی پیشکسوت هنر نقاشی‌خط و گرافیک حضور هنرمندان در نمایشگاه "برای نجات کودک" را یک اقدام قابل تحسین خواند و گفت: کسانی که مشغله هنری دارند، از جایگاه بهتری برای استفاده از فطرت انسانی در راستای عاطفه انسانی دارند.

احصایی، برگزاری نمایشگاه "برای نجات کودک" را اقدامی خیر و قابل توجه دانست و در این باره گفت: این همتی که هنرمندان و هنر دوستان برای اجرای کارهای خیریه به کار می‌برند واقعاً قابل ستایش است و من از اجرای آن بسیار خوشحالم.

او درباره اثری که به نمایشگاه "برای نجات کودک" اهداء کرده است، توضیح داد: این اثر نیز از سری کارهایی است که من درباره کلمه مقدس "لااله الا الله" انجام داده‌ام.

این هنرمند ادامه داد: این اثر تنها کاری بود که من در کلکسیون خودم داشتم اما نتوانستم که آن را برای کار خیرخواهانه و خوبی چون نمایشگاه "برای نجات کودک" ارائه نکنم.

این هنرمند پیشکسوت حضور هنرمندان در اقدامات خیرخواهانه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: از نظر من حضور هنرمندان در عرصه کارهای خیریه، سبب می‌شود که اقشار مختلف جامعه به سمت این مسائل و کمک به افراد آسیب‌پذیر جامعه جذب شوند.

احصایی ادامه داد: بدیهی است که موضوع هنر به فطرت افراد و از آن مهم‌تر به فرهنگ مربوط است لذا کسانی که مشغله هنری دارند، از جایگاه بهتری برای استفاده از فطرت انسانی در راستای عاطفه انسانی دارند.

او حضور هنرمندان عرصه مختلف هنرهای تجسمی، سینما و تلویزیون را در این نمایشگاه مثبت خواند و گفت: هنرمندان عرصه‌های مختلف به خصوص سینما و تلویزیون و تئاتر افراد عزیزی برای مردم کشور ما هستند لذا از اینکه می‌بینم آن‌ها توفیق حضور و بازدید از کارهای تجسمی را پیدا می‌کنند بسیار خوشحالم زیرا معتقدم دنبال کردن کارهای هنری در روحیه همه افراد تأثیرات بسیار مثبت و خوبی دارد.

احصایی تأکید کرد: در هر کشوری تعلیم و تربیت ساختار زندگی یک ملت را شکل می‌دهد لذا هنرمندان به‌عنوان کسانی که در این ساختار قرار دارند، از درجه اهمیت بالایی برخوردارند.

او تصریح کرد: درست است که هنرمندان در راستای شغل خود فعالیت می‌کنند اما یقیناً این تلاش هنرمندان بر بطن جامعه و تعالی بخشیدن به یک ملت مؤثر است لذا من بسیار خوشحالم که هنرمندان با ایجاد موج‌های مختلفی چون نمایشگاه "برای نجات کودک" حوزه حضور خود را گسترش می‌دهند.

احصایی هنرمندان را عناصر مؤثری در جامعه دانست و بیان کرد: بدیهی است که هنرمندان در عرصه هنر تأثیرگذار هستند اما این تأثیرگذاری به‌صورت واضح در بخش‌های فرهنگی و حتی اجتماعی قابل‌لمس است البته امیدوارم که چنین اقدامات و تلاش‌هایی از سوی تمام اقشار جامعه جدی گرفته شود و هرروز شاهد گسترش چنین نمایشگاه‌ها و اقدامات خیرخواهانه‌ای باشیم زیرا در این صورت یقیناً جامعه بهتر و آرمانی‌تری خواهیم داشت.

حسین محجوبی: هنر وظیفه فرهنگ‌سازی برای اقدامات خیر را بر عهده دارد

حسین محجوبی، نقاش پیشکسوت؛ هنر را به واسطه روح حساس هنرمندان موظف به فرهنگ‌سازی در راستای اقدامات خیریه می‌داند و از همین رو از برگزاری نمایشگاه "برای نجات کودک" استقبال کرده است.

این هنرمند نقاش برگزاری نمایشگاه "برای نجات کودک" را اقدامی در خور تحسین خواند و در این باره گفت: به طور حتم اقدامات خیرخواهانه و انسان دوستانه باعث رشد جامعه می‌شود لذا من نیز به عنوان یک هنرمند از برگزاری چنین نمایشگاهی بسیار خوشحالم.

او هنرمندان را گروه تاثیرگذاری در جلب اعتماد اکثر جامعه برای حمایت از افراد آسیب‌پذیر دانست و بیان کرد: فرهنگ‌سازی قطعاً یکی از نتایج مثبت حرکت‌های انسان دوستانه‌ای چون نمایشگاه "برای نجات کودک" است چراکه هنرمندان با حضور خود می‌توانند همیاری اقشار مختلف جامعه را نیز جلب کنند.

این هنرمند پیشکسوت تصریح کرد: هر چه در جامعه امروز شاهد کارهای اجتماعی و خیرخواهانه بیشتری باشیم، سرزمین متعالی‌تری خواهیم داشت؛ زیرا در چنین جامعه‌ای افراد به دنبال رفع مشکلات یکدیگر هستند به همین خاطر من اقدام خیرخواهانه نمایشگاه "برای نجات کودک" را ستایش می‌کنم.

محجوبی روحیه هنرمندان را سرشار از درک و احساس خواند و ادامه داد: هنرمندان به خاطر داشتن روح حساس خود دارای درک خاصی از شرایط اجتماعی هستند به همین خاطر حرکت این گروه به سمت افراد آسیب‌پذیر جامعه بدیهی‌تر است.

او افزود: تلاش هنرمندان برای جلب‌توجه جامعه و به‌خصوص افراد مرفه و سرمایه‌گذار برای کمک به قشر آسیب‌پذیر و کودکان بیمار اتفاق بسیار مثبتی است. البته امیدوارم که تعداد چنین اقدامات شایسته‌ای هرروز در کشور افزایش پیدا کند تا دیگر شاهد مشکلات کودکان و افراد آسیب‌پذیر جامعه نباشیم چراکه یک جامعه متحد موفق‌تر و متعالی‌تر است.

این هنرمند نقاش درباره ارائه 2 اثر خود به نمایشگاه "برای نجات کودک" گفت: این آثار مربوط به بیش از 40 سال پیش و از مجموعه "اسب و درخت" من هستند.

محجوبی ادامه داد: موضوع اصلی این تابلوها کاری است که انسان با طبیعت انجام داده است زیرا انسان به‌عنوان اشرف مخلوقات به‌جای سوق دادن دنیا به سمت‌وسوی بهتر آن را به نابودی کشانده است.

این هنرمند با اشاره به رشد فقر در جامعه مدرن امروزی گفت: نتیجه اقدامات انسانی امروز رشد فقر در سراسر دنیاست لذا در این میان وظیفه هنر و هنرمندان است که وارد عمل شوند و قدمی برای بهبودی این مسیر بردارند.

محجوبی فرهنگ‌سازی را یک الزام برای دنیای امروز دانست و خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازی باید همواره در جهت بهبود جهان پیش رو باشد به این معنا که نباید آن را صرفاً در یک عرصه خیریه محدود کنیم لذا درک یکدیگر و تلاش برای بهبود زندگی سایرین نیز باید در لیست فرهنگ‌سازی‌ها قرار گیرد.

او تأکید کرد: همه انسان‌ها به‌نوعی نیازمند کمک و ارائه خدمات انسانی هستند لذا در این دنیای فانی کسی نمی‌تواند خود را بی‌نیاز بداند اما در این ‌بین به نظر من یادآوری این نقص‌ها وظیفه هنرمندان است زیرا هنر می‌تواند با روح فاخر خود این نقص‌ها را به شکلی ظریف و انسانی به تصویر بکشد.

لازم به یادآوری است، این نمایشگاه در جهت ساخت قرنطینه (مرکز بازپروری) برای کودکان دارای بیماری نقص ایمنی اولیه برپا شده و عواید حاصل از آن برای ساخت این مرکز پزشکی کودکان در منطقه گلستانک کرج هزینه خواهد شد. همچنین نمایشگاه و فروش آنلاین آثار نمایشگاه "برای نجات کودکان" در سایت آرتیبیشن به نشانی http://arthibition.net/fa/gallery/exhibition/264 برای علاقمندان دایر است.

نمایشگاه "برای نجات کودکان" تا چهارم دی ماه در گالری پردیس سینمایی ملت به نشانی خیابان ولیعصر(عج)، ابتدای بزرگراه نیایش، روبروی کردستان، طبقه منفی 2 میزبان هنردوستان و خیرین است.