سرویس تجسمی هنرآنلاین، یوریک کریم مسیحی، هنرمند عکاس درباره برگزاری نمایشگاه "تهران غیر رسمی" به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در این نمایشگاه بالغ بر 20 اثر از تهران که مربوط به دهه 70 شمسی است به نمایش گذاشته شده است.

او ادامه داد: این آثار 25 سال قبل و زمانی که من جوان بودم، با هدف عکاسی از محیط زندگی‌ام، عکاسی شده است. در واقع وقتی در دهه‌ هفتاد عکاسی می‌کنید، جذابیت‌های دهه‌ هفتاد اصولاً وجود ندارد بلکه خوب و بد زندگی به صورت روزمره جاری است؛ زیرا باید دوره و دورانی سپری شود تا جاذبه و دافعه‌ این امر آشکار شود.

نویسنده مجموعه داستان "طبقه همکف"، درباره دلایل عکاسی در دهه 70 توضیح داد: من آن زمان عکاسی می‌کردم زیرا عکاس بودم و عکاسی کردن را دوست داشتم. لذا سراغ موضوع‌هایی می‌رفتم که برایم جالب بود و جذابیت داشت. در واقع عکاسی برای من نوعی کشف بود. کشفی که به من آگاهی و شناخت داد.

افتتاحیه نمایشگاه عکس یوریک کریم مسیحی با عنوان

این هنرمند، نمایش آثار این مجموعه را مورد استقبال جوانان خواند و بیان کرد: این عکس‌ها عمدتاً نظر جوان‌ترها را جذب می‌کند زیرا نوعی کار در سبک متفاوت است. در واقع این آثار با سلیقه و نگاهی متفاوت، توسط نگاتیو و به سبک آنالوگ عکاسی شده است تا جایی که حتی برخی از نگاتیوها نیز دچار آسیب شده‌اند و من با همان شرایط آن‌ها را به نمایش گذاشتم به همین خاطر فکر می‌کنم که این نوع نگاه برای اغلب جوان‌ترها جذاب است.

کریم مسیحی، جنبه روایی موجود در عکس‌ها را ناآگاهانه دانست و تصریح کرد: در آن دوران به این دلیل که هنوز کار داستان‌نویسی را شروع نکرده بودم، نگاهی به جنبه روایی عکاسی نداشتم و از آن آگاه نبودم با این وجود اغلب عکس‌ها به صورت ناخودآگاه دارای روایت است به خصوص عکس‌هایی که در بیش از یک فریم هستند، کاملاً قصه دارند.

او تأکید کرد: دلیل روایت درون عکس‌ها دست‌کاری من در حالت‌های اثر نبود با این وجود برخی از آثار اتفاقی را در دل خود دارند که دستمایه قصه است لذا می‌توانم بگویم با اینکه دنبال روایت نبودم اما قطعاً علاقه‌مند به این کار بودم البته پس از این دوره من عکاسی را کنار گذاشتم و به نوشتن داستان روی آوردم.

نویسنده مجموعه قصه "صد میدان" ، عکاسی را در نوشتن کتاب‌های بعدی خود مؤثر خواند و ادامه داد: از آنجایی که ابتدا عکاسی کردم و سپس به داستان نویسی روی آوردم، می‌توانم بگویم که قطعاً عکاسی در کارهای نوشتاری من تأثیر داشت زیرا همواره بعد از ادبیات عکاسی قرار داشته همان‌طور که پس از عکاسی، سینما وجود دارد لذا من فکر می‌کنم که عکاسی برای من این نقش میانی را به خوبی بازی کرده است.

افتتاحیه نمایشگاه عکس یوریک کریم مسیحی با عنوان

کریم مسیحی درباره علت نمایش ندادن این آثار تا امروز، بیان کرد: این عکس‌ها متعلق به دهه 70 است و من قصدی برای نمایش دادن آن‌ها نداشتم. حتی تا مدت‌ها نمی‌دانستم که نگاتیوها در کجا قرار دارند اما با این وجود شرایطی ایجاد شد که عکس‌ها به نمایش گذاشته شدند و بسیار مورد استقبال جوان‌ترها و مردم قرار گرفت به نحوی که امروز می‌توانم بگویم شوق عکاسی در من دوباره ایجاد شده است.

او ادامه داد: آثار این نمایشگاه از بین صدها عکسی که من داشته‌ام، با نقطه نظر کیوریتور نمایشگاه انتخاب شده است لذا ما تصمیم گرفتیم که تعداد کمتری عکس را در ابعاد بزرگ منتشر کنیم به همین خاطر امکان دارد که باقی عکس‌ها در نمایشگاه بعدی منتشر شود و یا اینکه آثار تازه‌ای در این عرصه ارائه کنم.

این هنرمند درباره دلیل انتخاب نام "تهران غیر رسمی" توضیح داد و گفت: این نام برای من بسیار اهمیت داشت زیرا اغلب عکس‌ها وجه رسمی تهران را به نمایش می‌گذارند. وجه‌ایی که اغلب توخالی، شیک و دروغین است به همین خاطر من فکر می‌کنم که این وجه از تهران را همواره رسانه‌های رسمی چون صداوسیما نشان داده‌اند اما بخش غیررسمی تهران که دارای زیبایی و زشتی، خوبی مردمان و رذالت آنان است را من در زندگی روزمره خود می‌بینم به همین خاطر چهره غیررسمی تهران برای من اهمیت داشت نه آن تصویر قلابی که همواره دیده می‌شود.

کریم مسیحی تصریح کرد: متأسفانه امروز نسل جدید امکانات هم چون دوربین دیجیتال، سبب شده که اغلب جوان‌ها بدون گذراندن دوران سختی که نیازمند حرفه‌ای شدن است، وارد مرحله عکاسی شوند به همین خاطر گاهی نمی‌دانند که باید چه کنند.

افتتاحیه نمایشگاه عکس یوریک کریم مسیحی با عنوان

او ادامه داد: امروز بسیاری از جوانان این نسل در حال بازگشت به سرچشمه آنالوگ هستند البته بدیهی است که نه آنالوگ به دوربین دیجیتال برتری دارد و نه دیجیتال به آنالوگ اما قطعاً درک درست جوانان از هنر عکاسی در این عرصه یک نیاز است که قطعاً با تحمل مشکلات این هنر بیشتر امکان‌پذیر می‌شود زیرا به طور حتم این تکنولوژی برای اغلب عکاسان حرفه‌ای یک امتیاز مثبت و مفید است که باعث سهولت امر می‌شود اما شاید باید جوان‌ترها در این عرصه اندکی تجدید نظر کنند.

بر اساس این گزارش، علاقه‌مندان می‌توانند تا 4 دی ماه از نمایشگاه عکس یوریک کریم مسیحی با عنوان "تهران غیر رسمی" در گالری دنا واقع در خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهار راه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک4، زنگ 2 دیدن کنند.