به گزارش هنرآنلاین به نقل از  ستاد خبری دهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر ، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای سیاست‌گذاری جشنواره دهم در حاشیه بازدید از جلسه انتخاب اولیه آثار این دوره از جشنواره گفت: جشنواره تجسمی فجر به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای  تجسمی کشور، امسال نیز با دبیری آقای مجتبی آقایی برگزار می شود و از مهمترین اساتید حوزه هنرهای تجسمی در رشته‌های مختلف دعوت شده است تا در کنار ایشان به انتخاب آثار جشنواره بپردازند.

وی افزود: در دوره دهم جشنواره بیش از 10000 اثر از 53 کشور به دبیرخانه ارسال شده است که امیدوارم با همکاری شورای انتخاب و داوری نتیجه خوبی داشته باشد.

مجید ملانوروزی با تاکید بر اینکه مهمترین معیار برای انتخاب آثار، شیوه اجرا، تکنیک، نگاه بر خلاقیت و ایده است ادامه داد: همچنین همانند سال‌های گذشته کارهای ایده محور، مفهومی را در بخش نمایشگاهی این جشنواره داریم که بینارشته‌ای و تلفیقی است بین رشته‌های تئاتر، موسیقی و تجسمی. امروزه موضوع هنرهای بینارشته‌ای در همه جای دنیا ملموس است و ما هم امیدوار هستیم با تعامل بین این سه حوزه شاهد تاثیرات مثبتی باشیم.

وی همچنین افزود: به طور معمول مهمترین کاری که در این جشنواره اتفاق می‌افتد تجلیل از مفاخر و فعالان این حوزه در  بخش‌های خصوصی، عمومی و دولتی است که در سال 96 توانستند  بر حوزه تجسمی کشور تاثیرگذار باشند.

دبیر شورای سیاست‌گذاری جشنواره تجسمی فجر با اعلام این موضوع که نبود فضای مناسب یکی از بزرگترین مشکلات بخش تجسمی است ادامه داد: یکی از مهمترین بخش‌های هنرهای تجسمی موضوع مکان نمایشگاهی است. هنرمند، مخصوصا هنرمندان هنرهای مفهومی و هنرهای نو، کار خود را براساس مکان و بخشی از اثر خلق می‌کند تا براساس آن فضا بتواند عناصر خود را طراحی کنند. یکی از مشکلات ما در بخش هنرهای تجسمی عدم وجود یک مکان مناسب برای هنرهای معاصر و مدرن است.

وی تصریح کرد: موزه هنرهای معاصرتهران، تنها براساس نقاشی طراحی شده است و بسیاری از کارهای چیدمانی و معاصر جایگاه مناسبی در آن ندارد. موسسه صبا از لحاظ اندازه یک امکاناتی دارد ولی معتقدم ایده‌های نو نیاز به مکان‌های نو دارد. پیشنهاد ما این است که اگر به نتیجه برسیم باغ کتاب می‌تواند با توجه به وسعت فضا یکی از گزینه‌ها باشد و این امکان وجود دارد که روی این نوع محیط‌ها کار کنیم. اما همچنان برای ارائه آثار خاص، بزرگ و معاصر نیاز به مکان حرفه‌ایی داریم که نور، عناصر محیطی بتواند برای نمایش آثار هم‌افزایی کند .