سرویس تجسمی هنرآنلاین: این روزها نمایشگاهی از سه نسل از هنرمندان تجسمی کشور با عنوان "برای نجات کودکان" در گالری پردیس ملت برپا شده است. این نمایشگاه به نیت حمایت از کودکان دارای بیماری نقص ایمنی اولیه برگزار شده تا عواید حاصل از این مجموعه هنری در جهت ساخت قرنطینه (مرکز بازپروری) مبتلایان به این بیماری هزینه شود. این نمایشگاه در راستای حراجی است که سال گذشته با عنوان گوهران برپا شد تا هزینه‌های خرید زمینی در منطقه گلستانک کرج مهیا شود و نخستین نمایشگاه "برای نجات کودکان" قصد دارد تا زمینه ساخت قرنطینه برای کودکان دارای بیماری نقص ایمنی اولیه را در این مکان مهیا کند. در این نمایشگاه جمعی از هنرمندان پیشکسوت و جوان و البته تنی چند از مجموعه داران هنری همچون گوهران و آرتیبیشن در جهت رسالت هنری خود آثاری را به این نمایشگاه هدیه کردند تا در این امر خیر پیش قدم باشند.

 

افتتاحیه نمایشگاهی از آثار هنرمندان در پردیس ملت

هنرمندان همواره برای حرکت‌های خیرخواهانه آستین بالا می‌زنند

سعیده آبشناسان مجموعه‌دار هنری که نمایشگاه "برای نجات کودکان" را به همکاری بیش از 100 هنرمند برپا کرده است درباره اهداف آن به هنرآنلاین گفت: قبل از برگزاری این نمایشگاه من مدت‌ها درگیر کودکانی که دارای نقص سیستم ایمنی هستند، بودم و این مسئله همواره دغدغه ذهن‌ام است.

او افزود: با توجه به اینکه آمار کودکان مبتلا به این نقص در ایران بسیار بالاست و هیچ نهادی از جمله دولت، یونسکو، یونیسف و ... با این موضوع درگیر نیستند، تصمیم گرفتیم که در این عرصه وارد عمل شویم.

این مجموعه‌دار هنری که سال گذشته نیز برای خرید محلی برای ساخت بیمارستان برای کودکان دارای بیماری نقص ایمنی اولیه حراج آثار گوهران را برپا کرد، مشکلات کودکان دارای نقص سیستم ایمنی را بسیار گسترده خواند و اظهار کرد: متأسفانه با وجود آمار بالای بیماران مبتلا به این مشکل ما هنوز در کشور بیمارستان فوق تخصصی، بانک اطلاعات و قرنطینه پس از پیوند برای این گروه نداریم. جای تأسف است که اغلب این کودکان با وجود هزینه‌های بالای درمانی در بیمارستان‌های عادی تحت عمل قرار می‌گیرند اما بدون هیچ قرنطینه‌ای رها می‌شوند.

آبشناسان افزود: رها کردن این کودکان و قرنطینه نشدن آن‌ها پس از عمل جراحی، باعث مرگ ‌ومیر این گروه می‌شود به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا حداقل با برگزاری این نمایشگاه اقدامی برای قرنطینه آن‌ها انجام دهیم.

او که در این نمایشگاه از مجموعه هنری خود، آثاری از کیخسرو خروش، ابراهیم حقیقی، یدالله کابلی، ژازه تباتبایی و... را اهدا کرده است بر لزوم همت مردمی برای کمک به این گروه از کودکان تأکید کرد و گفت: با توجه به اینکه تأسیس بیمارستان و بانک اطلاعاتی برای این کودکان هزینه بالایی دارد، ما تصمیم گرفتیم که در گام نخست قرنطینه را هدف قرار دهیم اما امیدواریم که با کمک هنرمندان و مردم بخش‌های دیگر نیز در گام بعدی مورد توجه قرار گیرد.

آبشناسان از حضور اساتید هنرهای تجسمی در برگزاری این نمایشگاه ابراز خرسندی کرد و گفت: حضور هنرمندان در برگزاری این نمایشگاه جای خوشحالی و خرسندی دارد زیرا درنهایت این هنرمندان هستند که برای چنین مواردی آستین بالا می‌زنند و از جریانات خیریه حمایت می‌کنند کما اینکه نظیر چنین رویدادهایی را در خیریه بهنام دهش‌پور و محک نیز شاهد بودیم.

آبشناسان تصریح کرد: من همیشه معتقدم که دچار شدن آدم‌ها به یک جو چندروزه، بسیار بد است، به همین خاطر انتظار دارم که در مورد این کودکان احساسات و عواطف مردم درگیر یک حمایت چندروزه نشود و این جریان مداومت داشته باشد.

این مجموعه‌دار ادامه داد: متأسفانه علی‌رغم تمام تلاش‌هایی که هنرمندان برای کمک به افراد آسیب‌پذیر انجام می‌دهند و تمام تلاش‌های اجتماعی این گروه، همواره بدتر از همیشه با این گروه رفتار می‌شود و هنرمندان مهجور باقی می‌مانند زیرا عملاً به زحمات آنان فکر نمی‌شود.

آبشناسان ساخت قرنطینه برای کودکان را اقدامی عملی خواند و گفت: مرکز قرنطینه این کودکان به‌طور حتم بعد ازاین نمایشگاه بنا خواهد شد و ما نام هنرمندان را نیز به‌عنوان بانیان این کار خیر بزرگ، بر روی آن قرار می‌دهیم تا به جامعه بیاموزیم که دین خود را به هنرمندان ادا کنند.

افتتاحیه نمایشگاهی از آثار هنرمندان در پردیس ملت

حضور هنرمندان در عرصه‌ فعالیت‌های خیریه جامعه آرمانی‌تری را نوید می‌دهد

محمد احصایی پیشکسوت هنر نقاشی‌خط و گرافیک حضور هنرمندان در نمایشگاه "برای نجات کودک" را یک اقدام قابل تحسین خواند و گفت: کسانی که مشغله هنری دارند، از جایگاه بهتری برای استفاده از فطرت انسانی در راستای عاطفه انسانی دارند.

احصایی، برگزاری نمایشگاه "برای نجات کودک" را اقدامی خیر و قابل توجه دانست و در این باره گفت: این همتی که هنرمندان و هنر دوستان برای اجرای کارهای خیریه به کار می‌برند واقعاً قابل ستایش است و من از اجرای آن بسیار خوشحالم.

او درباره اثری که به نمایشگاه "برای نجات کودک" اهداء کرده است، توضیح داد: این اثر نیز از سری کارهایی است که من درباره کلمه مقدس "لااله الا الله" انجام داده‌ام.

این هنرمند ادامه داد: سال‌ها قبل یعنی از سال 1354 من کار نوشتن کلمه مقدس "لااله الا الله" را در واریانت‌های مختلف شروع کردم که البته بیشتر آثار محدود به کلمه مقدس الله شده است.

احصایی تصریح کرد: این اثر یکی از کارهایی است که من از کلمه "الله" با رنگ، شکل و انواع مختلف کارکرده‌ام.

او افزود: این اثر تنها کاری بود که من در کلکسیون خودم داشتم اما نتوانستم که آن را برای کار خیرخواهانه و خوبی چون نمایشگاه "برای نجات کودک" ارائه نکنم.

این هنرمند پیشکسوت حضور هنرمندان در اقدامات خیرخواهانه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: از نظر من حضور هنرمندان در عرصه کارهای خیریه، سبب می‌شود که اقشار مختلف جامعه به سمت این مسائل و کمک به افراد آسیب‌پذیر جامعه جذب شوند.

احصایی ادامه داد: بدیهی است که موضوع هنر به فطرت افراد و از آن مهم‌تر به فرهنگ مربوط است لذا کسانی که مشغله هنری دارند، از جایگاه بهتری برای استفاده از فطرت انسانی در راستای عاطفه انسانی دارند.

او حضور هنرمندان عرصه مختلف هنرهای تجسم، سینما و تلویزیون را در افتتاحیه این نمایشگاه مثبت خواند و گفت: هنرمندان عرصه‌های مختلف به خصوص سینما و تلویزیون و تئاتر افراد عزیزی برای مردم کشور ما هستند لذا از اینکه می‌بینم آن‌ها توفیق حضور و بازدید از کارهای تجسمی را پیدا می‌کنند بسیار خوشحالم زیرا معتقدم دنبال کردن کارهای هنری در روحیه همه افراد تأثیرات بسیار مثبت و خوبی دارد.

احصایی تأکید کرد: در هر کشوری تعلیم و تربیت ساختار زندگی یک ملت را شکل می‌دهد لذا هنرمندان به‌عنوان کسانی که در این ساختار قرار دارند، از درجه اهمیت بالایی برخوردارند.

او تصریح کرد: درست است که هنرمندان در راستای شغل خود فعالیت می‌کنند اما یقیناً این تلاش هنرمندان بر بطن جامعه و تعالی بخشیدن به یک ملت مؤثر است لذا من بسیار خوشحالم که هنرمندان با ایجاد موج‌های مختلفی چون نمایشگاه "برای نجات کودک" حوزه حضور خود را گسترش می‌دهند.

این هنرمند حضور رسانه‌ها در راستای تبلیغ فعالیت‌های انسان دوستانه را یک نیاز خواند و بیان کرد: ازنظر من اقدامات انسان دوستانه هنرمندان قابل‌تحسین است اما قطعاً در کنار این امر باید نقش مردم را به‌عنوان کسانی که برای هنر و هنرمندان ارزش قائل هستند جدی بگیریم و از رسانه‌ها برای تلاشی که انجام می‌شود، متشکر باشیم چراکه این موج‌های خبری عامل مهمی در راستای توسعه تأثیرگذاری اقدامات هنرمندان و جامعه خیرین است.

احصایی هنرمندان را عناصر مؤثری در جامعه دانست و بیان کرد: بدیهی است که هنرمندان در عرصه هنر تأثیرگذار هستند اما این تأثیرگذاری به‌صورت واضح در بخش‌های فرهنگی و حتی اجتماعی قابل‌لمس است البته امیدوارم که چنین اقدامات و تلاش‌هایی از سوی تمام اقشار جامعه جدی گرفته شود و هرروز شاهد گسترش چنین نمایشگاه‌ها و اقدامات خیرخواهانه‌ای باشیم زیرا در این صورت یقیناً جامعه بهتر و آرمانی‌تری خواهیم داشت.

افتتاحیه نمایشگاهی از آثار هنرمندان در پردیس ملت

نمایشگاه "برای نجات کودک" گامی در راستای بهبود جامعه است

اما هادی فدوی هنرمند پیشکسوت عرصه نقاشی برگزاری نمایشگاه خیریه "برای نجات کودک" را گام مهمی در راستای بهبود شرایط کودکان دارای بیماری نقص ایمنی دانست.

فدوی، برگزاری نمایشگاه "برای نجات کودک" را مایه خوشحالی و خرسندی خواند و در این باره به هنرآلاین گفت: متأسفانه مدت زمان طولانی است که دولت اقدامی در راستای برخی مسائل انجام نمی‌دهد به همین خاطر مردم و انجمن‌ها خود وارد عمل شده‌اند درصورتی‌که یکی از وظایف اصلی دولت‌ها با توجه به درآمدهای سرشار نفتی حمایت از افراد کم‌بضاعت و بیماری‌های استثنایی است.

او افزود: با این ‌وجود به نظر می‌رسد که ما امروز در دل کویر قرار داریم لذا سعی می‌کنیم که با حرکت‌های کوچک خیرخواهانه شبیه به قطره‌ای آب عمل کنیم.

این هنرمند نقاش ادامه داد: رویدادهای خیریه امروز ایران مرا به یاد حکایتی می‌اندازد که در آن کودکی ماهی‌های افتاده در ساحل را پس از مد نجات می‌دهد و به دل آب ‌باز می‌گرداند. در این میانه فیلسوفی از او پرسید که این کار او چه نتیجه‌ای برای تمام ماهی‌ها دارد. کودک اما پاسخ داد که حرکت او شاید برای تمام ماهی‌های در حال جان دادن مؤثر نباشد اما حداقل برای آن ماهی که به آب بازگردانده شده مؤثر است.

فدوی تلاش هنرمندان در راستای بهبود شرایط کنونی جامعه را قابل تأمل خواند و بیان کرد: ما هنرمندان در عرصه پرتلاطم جهانی که خود آن را پرآشوب کرده‌ایم، سعی داریم که نظیر کودک آن روایت عمل کنیم و حداقل برای چند نفر نجات‌دهنده و حامی باشیم لذا حرکت‌هایی نظیر نمایشگاه "برای نجات کودک" برای من بسیار لذت‌بخش است. البته من در برنامه‌هایی نظیر این نمایشگاه نیز حضورداشته‌ام زیرا معتقدم که کمک کردن به افراد حس خوشایندی را برای هر فردی به دنبال دارد.

او بر لزوم همکاری‌های قشر ثروتمند جامعه تأکید کرد و افزود: به طور حتم قشر ثروتمند و مرفه جامعه نیز باید در چنین مواردی سهیم باشند زیرا همه ما انسان‌ها به یکدیگر مرتبط هستیم.

این هنرمند نقاش درباره اثر ارائه ‌شده‌ از وی در نمایشگاه "برای نجات کودک" توضیح داد و گفت: این اثر با عنوان "اسب‌های بی سوار" بر مبنای شعر؛ گوی توفیق و کرامت در میان افکنده‌اند/ کس به میدان درنمی‌آید سواران را چه شد / از حافظ شیرازی خلق شده است.

فدوی درباره دلیل استفاده از المان اسب در اغلب آثارش بیان کرد: اسب‌ها در ایران باستان موجودات پسندیده‌ای هستند و من نیز به آن‌ها احترام می‌گذارم لذا این موجود همواره در آثار من موجود است.

او عملکرد شفاف نمایشگاه‌های خیریه را یک نیاز خواند و تصریح کرد: کسانی که متولی برگزاری یک مجموعه خیریه هستند باید به‌صورت شفاف کار کنند چرا که متأسفانه در جامعه ما گاها سر و کله افراد سودجو در این مسیرها پیدا شده است لذا لازم است که شفاف سازی انجام شود.

این هنرمند بیان کرد: کمک کردن به افراد نیازمند عامل مهمی برای کسب رضایت درونی است لذا امیدوارم که همه مردم در هر قشر و شرایطی امکان چنین کاری را داشته باشند.

بر اساس این گزارش، نمایشگاه "برای نجات کودک" با عرضه بیش از ۱۰۰ اثر هنری از سوی سه نسل از هنرمندان تجسمی کشور و برخی از مجموعه‌داران، با هدف ساخت قرنطینه (مرکز بازپروری) برای کودکان دارای بیماری نقص ایمنی اولیه برگزار شده که در افتتاحیه توانست رکورد فروش قابل توجهی ۵۰ میلیون تومانی را ثبت کند.

در این نمایشگاه آثار هنرمندانی همچون، محمد احصایی، حسین محجوبی، کیخسرو خروش، ابراهیم حقیقی، یدالله کابلی، ژازه تباتبایی، منوچهر شیبانی، محمد هادی فدوی، عنایت الله نظری نوری، سیف اله صمدیان، اسرافیل شیرچی، کامران عدل، احمد مرشد لو، رضا حسینی، احمد آریامنش و... عرضه شده است و علاقه‌مندان می‌توانند تا اول دی‌ماه به گالری پردیس سینمایی ملت واقع در خیابان ولیعصر(عج)، ابتدای بزرگراه نیایش، روبه‌روی کردستان، طبقه منفی ۲ مراجعه کنند.