سرویس تجسمی هنرآنلاین: نشست خبری پنجمین دوسالانه طراحی گرافیک "سرو نقره‌ای" دوشنبه 27 آذرماه با حضور مصطفی اسداللهی رئیس انجمن صنفی طراحان گرافیک؛ مسعود سپهر نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک، ایمان صفایی دبیر پنجمین دوره سرو نقره‌ای؛ مجید بلوچ و علی بختیاری در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست مصطفی اسداللهی با اشاره به اینکه سرو نقره‌ای بزرگترین رویداد طراحی گرافیک ایران است گفت: اعتقاد راسخ دارم که طراحی گرافیک مهمترین رسانه تاثیرگزار در زندگی امروز بشر است. بر همین اساس فکر می‌کنم توجه به طراحی گرافیک می‌تواند توجه به پیشرفت کیفی زندگی بشر امروز باشد.

اسداللهی درباره دلیل آغاز به کار سرو نقره‌ای گفت: زمانی بود که نمایشگاه‌های ملی طراحی گرافیک توسط وزارت ارشاد حمایت می‌شد و انجمن طراحان گرافیک توانست بینال‌های 7 ،8 و 9 را در سطح بین‌المللی و با استانداردهای عالی برگزار کند. اما بعد از دوره نهم وزارت ارشاد برگزاری نمایشگاه‌ها را دچار وقفه کرد و انجمن طراحان گرافیک تصمیم گرفت دوسالانه‌های مستقلی را برگزار کند. بنابراین سال 89 اولین دوره سرو نقره‌ای به همت انجمن طراحان گرافیک ایران برگزار شد و تا به حال به صورت منظم ادامه یافته است.

اسدالهی افزود: سرو نقره‌ای رویداد بسیار بزرگی است که یکی از پر بیننده‌ترین نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی است. یکی از اهداف مهم ما آموزش دادن به مخاطبان است و می‌خواهیم طراحی گرافیک را به توده‌های مردم که مصرف‌کنندگان طراحی گرافیک هستند، معرفی کنیم. به همین دلیل به برگزاری نمایشگاه اهمیت زیادی می‌دهیم.

پس از آن ایمان صفایی به ارائه توضیحاتی درباره پنجمین دوره سرو نقره‌ای پرداخت و گفت: امسال برای اولین بار هیئت انتخاب آثار را حذف کردیم و انتخاب را به عهده خود اعضای صنفی انجمن طراحان گرافیک گذاشتیم.

او با ارائه آماری از شرکت‌کنندگان در این دوره گفت: 226 طراح با 552 اثر در سرو نقره‌ای پنجم شرکت دارند که آثار آنها در 12 شاخه به نمایش در می‌آید و برگزیدگان هر شاخه تندیس سرو نقره‌ای را دریافت می‌کنند. داوری آثار از روز 2 تا 5 دی ماه و همزمان با برگزاری نمایشگاه انجام می‌شود. همچنین تندیس سرو نقره‌ای امسال به برترین استودیوی طراحی گرافیک، برترین سفارش‌دهنده و برترین فرآیند تولید اهدا می‌شود و علاوه بر آن جایزه 2 میلیون تومانی به یک طراح جوان اهدا خواهد شد.

صفایی ادامه داد: در فراخوان این دوره 13 بخش اعلام شده بود اما متاسفانه یکی از بخش‌ها به دلیل عدم دریافت اثر، حذف شد. این بخش به "طراحی محیطی" اختصاص داشت و به نظر می‌رسد به دلیل اینکه هیچ سفارشی در این زمینه به طراحان داده نشده است، شرکت‌کننده‌ای هم وجود نداشت.

او با اشاره به 12 بخش سرو نقره‌ای گفت: در بخش طراحی نشانه 108 شرکت‌کننده با 183 اثر در نمایشگاه حضور دارند. بخش طراحی هویت بصری با 38 هنرمند و 39 اثر، بخش طراحی جلد با 34 هنرمند و 61 اثر، طراحی صفحه‌آرایی با 27 طراح و 45 اثر، پروژه‌هایی برای نشر با 22 طراح و 29 اثر، طراحی پوستر با 71 طراح و 150 اثر، بخش تبلیغات با 21 طراح و 39 اثر، کمپین تبلیغاتی با 6 طراح و 7 اثر، بسته‌بندی با 28 طراح و 41 اثر، بخش دیجیتال با 5 طراح و 18 اثر، بخش عنوان‌بندی، اینفوگرافیک و... با 10 طراح و 17 اثر و بخش طراحی حروف با 8 طراح و 10 اثر، بخش‌های مختلف پنجمین دوره سرو نقره‌ای هستند.

صفایی افزود: کتاب سرو نقره‌ای پنجم که توسط انتشارات آبان چاپ شده است در روز اختتامیه رونمایی می‌شود. همچنین نشست‌های تخصصی در طول برگزاری این رویداد در نظر گرفته شده است و یک بخش جنبی مهم با عنوان "پلاکارد، نگاهی به طراحی اعلان سر در سینما" نیز همزمان با سرو نقره‌ای برگزار می‌شود.

علی بختیاری، دبیر بخش جنبی سرو نقره‌ای گفت: با توجه اینکه این رویداد مختص اعضای انجمن طراحان گرافیک است و طراحان غیر عضو امکان حضور در آن را ندارند، بخش زیادی از طراحان گرافیک از این نمایشگاه جا می‌مانند. در جلسات مختلف تصمیم گرفتیم بخشی از این طراحان را وارد این رویداد کنیم و بر این اساس موضوع فراموش شده و مورد غفلت قرار گرفته طراحی سردر سینما را انتخاب کردیم.

بختیاری افزود: به سمت مطالعه تاریخ طراحی سردر سینماها رفتیم و با همکاری موزه سینما آثار طراحی شده برای سینماها را گردآوری کردیم. در نهایت 20 اثر که در سال‌های 1343 تا 1381 طراحی شده‌اند انتخاب شد تا روز 8 دی‌ماه همزمان با افتتاح گالری "سلام" در این محل نمایش داده شوند. مطالعات خود را تا آغاز دهه 80 متوقف کردیم چون از آن پس این شغل به سمت دیجیتال شدن رفت و آن صنعت دستی از میان رفت.

پس از آن مسعود سپهر با اشاره به اینکه امسال انجمن طراحان گرافیک ایران 20 ساله شده است گفت: همه ما می‌دانیم که چه راه دشواری را برای گردهم آوردن هنرمندان طی کردیم و این 20 ساله شدن مانند 100 ساله شدن سازمان‌های دیگر اهمیت دارد. این انجمن با عضویت 70 نفر تاسیس شد و بزرگِ ما مرتضی ممیز بود که اگر شخصی مانند او در جمع حضور نداشت نمی‌توانستیم سنگ اول انجمن را بگذاریم.

سپهر ادامه داد: انجمن در این سال‌ها رشد کرد و فراز و فرودهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را از سر گذراند. هدف انجمن این بود که به شغل طراحی گرافیک که از نیازمندی‌های زندگی شهری است سر و سامان دهد و تعرفه کار طراحان گرافیک را ترویج کند و در این کار هم موفق بود. در این سال‌ها چندین نمایشگاه کوچک داخلی و چند دوسالانه باشکوه بین‌المللی برگزار کردیم و مستندات حرفه‌ای زیادی را منتشر کردیم. این انجمن تنها جایی بود که علاقه داشت آرشیو گرافیک ایران را گردآوری کند و این کار را به خوبی انجام داد.

مجید بلوچ هم درباره گردآوری آرشیو گرافیک گفت: از همان آغاز به کار انجمن قصد داشتیم به دنبال کسانی برویم که ممکن بود بعدا به آنها دسترسی نداشته باشیم یا آنها را از دست بدهیم. در این سال‌ها حدود 100 نفر استاد و دانشجو برای جمع‌آوری آثار با ما همکاری کردند و به آتلیه هنرمندان رفتند تا آثار آنها را جمع‌آوری کنند. حدود 12 هزار اثر در اختیار ما قرار گرفت و نیاز به جایی داشتیم که این گنجینه بی‌مکان را آنجا نمایش دهیم. پس از تلاش‌های بسیار سازمان زیباسازی شهرداری تهران پذیرفت که عمارت ارباب هرمز را در اختیار ما قرار دهد تا موزه گرافیک ایران در آنجا تاسیس شود. حالا نزدیک به 3 سال است که این موزه فعال است و بازدیدکنند‌ های زیادی هم دارد.

گفتنی است پنجمین دوسالانه طراحی گرافیک "سرو نقره‌ای" روز 1 دی ماه در خانه هنرمندان آغاز می‌شود و تا 12 دی ماه ادامه دارد. همچنین مراسم اختتامیه این رویداد 15 دی ساعت 17 در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود.