به گزارش هنرآنلاین، ندا درزی مدیر پروژه پرسبوک گفت: با پیگیری های متعددی که از مهرماه سال گذشته برای برگزاری پرسبوک هفتم آغاز کردیم؛ اداره میراث فرهنگی خمینی شهر، اداره فرهنگ و ارشاد اصفهان و خمینی شهر مجوز لازمه برای برگزاری این بخش را صادر کردند٬ اما در نهایت شورای شهر درچه چند روز مانده به اجرای پروژه عدم همکاری خودشان را اعلام کرده و بخش کیوریتوریال دوره هفتم ناتمام ماند.

ندا درزی مدیر پروژه پرسبوک در استیمنت رویداد اذعان می‌دارد: " کبوتر دَم " استعاره ایست از بازسازی یک وضعیت در شرف ویرانی، که نیازمند جانی دوباره است، کبوترخانه های بدون کبوتر نشانه ای از این زوال رو به ویرانیست، گویی دم دوباره کبوتران در این بناهای متروک نمادیست از زندگی دوباره آن در زیست - بوم فراموش شده و تلنگری که هنرمندان امروز بر امکان آن تاکید می ورزند.

او افزود: پس از اجرای بخش نمایشگاهی و نشست‌های هفتمین سالانه هنر معاصر پرسبوک در سه گالری اصفهان: صفوی ، بیان و اکنون که شامل آثار هنرمندان مدعو ومنتخب بود، بخش کیوریتوریال توسط ندا درزی مدیر پروژه و بنیان گذار پرسبوک با کسب مجوزها آغاز شد و به دلیل عدم همکاری شورای شهر درچه این پروژه دراین مقطع ناتمام ماند. دراین بخش قرار بود اجراهای محیطی در فضای بازکبوترخانه ها با آثاری که رویکردی کاملا محیط زیستی داشته در اول دی ماه سال جاری در درچه اصفهان اجرا شوند.

او افزود: دراین پروژه قرار بود هشت هنرمند حرفه‌ای حضور داشته باشند و طرح‌های قطعی شده شان را اجرا کنند. این هنرمندان شامل؛ مونا آقا بابایی٬ مینو ایرانپور٬ محمود بخشی٬ عاطفه خاص٬ ندا درزی٬ نگار فرجیانی٬ مهسا کریمی‌زاده و نوشین نفیسی بودند.

درزی ادامه داد: با پیگیری‌های متعدد و سفرهای مقدماتی که از مهرماه سال گذشته آغاز کردیم تمامی مجوزهای لازمه جهت برگزاری بخش کیوریتوریال را صادر کردند اما در نهایت این بخش ازدوره هفتم ناتمام ماند.

به گفته مدیر پروژه درزی؛ مسئول شورای شهر درچه با ارسال پیامکی مبنی بر این که برنامه یک روزه پرسبوک کارایی و تاثیر فرهنگی لازم را ندارد برنامه برج کبوترخانه ولاشان (درچه) را در تاریخ ۲۵ آذرماه لغو کردند.

مدیرپروژه پرسبوک گفت: به عنوان مدیر پرسبوک و یکی ازهنرمندان حاضر در این پروژه اعتراض خود را نسبت به رای شورای شهر درچه اعلام می‌کنم که به حرمت هنر و هنرمندان حاضر در این بخش بی‌اعتنایی کرده و این بخش را کم اهمیت شمردند. در صورتی که برگزاری این رویداد می‌توانست نگاه‌های منطقه‌ای و فراملی را متوجه شهر درچه وکبوترخانه‌ها به طور خاص کند و به عنوان یک نیروی بازدارنده٬ مانع تخریب بیش از حد کبوترخانه‌ها بر اثر کم توجهی مسئولین شهر از این پس شود.

او افزود: البته هر چند با رسانه‌ای شدن این موضوع باز هم نگاه‌ها متوجه شهر درچه می‌شود ولی چه بهتر می‌شد که با همکاری شورای شهر درچه و فراهم کردن شرایط برگزاری این رویداد، "درچه" با رویکردی مثبت در رسانه‌ها مطرح می‌شد.

درزی ادامه داد: البته هرچند که در بخش جنبی هفتمین دوره پرسبوک٬ ما چنین شرایطی را در کارگاه سه روزه‌ در کویرحسن آباد٬ معدن نمک و روستای قورتان با هنرجویان گاه حتی کمتر از سه ساعت داشته، به نحو احسن اجرا کردیم و بازخورد فرهنگی رضایت بخشی را داشتیم. چرا وقتی مسئولین درچه که شناخت کافی درباره هنر ندارند از کارشناسان هنری بهرمند نمی‌شوند و درباره یک پروژه بدون نگاه حرفه‌ای و منطقی تصمیم گیری می‌کنند.

درزی ادامه داد: علی رغم تمام کارشکنی‌ها که موجب شد بخشی از پروژه پرسبوک ناتمام بماند٬ پرسبوک مراسم اختتامیه هفتمین دوره خود را با معرفی منتخبین نهایی و رونمایی از کتاب این رویداد هنری خاتمه خواهد داد. این در حالیست که سیاست گذاری نحوه برگزاری هشتمین سالانه پرسبوک چندیست که آغاز شده است و متعاقبا از طریق رسانه ها اعلام خواهد شد.

مشاور هنری پرسبوک هفتم امید قجریان، مشاور روابط بین الملل سعید خاور نژاد، مجری طرح در اصفهان امین میرخلف و مدیریت رسانه با مریم آموسا است.

برای اطلاعات بیشتر به کانال تلگرام و اینستاگرام پرسبوک رجوع کنید. @persbookart