سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه طراحی آناهیتا عاصیان با عنوان "دگرپیکری" در گالری آرته برپاست. این هنرمند در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: از سه سال پیش روی این مجموعه کار کردم و حاصل آن 90 اثر بود که از میان آنها 48 تابلو را برای نمایشگاه انتخاب کردم. این آثار با خودکار روی مقوا کار شده‌ و تمام پرتره‌های موجود در آثار کلاژ شده‌اند.

او درباره نحوه شکل‌گیری این مجموعه گفت: ابتدا تعدادی پرتره از مجلات انتخاب کردم و سعی کردم بر اساس چهره‌ای که می‌بینم یک بدن طراحی کنم. این بدن‌ها در لحظه و بدون هیچ پیش طرحی کشیده شده‌اند و بدون در نظر گرفتن اینکه چهره‌ها متعلق به افراد مشهور است یا نه، برای آنها پیکری طراحی می‌کردم.

آناهیتا عاصیان

عاصیان افزود: اگر بدن انسان را بالاترین چیزی که خلق شده است در نظر بگیریم، هر چه از آن کم یا به آن اضافه کنیم انگار آن پیکره از حد خود پایین آمده و ارزش خود را از دست داده است. مفهوم "دگر پیکری" از همین موضوع می‌آید و با این کار انگار انسان پست‌تر شده است. به نظر من هر کدام از این آثار نشان‌دهنده ذات و روح آن آدمی است که از پرتره‌اش در کار استفاده شده است.

او درباره دلیل استفاده از کلاژ و خودکار در این آثار گفت: در این تابلوها آدم‌هایی که وجود دارند به همراه پیکره‌هایی که وجود ندارند اما خلق شده‌اند دیده می‌شود. کلاژ را به این دلیل انتخاب کردم تا آدم‌های واقعی پشت این قضیه باشند و تاثیر خود را بر طرح‌ها بگذارند. همچنین یکی از بیانگراترین عناصر بصری خط است و خودکار این امکان را به من می‌داد که خط‌های سریع یا هاشورهای منظم را ایجاد کنم. چون صراحت در این کارها برایم اهمیت زیادی داشت از رنگ استفاده نکردم و همه آثار سیاه و سفید هستند.

آناهیتا عاصیان

عاصیان ادامه داد: قبلا این ترکیب‌ها را به فرم‌های دیگری هم تجربه کرده بودم ولی بعد از مدتی ناخودآگاه به سمت پیکر انسان رفتم. از ابتدای تاریخ هنر فیگور انسان اهمیت زیادی داشته و اوج آن در دوره رنساس است که آناتومی انسان بسیار دقیق و ظریف نمایان می‌شد. اما در آثار من همه این اصول نقض شده تا ارزش انسان را پایین بیاورد.

عاصیان افزود: پس از پایان کار متوجه شدم که ناخودآگاه یک تبعیض جنسیتی انجام داده‌ام و پیکره‌هایی که متعلق به زنان است را الهه‌وار کشیدم اما پیکره مردان بیشتر دچار آن مسخی که در نظر داشتم شده است.

او با اشاره به اینکه حس ایجاد شده در مخاطبان برایش اهمیت زیادی دارد گفت: وقتی مخاطبان این ترکیب چهره واقعی و بدن غیر طبیعی را می‌دیدند واکنش‌های جالبی داشتند. هر کسی با تعدادی از آثار همذات پنداری می‌کرد و آنها را مانند خودش می‌دانست.

نمایشگاه "دگرپیکری"  تا 26 آذر در گالری آرته به نشانی شیرازجنوبی، پایین‌تر از پل همت، بلوار علی خانی، ۲۰متری گلستان، ۱۲متری دوم، پلاک۳ برقرار است.