سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه مجسمه‌های پژمان علومی با عنوان "اندر میانم پیچ پیچ" در گالری سیحون برگزار شده است. این هنرمند در گفت‌وگو با هنرآنلاین با اشاره به اینکه کار روی این مجموعه را از سال 92 آغاز کرده است گفت: در این نمایشگاه 10 مجسمه ساخته شده از چوب به نمایش درآمده است که ابعاد آنها از 20 تا 180 سانتیمتر متغیر است.

علومی ادامه داد: این آثار بازتاب درون من است و در طول این چند سال کاملا درگیر کار بودم و هر طرحی که من را مجذوب کرد مصمم شدم تا آن را بسازم. طرح‌های زیادی داشتم که تعدادی از آنها پس از چند سال ساخته شد و مجسمه‌هایی که به وجود آمد بازتاب درونیات من است. سعی کردم پیچش‌های درونی خود را در این آثار نمایان کنم و تلاش کردم تحت تاثیر جریان خاص یا آثار هنری مورد علاقه خود قرار نگیرم و یک پویش شخصی را بروز دادم.

او با بیان اینکه در بعضی از آثار المان‌های ایرانی هم وجود دارد افزود: با وجود اینکه همه این مجسمه‌ها پیکره هستند اما از نظر من این مجموعه فیگوراتیو نیست. در تعدادی از آثار نمادهایی از حیوانات دیده می‌شود و حتی در 2 کار بزرگ هم خودم را نشان داده‌ام، اما ممکن است مخاطب هیچ‌کدام از اینها را پیکره نداند. درعین حال می‌توان آنها را انتزاعی دانست، اما من به دنبال دسته‌بندی نبودم و فقط می‌خواستم خودم را برزو دهم. از نظر فرمی وجوه مشترکی در آثار هست که نشان می‌دهد همه آنها از یک خانواده هستند.

پژمان علومی

علومی افزود: آثار من معمولا با چوب ساخته می‌شوند و گرایشی به مواد مصنوعی ندارم. با توجه به اینکه مجسمه‌هایم حسی هستند کار با مواد طبیعی را ترجیح می‌دهم. حتی زمانی که هنوز به سمت مجسمه‌سازی نیامده بودم به کار با چوب علاقه داشتم.

او درباره انتخاب اسم نمایشگاه گفت: مشکل زیادی برای انتخاب اسم داشتم و زمان زیادی صرف آن کردم. مدتها مطالعه کردم و دلم می‌خواست عنوانی را انتخاب کنم که باورش کرده باشم. سرانجام به شعری از مولانا برخوردم که در نگاه اول متوجه شدم پیچشی که در آن هست همان چیزی است که من درگیر آن هستم. در غزل مولانا آمده است "ما که‌ایم اندر جهان پیچ پیچ ... چون الف او خود چه دارد هیچ‌هیچ" و من با کمی جابه‌جایی کلمات توانستم عنوان مناسب نمایشگاه را پیدا کنم.

نمایشگاه "اندر میانم پیچ پیچ" تا 22 آذرماه در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، خیابان چهارم ،پلاک ۱ ادامه دارد.