سرویس تجسمی هنرآنلاین: امیر راد، مدیر کانون نیومدیای موزه هنرهای معاصر تهران در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره اولین جشنواره بین‌المللی رادیکال پرفورمنس گفت: جشنواره بین‌المللی رادیکال پرفورمنس که تمرکز آن بر پرفورمنس به معنای عام است در چهار شاخه آلترناتیو پرفورمنس، پرفورمنس‌آرت، ویدئو پرفورمنس و سایبرفورمنس برگزار می‌شود و دو بخش سایبرفورمنس و ویدئو پرفورمنس برای اولین بار است که در ایران مطرح می‌شود.

راد افزود: از سوی دیگر بخش آلترناتیو سال‌هاست که در بخش‌های دانشگاهی و... انجام می‌شود اما هیچ‌وقت به این شکل مجزا به آن پرداخته نشده بود. یکی از دلایل رفتن به این سمت آن بود که این حوزه بتواند بدون وابستگی به حوزه‌های دیگر، هنرمندان را جذب کند و جنبه فعالیت آموزشی و فرهنگی داشته باشد.

او با اشاره به اینکه بیش از 140 اثر از سراسر جهان به این جشنواره ارسال شده است افزود: برای انتخاب آثار در بعضی از شاخه‌ها داوری در سه مرحله انجام شد و برای این کار از داوران بین‌المللی و داوران شناخته شده ایرانی دعوت کردیم. در نهایت حدود 2 ماه پیش نتایج نهایی و آثار برگزیده اعلام شد و به زودی موزه هنرهای معاصر میزبان این رویداد خواهد بود.

راد افزود: بخش سی پرفورمنس به روال سال‌های گذشته به صورت کیوریتوریال و دعوتی انجام می‌شود، اما با توجه به اینکه قصد داشتیم جشنواره رادیکال پرفورمنس به منبعی برای جذب، شناخت و آشنایی با هنرمندان دیگر تبدیل شود، تصمیم گرفتیم این جشنواره همزمان با "سی پرفورمنس" برگزار شود تا میان آنها پیوستگی وجود داشته باشد.

او درباره استقبال هنرمندان و مخاطبان از این رویداد گفت: حدود 7 سال پیش که اولین دوره سی پرفورمنس را آغاز کردم، پیدا کردن سی هنرمند که در این حوزه کار کنند بسیار سخت بود. در طی این سال‌ها ما برجنبه آموزشی بسیار تاکید داشتیم و به خصوص تمرکز ما روی جوان‌ها بوده است و حالا نتایج این رویکرد در حال مشاهده است. در حال حاضر افراد بیشتری وارد این حوزه شده‌اند و به صورت تخصصی در این زمینه کار می‌کنند، حتی کسانی هستند که در حوزه نظری به پرفورمنس می‌پردازند.

راد با اشاره به مخاطبان این حوزه گفت: نیازمند هستیم که مخاطبان ما نزدیکی‌های نظری برای درک اثر هنری معاصر داشته باشند. خوشبختانه امروز مخاطبان آگاه‌تری داریم و در جشنواره‌های مختلف دیده‌ام که علاقه‌مندی به این هنر بیشتر شده است. در مجموع حرکت را رو به جلو می‌بینم و اتفاق مثبتی در این زمینه رخ داده است.