سرویس تجسمی هنرآنلاین: نقاشی‌های نجمه کزازی با عنوان "جعبه تاریک" در گالری هپتا به نمایش درآمد. کزازی در گفت و گو با هنرآنلاین با اشاره به اینکه در این نمایشگاه 25 اثر به نمایش درآمده است گفت: معمولا نقاشی‌های خود را با زیرسازی پودر سنگ و رنگ پلاستیک آغاز می‌کنم و پس از آن با اکریلیک روی آن کار می‌کنم، اما لایه آخر با رنگ و روغن ساخت و ساز می‌شود. بنابراین تابلوها بسیار پرکار هستند و در طول کار بارها تغییر کرده‌اند. وجود لایه‌های متعدد بافت و رنگ در آنچه مخاطب می‌بیند تاثیر زیادی دارد.

کزازی درباره شکل‌گیری این مجموعه گفت: کار خود را با استفاده از تعدادی عکس تئاتر آغاز کردم و فیگورهایی که حالت‌های غیرطبیعی داشتند را با فضاهایی که از آنها عکاسی کرده بودم یا در ذهنم وجود داشتند ترکیب کرده و روی بوم می‌آوردم. فضاهای بسته‌ای که نور اندکی وارد آنها می‌شود در همه این آثار به چشم می‌آید و با رسیدن به تابلوهای آخر، خودم از فیگورها عکاسی می‌کردم و نورپردازی مورد نظرم را انجام می‌دادم.

نجمه کزازی

او با اشاره به اینکه "ابهام" موضوع اصلی این آثار است گفت: در دنیای فعلی هر روز اطلاعاتی به ما می‌رسد که نیازی به آنها نداریم. نورهایی که اندکی تابلوها را روشن می‌کنند همان اطلاعاتی هستند که به ما می‌رسند ولی در نهایت در تاریکی به سر می‌بریم. این فضا مانند جعبه‌ای هست که در آن قرار داریم و نمی‌دانیم خارج از آن چه خبر است. تاریکی معادل نا آگاهی است و این موضوع می‌تواند در تمام زمینه‌ها از ناآگاهی درباره کهکشان‌ها تا روابط خانوادگی تعمیم پیدا کند.

کزازی افزود: این آثار فضای مبهمی دارند تا بیننده بتواند برای خودش داستان بسازد، در واقع بُعد روایت‌گری و ابهام همزمان در تابلوها وجود دارد. مسئله نور و تاریکی از نظر مفهومی به این موضوع کمک می‌کند و در نهایت می‌خواستم برای بیننده سوال ایجاد شود.

او درباره بافت‌های ایجاد شده در آثار گفت: این کار در راستای موضوع آثار بود و در بخش‌های تیره می‌توان به خوبی آنها را مشاهده کرد. البته من از دوره دانشجویی به ساخت و ساز کردن علاقه داشتم با وجود این نمی‌خواستم تمام تمرکز من روی این قضیه باشد چون حس کار را از بین می‌برد. به دنبال این بودم که در عین ساخت و ساز کردن و فضاسازی، رها شدگی هم در نقاشی‌ها باشد و به همین دلیل بخش‌هایی از کار را به عمد خراب می‌کردم و تغییر می‌دادم تا همه جای اثر تمیز و یک‌نواخت نباشد.

نجمه کزازی