سرویس تجسمی هنرآنلاین، نخستین نشست سالانه اجراهای بینارشته‌ای تهران "سابت" با حضور حمید پور آذری، احسان رسول اف و هنرمندان حاضر در این سالانه برگزار شد. در این نشست حمید پورآذری به عنوان مدیر هنری این رویداد، تعامل و گفت‌وگو را به‌عنوان نکته مهم این رویداد هنری دانست و دراین‌باره گفت: به نظر من چیزی که در این زمانه ضروری است، گفت‌وگوی بینارشته‌ای است چرا که ما از فقر گفت‌وگو در این زمینه رنج می‌بریم و دقیقا نمی‌دانیم چطور با یکدیگر حرف بزنیم.

او افزود: از نظر من مفهوم بینارشته‌ای، گفت‌وگو است. به این معنا که رشته‌های مختلف هنری بدون داشتن ارجحیت خاصی بتوانند در کنار یکدیگر تعامل برقرار کنند و صحبت کنند. ضمن اینکه در این مسیر هرکسی نیز بتواند آن‌گونه که دوست دارد، فعالیت کند.

مدیر هنری اجراهای بینارشته‌ای سابت تصریح کرد: از نظر ما نخستین دوره اجرای این رویداد یک روند آزمون و خطاست لذا ما به دنبال این هستیم که با رفع ایرادات آن به سمت تکامل گام برداریم البته در این مسیر به توجه و گفت‌وگوی اصحاب رسانه، منتقدان، هنرمندان و ... نیاز داریم اما امیدواریم روند به این شکل نباشد که دوستان ندیده و نشناخته نقد را آغاز کنند.

سالانه اجراهای بینارشته‌ای تهران سابت

احسان رسول اف، تهیه‌کننده رویداد هنری "سابت" نیز فقدان تعامل هنرمندان رشته‌های مختلف را مسئله مهمی دانست و گفت: متأسفانه طی چند دهه اخیر فقدان میزگردها و محفل‌های گفت‌وگو بین هنرمندان بسیار کمرنگ شده است به همین خاطر نمی‌توان گفت که گروه‌های مختلف هنری به شکل یک ایده یا جریان با یکدیگر کار می‌کنند.

او ادامه داد: به‌عنوان یک تهیه‌کننده برای من بسیار مهم بود که هنرمندان در یک وضعیت پیش‌بینی‌نشده با یکدیگر برخورد کنند تا بتوانند از محل امن و راحت خود به سمت دل‌مشغولی و درگیری فکری تازه‌ای سوق پیدا کنند. البته نمی‌توان گفت که خروجی این روند یک اثر کاملاً هنری و باکیفیت است اما آنچه درنهایت رخ می‌دهد، آغازی برای اتفاقات آینده است لذا امیدوارم که این روند شکل بگیرد.

تهیه‌کننده رویداد هنری "سابت" تصریح کرد: متأسفانه در فضای هنری امروز جامعه ما گپ و گفتی شکل نمی‌گیرد و عموماً افراد به شکل فردی کار انجام می‌دهند، لذا امیدواریم که آثار پیش رو به‌عنوان تجربه‌های مشترک، شروعی برای این روند باشند.

عباس غفاری، عضو هیات مدیره انجمن منتقدان تئاتر که به‌عنوان مجری برنامه حضور داشت نیز در این نشست، گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا دیده‌ایم که پروژه‌های این‌چنینی در فضایی خارج از سالن نمایش و در مکان‌هایی نظیر: بیابان یا میدان اجرا می‌شود البته می‌دانیم که محدودیت‌های مختلفی در ایران وجود دارد اما چرا چنین اتفاقی در "سابت" رخ نمی‌دهد؟

سالانه اجراهای بینارشته‌ای تهران سابت

حمید پور آذری در پاسخ به این سؤال، گفت: ایده‌آل ما نیز برای اجرای این آثار فضایی ناکجاآباد و متفاوت بود اما به دلیل مسائلی نظیر مجوز سعی کردیم که در نخستین اجرا خارج از محدوده‌های عادی نشویم.

او ادامه داد: با توجه به اینکه رویدادی نظیر "سابت" برای نخستین بار در ایران به این شکل اجرا می‌شود و پروسه‌ای آزمون‌وخطایی دارد، سعی کردیم که اندکی محافظه‌کارتر باشیم البته برای ما جذاب بود که از فضاهای عادی خارج شویم اما امیدواریم که در دوره‌های بعدی به این ایده‌آل بیاندیشیم.

مدیر هنری رویداد "سابت" در خصوص نحوه انتخاب هنرمندان و قرارگیری آنان در کنار یکدیگر گفت: به‌طور حتم حیطه‌های هنری در دنیای معاصر بسیار به یکدیگر نزدیک شده‌اند به‌نحوی‌که نمی‌توان امروزه این مرزها را از یکدیگر تفکیک کرد به همین خاطر اغلب هنرمندان نسبت به کارهای حوزه‌های دیگر آشنایی دارند.

پور آذری افزود: در این روند من سعی کردم که هنرمندان را به‌صورت تصادفی در کنار یکدیگر قرار دهم تا تعامل تازه‌ای در این مسیر رخ دهد لذا هیچ‌کدام از افراد تا پیش ‌از این رویداد نگاه مشترکی را با یکدیگر امتحان نکرده بودند و حتی گاها با یکدیگر آشنایی چندانی هم نداشتند.

در ادامه این جلسه، ماکان اشکواری، هنرمند عرصه موسیقی در خصوص اجرای اثر بینارشته‌ای "لیما" توضیح داد و گفت: زمانی که حمید پورآذری برای نخستین بار ایده کار در شرایط رویداد هنری "سابت" را مطرح کرد، به نظرم مسیر غیرممکنی آمد زیرا فکر نمی‌کردم که بتوانم با شخصی که نمی‌شناسم، به‌یک‌باره وارد تعامل و اجرای کار شوم، به همین خاطر در بدو امر از او درخواست زمان بیشتری کردم.

او توضیح داد: از آن‌جایی‌که سمانه زندی‌نژاد را به‌درستی نمی‌شناختم، این شروع کمی برایم ترسناک بود به همین خاطر در بدو امر ما تنها درباره دغدغه‌های‌مان صحبت کردیم. البته این صحبت‌ها باعث شد که ما راه‌های عجیبی را برویم لذا همه‌چیز را با ذهن باز فکر کنیم و به این اجرا رسیدیم که به نظر من اتفاق بسیار خوبی است.

ماکان اشکواری، اجراگر اثر بینارشته‌ای "لیما"، مسیر طی شده را سرشار از تجربه‌های تازه دانست و اظهار کرد: وقتی کسی از من می‌پرسد که آیا از کار راضی هستم، پاسخ خاصی ندارم زیرا فکر می‌کنم تا زمان اجراء تغییرات در راه هستند.

سمانه زندی‌نژاد نیز درباره این اجرا گفت: چیزی که در این پروژه برای من بسیار جذاب است، همان بحث گفت‌وگو بود البته من نیز در بدو امر فکر می‌کردم که تعامل در این زمان کم با یک هنرمند دیگر بسیار بعید است زیرا ما در تئاتر بسیار سخت با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنیم.

او افزود: زمانی که قرار شد با ماکان اشکواری کار کنم، فکر می‌کردم کار بسیار سختی است اما امروز از اتفاقی که رخ‌داده بسیار خوشحالم زیرا این روند جست‌وجو که منجر به کشف‌های تازه‌ای در هر تمرین می‌شود، برایم جذاب است.

این کارگردان تئاتر تجربه پیش‌رو را تازه دانست و بیان کرد: از نظر من کاشت ایده گفت‌وگو و تعامل در روح و جان ما نفوذ کرده و سبب شده که این تجربه تازه را به فال نیک بگیریم.

گل‌رخ نفیسی، هنرمند تجسمی نیز در خصوص حضور خود در اجرای بینارشته‌ای "لیما" توضیح داد و گفت: زمانی که من به پروسه اجرایی "لیما" رسیدم تقریباً کار قدرتمندی شکل‌گرفته بود.

او افزود: به‌طور حتم امروز هنرمند تجسمی از استودیو خود خارج ‌شده و به اجرا می‌اندیشد لذا می‌توان گفت که این سه شاخه به هم شبیه هستند اما دایره لغات، نهادهای حامی و فستیوال‌های متفاوتی دارند لذا از نظر من این اتفاق خوب، دایره لغات ما را نیز مشترک کرد.

این هنرمند تصریح کرد: کار کردن با سمانه زندی‌نژاد و ماکان اشکواری دقت نظر خاصی می‌طلبید چرا که آنان افراد حرفه‌ای هستند البته آنان به من استقلال زیادی در اجرای کار دادند به همین خاطر معتقدم که کار این گروه مستقیماً به سراغ دغدغه‌های اصلی رفته است.

سالانه اجراهای بینارشته‌ای تهران سابت

بهرنگ صمدزادگان نیز در این نشست درباره حضور خود در اثر بینارشته‌ای "بال پنجم" توضیح داد و گفت: تجربه کار بینارشته‌ای برای من در خارج از ایران وجود داشته و از تایلند گرفته تا شیلی در آن حضور داشته‌ام لذا برای من این رویداد جذاب است.

او افزود: آنچه که برای من در این رویداد جذاب است، حضور هنرمند در فضایی غیرمنتظره است چرا که ریسک خوب یا بد بودن کار را دوست دارم و برای من جالب است.

این هنرمند ضمن تأکید بر اهمیت عنصر گفت‌وگو و تعامل گفت: الزاماً منظور از گفت‌وگو مفاهمه نیست زیرا ما از همکاری سه‌ضلعی صحبت می‌کنیم که به دلایل مختلف تمایل به من بودن و فعالیت فردی دارند به همین خاطر می‌توان گفت که قرار گرفتن این سه ضلع در کنار یکدیگر و اساساً خصیصه بینابینی، نقص است.

صمدزادگان تصریح کرد: از نظر من آنچه در این گفت‌وگوها رخ می‌دهد یک اتفاق کافکایی است چراکه این سه ضلع در عین داستان‌گویی و روایت در میانه جمله، اثر را رها می‌کنند و برداشت را به ضلع چهارم یعنی مخاطب می‌سپارند.

مهدی ساکی، اجراگر اثر "بار پنجم" نیز نسبت به برگزاری این رویداد ابراز خرسندی کرد و گفت: هنرمندان علی‌رغم تمایلی که دارند در عرصه‌های مختلف یکدیگر را به‌سختی و اندک می‌بینند لذا من فکر می‌کنم که این رویداد در گام نخست به‌خوبی عمل کرده است چراکه گفت‌وگویی رضایت‌بخش بین ما ایجاد شده است.

او افزود: از اجرای این کار بسیار خرسندم زیرا تم گفت‌وگو به جان ما تزریق شده تا جایی که ما به اثر خوبی رسیده‌ایم لذا بسیار از آن خوشحالم.

احمد سلگی، کارگردان و نویسنده اثر "بال پنجم" در ادامه این نشست حضور در کنار هنرمندی چون مهدی ساکی را مایه خرسندی خود خواند و گفت: بزرگ‌ترین برگ برنده من حضور مهدی ساکی بود چراکه او تجربه‌های ارزشمندی دارد که ذهن ما را به هم نزدیک می‌کرد.

رضا کولغانی، اجراگر اثر "زن‌‎بور" کار با محمد مساوات را مایه خرسندی دانست و دراین‌باره گفت: خوشحالم که در کنار محمد مساوات و علی پناهی توانستم کار را بر مبنای گفت‌وگو و دغدغه‌‌ها شکل گرفت، اجرا کنم.

پویان باقرزاده، کارگردان اثر "رام شدگی" نیز تجربه فعالیت با رامین رام را لذت‌بخش خواند دراین‌باره گفت: مدت‌های زیادی من با حمید پورآذری کارکرده‌ام لذا اتفاقات غیرمنتظره بسیاری را تجربه کرده‌ام.

او ادامه داد: در پروسه همکاری با رام ما سعی کردیم که در بدو امر طی جلساتی صرفاً با یکدیگر صحبت کنیم و به شناخت دست‌یابیم بعد از یک مدت زمانی اما مسئله مهاجرت وجه مشترک بین ما دو نفر شد که به شکل‌گیری اثر "رام شدگی" منجر شد.

رامین رام نیز در ادامه این جلسه گفت: من از داستان گفتن بسیار لذت می‌بردم لذا وقتی پیشنهاد شد که با هنرمندان دیگر کارکنم زیرا دوست ندارم در یک چارچوب بسته باشم.

پورآذری زمان تمرین گروه‌های مختلف را متفاوت خواند و درباره اجراها گفت: از 15 آذر هر گروهی به مدت 15 شب اجرا دارد.

او افزود: در بدو امر اثر "لیما" با همکاری ماکان اشکواری، سمانه زندی‌نژاد و گل‌رخ نفیسی در کنار اثر "بال پنجم" با همکاری مهدی ساکی، احمد سلگی و بهرنگ صمدزادگان به مدت 15 شب از 15 آذرماه ساعت 19 و 21:30 اجرا خواهند داشت.

مدیر هنری رویداد سابت ادامه داد: اثر "رام شدگی" با همکاری پویان باقرزاده، رامین رام و پانته‌آ آرمان‌فر در کنار اثر "زن‌بور" با همکاری، محمد مساوات، رضا کولغانی و علی پناهی از ابتدای دی‌ماه به مدت 15 شب اجرا خواهند داشت.

بر اساس این گزارش، علاقمندان می‌توانند جهت خرید بلیت این اجراها به سایت WWW.TIK8.Com مراجعه کنند.