به گزارش هنرآنلاین، در تقویم جهانی 19 نوامبر به‌عنوان روز جهانی منع خشونت علیه کودکان نامیده شده است، اینکه چنین مناسبتی در تقویم جهانی تعریف می‌شود به معنی آن است که کودک‌آزاری و خشونت علیه کودکان وجود دارد، در همه جای دنیا هم وجود دارد منتها باید با آن مبارزه کرد.

پویش "بدسرپرست تنهاتر است" از حدود یک سال و هشت ماه پیش با هدف حمایت از حقوق کودکانی که خشونت، فقر، آزار جسمی و جنسی و نابرابری‌های اجتماعی می‌شود، تشکیل شد. این پویش از بیستم آبان و در آستانه روز جهانی منع خشونت علیه کودکان فاز دیگری از فعالیت‌های خود را آغاز کرد.

در ابتدای این دوره 10 روزه مهناز افشار سخنگوی پویش با انتشاری پوستری در صفحه اینستاگرام خود به یاد کودکانی که قربانی خشونت، فقر، ناآگاهی و نابرابری‌های اجتماعی شده‌اند از هنرمندان و عموم مردم دعوت کرد آن‌ها نیز پوستر مذکور را در صفحه شخصی خود منتشر کنند. خانم‌ها رخشان بنی اعتماد، هدیه تهرانی، مهتاب کرامتی، ساره بیات، هانیه توسلی، پریناز ایزد یار و آقایان بهرام رادان، حامد بهداد، هومن سیدی، نوید محمد زاده و بیش از 2 هزار نفر از کاربران شبکه‌های اجتماعی این پوستر را در همان شب منتشر کردند.

پویش "بدسرپرست تنهاتر است" در ادامه فعالیت‌های خود در این هفته که با حمایت و همراهی "گروه صنعتی گلرنگ" انجام می‌شد اقدام به انتشار قصه‌های واقعی کودکان قربانی خشونت به روایت هنرمندان در شبکه‌های اجتماعی کرد، فاطمه رحیمی دبیر این پویش درباره هدف از انتشار این داستان‌ها گفت: پدر یا مادری که یک‌لحظه بحران روحی می‌شود یا قادر به کنترل خشم خود نیست یک روز مثل خیلی از ما فکر می‌کرده هرگز به‌جایی نخواهد رسید که دست به چنین جنایتی بزند، داستان تلخ زندگی کودکان قربانی خشونت هشدار جدی است برای مسئولان که نسبت به تصویب قوانین حمایتی از کودکان و نظارت جدی بر کار دستگاه‌های اجرایی همت کنند و تلنگری است برای همه ما که اگر دچار بحران روحی و خشم غیرقابل‌کنترل هستیم خودمان را درمان کنیم در غیر این صورت محتمل است همه ما روزی به جای آن پدری قرار بگیریم که یک‌لحظه نتوانست خشم خود را کنترل کند، سیلی به صورت محمدطاها زد و سرش به پایه کاناپه خورد و از دنیا رفت.

از طرف دیگر وقتی ما پویش "بدسرپرست تنهاتر است" را شروع کردیم، هنوز پریا، رقیه، محمدطاها، محمدامین، علی، احد و صمد و بسیاری دیگر از کودکانی که در همین یکسال و هشت ماه جان سپردند زنده بودند و شاید اگر مسئولان زودتر توجه و اقدام می‌کردند آن‌ها امروز میان ما بودند.

آخرین پلان برنامه‌های پویش "بدسرپرست تنهاتر است" به مناسبت روز جهانی منع خشونت علیه کودکان، پرفورمنس میخ با هنرمندی بزرگمهر حسین پور بود.

بزرگمهر حسین پور در فراخوانی از عموم مردم دعوت کرد با همراه داشتن یک عدد میخ به گالری آس بیایند تا تابلویی را با مشارکت جمعی خلق کنند در این پرفورمنس هشت‌ساعته که از ساعت 14 تا 22 طول کشید، هر فردی یک میخ را به تابلو می‌کوبید و نام خود را زیر آن می‌نوشت، بیش از 600 میخ روی این تابلو کوبیده شد، بهرام رادان، کمند امیرسلیمانی، محیط طباطبایی، مهران رنجبر، فؤاد صفاریان پور، سیاوش صفاریان پور، مادر بنیتا و مهناز افشار سخنگوی پویش "بدسرپرست تنهاتر است" نیز بر این تابلو میخ‌هایی را کوبیدند در پایان روز و در لحظه رونمایی، بزرگمهر حسین پور تابلویی را خلق کرد که همه آن میخ‌ها مانعی بودند برای اینکه مردی دست روی فرزند خود بلند نکند.

به‌عبارت‌دیگر مسئولیت‌پذیری و مشارکت جمعی برای مبارزه با هر نوع خشونت علیه کودکان مضمون اصلی این اثر بود.

مهناز افشار سخنگوی پویش "بدسرپرست تنهاتر است" در نشست خبری این پویش که در سرای نور جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها برگزار شد، درباره انتخاب شعار "هر شهروند یک داوطلب" گفت: همه ما در قبال کودکانی که مورد آزار قرار می‌گیرند مسئول هستیم، ما می‌خواهیم فرهنگ غلط و رایج را که ما را مالک فرزندان می‌داند اصلاح کنیم و همه به‌عنوان یک شهروند داوطلب هر جا کودکی را دیدیم مورد ستم قرار می‌گیرد حتی توسط پدر و مادر از حقوق آن کودک دفاع کنیم.

پویش "بدسرپرست تنهاتر است" مجموعه فعالیت‌هایش را در هفته جهانی منع خشونت علیه کودکان در حالی به پایان رساند که کودکان آسیب‌دیده، مهمان نخستین اجرای تئاتر الیور توئیست با نقش‌آفرینی مهناز افشار سخنگوی این پویش بودند.